katalaa laittaa tämmöinen kokkidi-linkki lemmikkikanijuttujen perään. jospa tuosta loisesta kuitenkin saataisiin pelastus ennen kuin koko pk-seutu on kaluttu vihreästä paljaaksi...
Tuo oli huono linkki, ku siitä ei päässy enää takaisin. Mutta jokainen ottakoon lemmikkin, vain jos on resursseja niitä hoitaa. Ikävä kyllä kanit saivat huonon maineen näiden muutamien viestien takia, ja joku idiootti ei edes ymmärrä, että ihminenhän nämä kanit ovat vapaaksi päästäneet, eli taas voi kattoa peiliin.
Jaa jaa, oli tänään meidän pupun viimeinen päivä, yhtäkkiä vaan meni. Keväällä olisi täyttänyt kymmenen, joten kovin oli iäkäs neiti se. Eipä kyllä enää hankita jyrsijää tai muutakaan lemmikkiä, kissoissa on ihan tarpeeksi.
Eikä nyt tarvitse myötätunnon osoituksia, lapset on vähän surkeina mutta tiesihän nekin, että vanha oli Lotta.
Mutta topakka oli kaniksi, kissat meni karkuun vaikka kani ihan ystävällisesti yritti niiden takapuolta haistella ![]()
On se silti surullista:/
Heksu, en edes ollut tiennyt että lemmikkikanien elämänkaari on noinkin pitkä. Yhtään en ole kaneihin perehtynyt, mutta noinkin pitkä yhdessäoloaika ei voi mitenkään olla jättämättä kaipuuta jälkeensä. Surullista aikaa teillä !
No höh, vaikkei olis erityisen surullista niin on se ainakin tylsää kun pupu menee exitukseen
Muakin harmittaa meidän tallikanien poistuma vieläkin, vaikkei ne nyt ihan perheenjäseniä olleetkaan. Mut ei kyllä ole vielä alkanut tarpeeksi kanittaakaan, jotta olisin uudet laittanut.
Just mietin, että lapset ovat olleet 6 ja 8 kun Lotta ja Lyyli meille tuli, tulivat pian eron jälkeen. Lyyli kuoli jo paljon aiemmin, mutta taitaa lapsille olla tällä myös monia “symbolisiakin” merkityksiä.
Hyviä vinkkejä kaivataan!
Minulla on viisi lemmikkikania, väreiltään musta, valkoinen ja loput valko-ruskeita. Kooltaan keskikokoisia, paino noin 2 kg.
Olen ulkoiluttanut kesäisin kaneja vapaana isossa puutarhassani. Tästä ne nauttivat suuresti, ja viettävät aikaa pari-kolmekin tuntia pihamaalla "löyhässä" valvonnassani.
Nyt olen alkanut pelätä haukkoja, pöllöjä ja kettuja, vaikka niitä ei ole pihapiirissä näkynytkään. Tulevaa kesää ajatellen kysyisinkin, tiedättekö näiden eläinten saalistustavoista, miten niitä voisi torjua ja miten suuri riski on, että kanini joutuvat saaliiksi, jos päästän ne puutarhaan.
Kiitos jo etukäteen!
Paras riskintorjuntakeino on tietysti rakentaa niille aitaus jossa on katto.
Itse en uskaltaisi päästää kania vapaaksi lainkaan. Kani juoksee sen verta lujaa, että jos se jotakin pelästyy, niin vaikea on saada kiinni. Ja se voi pelästyä ihan mitä vaan.
Meidän kani on pihalla kesällä, mutta aitauksessa. Pari viime kesää aitauksen keskellä on kasvanut puska, joka käytännössä lepää aitauksen reunojen päälle. Siksi siinä ei ole ollut kattoa. Sitä edellisenä kesänä aitauksessa on ollut myös katos. Ihan vaan harsoa nakkasin aitauksen päälle juurikin lentäviä petoja vastaan.
Luontofani, siirsin viestisi avaamastasi uudesta ketjusta “lemmikkikanit ja petoeläimet” tänne jo olemassaolleeseen ketjuun. Kaikki kani-viestit mahtuvat ja täytyykin laittaa yhden ja saman otsikon alle ![]()
Pitäisin kyllä irtokissaa pahimpana vaarana. Nuo muut ovat varsin epätodennäköisiä.
No minulle kanssa tuli mieleen vapaana kulkeva kissa tai koira joka pääsee vaikka karkuun ja äkkää kanin on todennäköisempi vaara. Kettu ei taida päivännäöllä pihapiiriin tunkea jos siellä liikutaan.
Jos kanit eivät ole karkailuun taipuvaisia ja niitä vahditaan niin ei häkkivirityksen tarvitse kummoinen olla.
Sitten kun ne ovat siellä ominpäin pitää tietty tehdä tukeva systeemi ja huomioida niiden himo kaivaa käytäviä ja siten päätyä herkästi häkin väärälle puolelle ![]()
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
…minkä jälkeen ei kulune kovin pitkää aikaa, kun taas on vahvistusta entiseen villikanipopulaatioon.
mai-lee. eihän kaikista vapaana olevista kaneista tule mitään kaupunkikaneja
Itse mietin miten meidän ranskis tytöt saisivat ollana mahdollisimman paljon vapaana ensi kesänä, sillä näiden omien muksujen takia ei aikaa oo vahtia kahta pupelia. Ranskanlupat ovat aika kookkaita, mutta edelleen mietityttää laittaa niille aitaus (ilman kattoa) koivikkoon, joka siis on jokirannassa. Muuten alue on ns joutomaata, mutta kettuja on näkyvissä ollut. Aina kannattaa miettiä sitä että kani hyppää erittäin korkealle, ja jos se joskus ymmärtää kaivamisen, niin tämäkin täytyy ottaa huomioon. Toisaalta jos aitaus on suuri ei kanit edes yritä kaivautua pois.
Ehdottomasti kanin häkkiin katto! Suuret linnut tykkää kans kanipaistista. Meillä tulee kettu pihaan, vaikka on koira ja ihmisiäkin pihalla. Yksi kettu haki koiraa leikkimään useamman kerran, koira ajoi pois, ja kettu tuli aina uudestaan, kun tiesi koiran juoksevan tiettyyn rajaan asti. Isäntä katseli vierestä touhua. Kettu osaa myös kaivaa oikein hyvin.
Piti tähän vielä lisätä, että jotkut kissat kykenevät saalistamaan rusakoita ja fasaaneita, joten koko ei tässä kania pelasta. Naapurissa katti vaani näitä omenapuun oksalta. Sitten on vielä harakat, jotka tykkäävät muuten vaan kiusata toisia eläimiä. Tietysti, jos itse pitää koko ajan vahtia vieressä, niin kehnompikin aitaus käy, varsinkin, jos siellä on hyvä turvapaikka, jonne pääsee piiloon, tai toinen “suljettava osasto”, jonne pupuset voi patistella, jos itse aikoo kääntää selkänsä.
Meitin kanilla ei ole asiat hyvin. Nuhanenää ja pää klenkottaa. Antibioottia on syöty jo torstaista asti, mutta ei tunnu tehoavan. Makaa raukka häkin pohjalla, ei pääse liikkumaan ollenkaan kun on pää väärässä asennossa.
Voi kun tietäisi sattuuko siihen. Silleen on funtsittu, että jollei huomiseen mennessä ala tapahtua jotakin käännettä parempaan suuntaan, niin sitten täytyypi viedä jänö piikille.
Minkäs ikänen tein kani on?
Täyttäisi 5 vuotta toukokuussa jos sinne asti elää.