Kana

Sittenhän siitä on kanoille iloa jo heti alkuunsa…Jos pelkästä kuljetuksesta on jähmeä, niin mitä tapahtuu kun pääsee kanojen joukkoon!

nauruanauruanaurua 

Noni... Temskukka herätti kyltymättömän uteliaisuuteni: miksi aapiskukko on kukko?

Tässä:

<...paikallistaa aapiskukon juuria varhaiskristilliseen ja vielä sitäkin vanhempaan kuvakieleen. Muinaisessa Babyloniassa palvottiin aurinkoa ja muistomerkeissä papit rukoilevat idästä ilmestyvien kukkojen edessä. Myös varhaiskristillisistä marttyyrien hauta-arkuista ja -kivistä on löydetty kukonkuvia elämän vertauskuvina. Pohjolassa talon kukko oli jo 800-luvulla tärkeä aamun airut, tappelija ja kotieläin, joka kuvattiin kirkontorneihin luotettavana, pahaa karkottavana vartijana.

"Kukko kirkontornin huipulla on viittaus hengelliseen valoon, jota kirkossa julistetaan. Kun kukko laskeutui korkeuksistaan, sen symbolimerkitys muuttui: kukko esiintyi opettajana"...>

Liittyyköhän tämä vielä aiheeseen? Rimaa hipoen? Vai rönsyääkö vaan?

Temskulan kuulumisia olenkin kaipaillut - Saattaapa olla että Temskulassa on viihdytty tuottavamman työn ääressä viime aikoina?

Kukolle onnea ja pitkää ikää!

Nainikka, uskoisin että osuit oikeaan?

Ei rönsyä! Otsikko on KANA ja kukko on kanan mies - aapiskukkokin. ;D

Temskua olen kaipaillut linjoille minäkin. Onko se Temskun oma “kukko” jo palannut reissusta että saataisiin Temskulan “kana” takaisin keskusteluihin… :stuck_out_tongue:

Ahhaahaa - vesi silmissä nauran - kukko on hengellisen valon ilmentymä - voi elämän kevät…!

Isäkana eli kukko, että pysytään otsikossa:) Maatiaiskanan ja valkoisen silkkikukon rakkauden hedelmä…

Jopas onkin korea herra!

Oijoii-oii… mahtaa siinä kanansydän läpättää…:))

Mun kanaseni lisääntyivät toissapäivänä kymmenellä. Pelastin yhdeltä kanatilalta ne meille, muuten olisivat eilen joutuneet “kirveen ruuaksi” kuten 1951 muuta.

Omavaraistalous lie mainio elämäntapa munien suhteen :slight_smile:

voihan sitä kulkea rintarottingilla että meillä syödään omia munia,kun ei kerro miten kalliiksi omat kanat tulevat.olen juuri vaihtamassa kanoja ja ne maksavat 9€ kappale,siihen kun laskee lämmityksen ja rehun.voi sanoa että niin arvokkaita munia ei kaupasta saa…mutta on se niin kivaa…leikki leikkinä.

Ei kotitarvekanojen pitäminen mun mielestä ole kallista. Ulkorakennusta joudun pitämään lämpimänä, jotta vesimittari pysyy sulana, ja se pitää tehdä, oli kanoja tai ei. Koska mun kanat eivät ole ns. tuotantoeläimiä, syötän niille ruuantähteitä niin paljon kuin jaksavat syödä. Lisäksi kauraa ja hernettä, joita nyt sattumoisin olen saanut ilmaiseksi. Kaura on lajittelujätettä siementen lajittelusta, herneet pääosin samantasoista tavaraa, eli rikkinäisiä yms. Nyt näitten uusien kanojen evääksi tosin ostin 40 kg säkillisen luomukanojen rehua, mutta kanoista en maksanut mitään, nehän ovat jo jätettä vuoden munittuansa.

Kyllä meidän ostama valmis rehu on sen verta kallista että samalla rahalla saisi munia isomman kasan kuin kanat tuottavat. Mutta eihän muidenkaan lemmikkien pitoa rahassa lasketa:)

Englantilaisia lehtiä lukiessa törmää siihen, että kanoja tuntuu olevan vähän joka pihalla. Mitäs sanotte onnistuisiko kanan pito tällaisissa rakennuksissa? Miten yleistä Suomessa on pitää ns. kesäkanaa? http://www.domesticfowltrust.co.uk/poultry3.html

Mä tiedän monta, jotka ovat ottaneet kesäkanoja. Aika monesta on sittemmin tullut ympärivuotinen kanalanomistaja. Rakennuksella ei isommin ole väliä, jos on tilaa kanoille riittävästi ja lämpö pysyy halutulla tasolla, mutta toki kesäkanala voi olla kevyempi rakennelma kuin ympärivuotinen versio.

Voi kun kivaa.Ukko soitti ja sanoi että minä saan tipuja kesällä.Täytyykin alkaa ottamaan selvää sellaisten hoitamisesta ja ruokinnasta.Myös lämmin mökki ja iso piha aitaus/häkki täytyy saada. Mietin sellaista,että montakohan tipua olisi hyvä määrä? kolmea itse ajattelin,ettei menis överiksi...kaks on taas liian vähän,jos vaikka ne ei haluu leikkiä keskenäänhymy

Sen kaverilla on kuulemma oikein hautomo.Hauskaa...musta tulee kunnon farmarinaurua

Kauankos kestää se "tipu aika"? siis että koska ne kasvaa kanoiksi? ja näkeekö sen jo heti vauvana tuleeko kukko vai kana?mää oon ihan ummikko vielä näissä hommissa,mutta kanat on suloisiasydän ja sit ei tarvii ostaa kanankakkaa kukillekukkais pyöritystä

Suurin piirtein 5-kuisena alkavat munimaan, eikä maallikko välttämättä osaa tehdä sukupuolen määritystä untuvikoista, mutta jo muutaman viikon ikäisenä tytöt ja pojat alkaa erottaa toisistaan. Kanat on parvilintuja, eikä 2 ole vielä parvi, eli laita nyt heti se 3-4 edes kerrasta. Ja kuckelman myös :slight_smile:

Kiitti Paulastiina vinkeistä! Nyt olen siis päättänyt että tyttötipusia tulee meille 4 ja sitten se kuckelmanni myösnaurua.Toivottavasti kukko häiriköi paljon kiekumalla yötäpäivää,meitin naapurit varmaan tykkää kun tekee kolmivuorotöitä,ja muutenkin unirytmit sekasinsilmän isku.En minä ole ilkikurinen..en en.

Edellä kerrottuun viitaten voin mainita, että yks tuttu kerran joutui luopumaan kukostansa, koska se kiekui aamuyöstä niin, että naapurit repivät ne kuulut pelihousunsa. Pienisieluista väkeä…

Hehhee, meillä pakkaa kesäiset yövieraat kulkea aika varhain hereillä, tukka harottaen ja silmät suurella. Heräilevät kukkokiekuuhin. Oma väki ei edes kuule sitä enää. Vieraat yleensä ne aamukahvitkin meillä keittää, on se hyvää palvelua : )