Kanna, Canna

Kyllä se ainakin minulla menee kevääseen noiden jakaminen, kun talvetan ne ihan noissa omissa ruukuissaan. Joskus maaliskuulla sitten niitä alan istuttelemaan ja silloin taas tulee paljon noita poikasia.

Värikannasta en olekaan vielä kuvaa laittanut. Se kasvaa nyt saavissa ja on noin kaksi metrinen ja tosi rehevä ja poikasia tulee siitäkin varmaan taas paljon. Kukista ei ole vielä tietoa, mutta niillä ei niin väliäkään - värikasvina minä itse tästä eniten pidänkin. :)

Aika eri kokoisina Cannat kukkivat. Nyt alkoi kukkimaan tämä vaalean punertava, joka ei ole edes tuon värikannan ruukun kokoinen.

On kauniita kannoja teillä. Minun kannani ei onnistunut, ei kasvanut, ei kukkinut. Saikohan keväällä kylmää kun jäi ulos liian aikaisin. Juuret vein kellariin jo, saa keväällä miettiä mitä sen kanssa teen jos vaikka lahjoitan pois. Liian raskas ruukku rahdata edes takaisin ulos ja sisään keväällä ja syksyllä.

Vielä kukkii täälläkin.

Mitäs ne nämä ovat?

Kauanko teillä on mennyt cannojen kukkimiseen? Siis vuosissa? Minun cannat eivät ainakaan tänä vuonna vielä jalunneet kukkia.

Olen ostanut nämä omani Raakilta (osan), Maatiaisen kautta, enkä tiedä kuinka vanhoja ovat. Joten oli minullekkin yllätys että kukkivat heti ekana vuonna. Istutin ne vaan isoon ruukkuun.

Minä siis lahjoitin nuo jakopalataimet Maatiaselle ja myytäviksi yhdistyksen toiminnan rahoittamiseksi ja tukemiseksi.

Olen noita jakopaloja ruukuttanut keväisin kymmenittäin ja tietääkseni suurin osa niistä on kukkinut heti ensimmäisenä kesänä, kunhan ne vaan on istutettu riittävän isoon ruukkuun ja lannoitettu niitä reilusti. Kasvatuksen olen yleensä aloittanut jo maaliskuun lopulla sisällä keinovalossa.

Ei ne Pirkko-Martankaan taimet mitään hirveän isoja silloin toukokuulla olleet, mutta hyvin ovat kuitenkin näköjään kukkineet.

Vähän turhan ison juurakon taisin taas itselleni jättää kaikista, kun eivät mahdu enää ruukuissaan kasvamaan. Värikanna on taas halkaisssut ruukkuna toimivan saavin. :(

Siemeniä näyttää tekevän tuo Pirkko-Martan Canna.

Mahtava on tuo kasvuvoima Cannan mukuloilla. Ne ovat rikkoneet minulta jo monia keraamisia ruukkuja ja nyt sitten tuo saavikin näyttää olevan entinen - pitänee pian teettää ruukut paksusta teräslevystä.

Mitenkäs niitten siementen kanssa pitäisi sitten menetellä? Milloin ovat valmiita? Aion viedä ne naapurin varastoon talveksi, tässä ennen lokakuun puoltaväliä. Pitääkö niitä kastella talvella ja muutenkin se hoito? Vai annanko olla oman onnensa nojassa.

En ole itse koskaan noita siemenistä kasvattanut. Yleensä se on todettu aika kannattamattomaksi, koska noista jakopaloista saa uusia taimia paljon helpommin ja nykyään katkonkin nuo siemenkodat pois, niin kukinta jatkuu parempana.

Jos nyt välttämättä haluat siemenkasvatusta kokeilla, niin ne ovat kypsiä silloin kun tuo siemenkota kuivuu ruskeaksi ja siemenet sen sisällä ovat lähes mustia noin parimillisiä ja pyöreitä palloja.

Tuosta talvisäilytyksestä joku kyselikin jo minulta hölöjen kautta. Siitä on ollut juttua vanhan puolen Canna -palstoilla, mutta kerrataanpa asioita tänne uudellekin puolelle.

Itse pidän nuo kukat ulkona ensimmäisiin pakkasiin saakka ja kun ne ovat muutaman asteen pakkasesa palelluttaneet lehtensä, niin vien ne johonkin lämpimään huoneeseen siksi aikaa, että lehdet ja varret kuivuvat ja samoin myös ruukkujen multa. Varsien kuivuttua leikkaan ne poikki noin 10cm:n tapeiksi ja senkin jälkeen on niiden syytä antaa vielä hiemän kuivahtaa.

Lämpöisessä tilassa ne saattavat alkaa uuden kasvun ja silloin ne on syytä viedä viileämpään tilaan, meillä käytän talon kellarikerroksessa olevaa pimeätä talouskellaria säilytystilana. Jos haluaa, niin juurakot voi ottaa pois ruukuistakin, mutta itse annan niiden olla ruukuissaan ja vasta keväällä istutettaessa ne otan pois ruukuistaaan ja pienennän niitä.

Sopiva säilytyslämpötila on noin +5C° eikä tarvitse mitenkään talven aikana hoitaa tai kastella. Säilöön viedessä ruukun mullan on syytä olla lähes kuivaa, muutoin juurakot voivat alkaa mätänemään. Siinä noin lyhyesti selostettuna omat konstini.

Kiitos, nuo ovat varsin hyvät ja selkeät ohjeet!

Mitäs ihmettä minä teen, vienkö 13 päivä lauantaina kannat kylmään varastoon, kukkiakin on vielä ja uutta kukkavarttakin lykkää. Ja annan olla siellä matkan ajan, katson sitten kun tulen takaisin miten niille on käynyt. En voi jättää niitä miesten armoille, että nostaisivat ne pakkasten tultua sinne. Onneksi siellä on pieni patteri, ettei ihan pakkanen pääse sinne niitä palelluttamaan. Jos sellainen tulee melkein viiden viikon ajalla.

Kyllä taitaa olla paras ratkaisu tuo, eikä niitä tarvitse siellä varastossa enää kastellakaan.

Kiitos Raakki selkeistä ohjeista. Minäkin kasvatan kannoja ensimmäistä kertaa. Raahasin äsken purkit kasvihuoneeseen kuivahtamaan. Jatkan niiden hoitoa ohjeittesi mukaan.

Nonni! Perjantaina huomasin kotiin mennessä, että nyt on kannassa sitten nuput! Kiikutin autotalliin pakkasta suojaan ja toivotaan, että ilma vielä sen verran lämpiää, että nakisin edes yhden kukan.

No nyt on sitten kannat jo alkaneet kasvaa, 40cm hujoppeja tuolla varaston nurkassa näyttää olevan, vieläkö annan niiden siellä olla vai oliskohan parempi jo jakaa ja istuttaa ne ruukkuihin? aikaistahan se tietysti on mutten haluais jättää niitä sinne heitteille kun jo ovat komeita lehtiä tehneet vaikken ole talven aikana niitä yhtään kastellut, yhdessä nurkassa pahvilaatikossa ovat saaneet kököttää.

Tupu78, olipas hyvä kun otit puheeksi. Pitääkin mennä kattomaan omia tonne kellariin. Olin täysin unohtanu ne :smiley:

Olisiko mahdollista saada tuota värikannaa pientä alkua Raakilta?
Koitin googlettaa mutta olisiko kukalla joku toinenkin nimi kun ei löytynyt mitään.
Tai jos joku tietää jonkun nettikaupan mistä saisi tuota tilaamalla olisi ikionnellinen!

Oiskohan se Canna x generalis -lajike???