nanikka, voisko sen viedä tänään jo tohtorille että kattoo mikä kani rievulla on hätänä?
Torstaina jo käytiin lääkärillä, kanilla on ilmeisesti pasteurella. Antibiootti auttaa siihen joskus.
nanikka, mitä antibioottia se saa? Pasteurellaan ei auta mitkään Ditrimit. Baytril tai Tribrissen Mite tehoavat yleensä. Itse aikanaan otin ko. kuurit pistettävänä koska ovat niin vahvoja että maha menee äkkiä sekaisin jos suun kautta antaa. Jos kanin yleiskunto on huono, on edessä todennäköisesti jakuva sairauskierre, jossa ab auttaa muutamaksi kuukaudeksi, jonka jälkeen oireet palaavat entistä pahempina. Jos kani on muuten vielä vedossa, niinkuin se ikänsä puolesta (riippuu kyllä rodustakin) voisi olla, sillä on ihan hyvä ennuste. Kunhan se saa oikean kuurin.
Lisään tähän vielä; 99% eläinlääkäreistä on valitettavasti ihan ulalla kanien suhteen. Itse totuin aikanaan siihen, että jos en päässyt omalle eläinlääkärille (Pilvi Lassila Helsingissä), sain itse ohjeistaa lääkäriä hoidon suhteen.
Mikä tuo pasteurella on?
Bakteerin aiheuttama tulehdus. Ilmeisesti suuri osa kaneista kantaa bakteeria syntymästään asti ja voivat olla koskaan sairastumatta, mutta voivat sitten sairastuakin.
En tiedä mitä on antibiootti nimeltään kun en itse käynyt lääkärissä.
Jadeliila, Pasteurella multocida on kaneilla yleinen bakteeri, joka voi aiheuttaa monenmoisia oireita. Räkäinen hengitystietulehdus on yleisin, keski-ja sisäkorvan ja silmien tulehdukset myös. Lisäksi se tekee helposti paiseita. Sairauden nimi on pasteurelloosi. Lähes kaikki kanit kantavat tuota pöpöä, jotkut epäonniset sitten sairastuvat. Monesti bakteeri iskee kun yleiskunto laskee, tai tulee haavoja.
Ahaa, kaikkia sitä onkaan olemassa
Niin on, ikävä riesa pienille pupusille ![]()
Äh, mun ei kyllä pitäisi avata mitään kanikeskusteluja, alkaa taas kohta kanittaa liikaa…
Eikä vain ikävä, vaan vaarallinen riesa pupusille.
Meitin jänölle koittaa tänään viimeinen matka. Voi kun osaisin löytää oikeat sanat ja teot tyttären lohduttamiseen.
Ikävää se on koko perheelle:/
Onko se pasteurelloosi tappava tauti, vai onko siihen jokin parannuskeino? (esim. antibiootit tms)
Viherpiiperö, antibiootit auttavat kunhan vaan käytetään oikeita aineita. Läheskään kaikki antibiootit eivät tehoa. Tauti uusiutuu lisäksi hyvin helposti.
nanikka, osanotot pupusuruun
Ei kai sitä oikein tyttärellekään sen kummempaa voi sanoa, kuin että itkee silloin kun itkettää. Nuo on niitä elämän ikäviä asioita jotka on vaan kohdattava. Multa on kans mennyt monta pupua pasteurellan takia.
Ihan aina eivät kyllä mitkään antibiootitkaan auta. Varsinkin taudin uusiutuessa antibiootit saattavat "menettää tehonsa", kun bakteerikanta kehittyy vastustuskykyisemmäksi. Riippuu myös tosiaan kanin yleiskunnosta ja immuunipuolustuksesta paraneeko taudista. Pasteurelloosi on kyllä todellakin hyvin ikävä tauti.
Tilhiski, teilläkö ei baytrilpistokset ikinä aiheuttaneet mitään ongelmia? Sehän kun on ihoakin voimakkaasti ärsyttävä aine. (Siis hyvä ja tehokas antibioottihan se on, mutta nuo voimakkaat haittavaikutukset vain ovat ongelmallisia niinkin herkillä eläimillä kuin kaneilla.)
nanikka, kurja juttu, olen pahoillani. Eipä sitten voi “jänismetsälle” mennä ![]()
Orthilia, siitä alkaa olla kohta kymmenen vuotta niin en muista enää kovin tarkkaan. Kai siitä jotain pientä ihoreaktiota tuli, ei mitään kovin radikaalia kumminkaan. Myöhemmin (sitten kun olin muuttanut Helsinkiin Pilvi Lassilan asiakkaaksi) siirryttiin tuohon Tribrissen miteen, se tehosi paremmin enkä muista että siitäkään olisi mitään radikaalia haittaa aiheutunut.
Sen vähän mitä netistä noita tietoja surffasin, niin suuri osa pasteurellaan sairastuneista kaneista kuolee antibiooteista ja hoidosta huolimatta.
(Tilhiski, Baytril oli lääkkeen nimi, tarkistin laskusta.)
Meille muutti viime syksynä kolme sekarotuista pikkukania. Nyt varmaan olisi ajankohtaista alkaa pikkuhiljaa nikkaroimaan niille ulkotarhaa. Onko kellään antaa hyviä vinkkejä. Kirjoista olen jotain katsellut, mutta ei ole mitään kovin erikoista tullut vielä eteen. Ajattelin sellaista kunnon kokoista tarhaa, missä mahtuu seisomaankin. Joku välieteinen varmaankin olisi myös hyvä, etteivät pupulit karkaa, kun sinne menee. Pohjalle tietysti myös verkko, etteivät sitäkään kautta lähde omille teilleen.

Meillä isäntä teki tällaisen. Koppi on sellainen, jonka katon saa poistettua. Myös häkin katon saa pois. On tehty eri kappaleesta.
Vau, hieno tarha. Meidän vanha kani muutti asumaan koiratarhaan, kun koira ei suostunut siellä olemaan. (Joskus yli 20 v sitten…)
Menin aamulla kanitarhaan, sielä kani piip anivarhain. Miksi kani piip anivarhain? Koska aamupiip oli parhain. Saa poistaa jos on liian tuhma ![]()