Karhunjuuri, Meum athamanticum

Onkohan tämä karhunjuuri rikkakasvi vai perenna, laitan sen nyt tänne, sen voi siirtääkin muualle. Meillä se on kukkamaassa.

Kukkapenkissä se meilläkin kasvaa, ja ihan tarkoituksella hain sen. Emonsa ympärillä oli pikku taimia kymmenittäin ja emo oli yli puolimetrinen. Utelias kun olin niin maistoin. Ei se kuminalle maistunut, yäk.

Kyllähän karhunjuuri on ihan syötävä yrtti,vaikka onkin hyvä kukkapenkin komistajana. Olen keittoihin silpunnut,kalaruuissa ihan hyvä ja kestävä koristeena,kun näyttää tilliltä,mutta ei nahistu nopeasti.

Karhunjuuri

Kukinto lähempää

Kiitos Mai-leelle tästä. Vihdoinkin näyttää kotiutuneen meille tämä ihanuus. Mitään kasvia en ole näin montaa kertaa yrittänyt kasvattaa.

kiitos kiitoksista. - jos joku haluaa niin annan tuon siementen jäädä kypsymään muutamaan huiskuun. muuten katkaisen kukkavanat pois kohta. pyöreä tuuhea pallo pysyy silloin tosi kauniina koko loppukesän.

ihan pienen pieni siementaimikin olisi tuloillaan. pelastin vadelmapusikosta aikaisin keväällä. toisen lehden on vasta jaksanut kasvattaa.

Karhunjuuri on nyt vaarassa jäädä alppikärhön alle.Siirtäisien, mutta en tiedä mikä sille olisi paras paikka, etelä koko päivän aurinko, itäaurinko vai aamuaurinko?

Voi rakkaat karhujuuren omistajat minulla hirveä hinku, tarve ja himo tuohon kasviin, jos joltakin riitäisi pieni alku tai siemeniä tulisin

tosi onnelliseksi!!! Voin maksaa vaihtarilla esim. valkoalpilla tms…

tai rahalla tai millä vaan mitä minulla sattuu olemaan.

Tommolan tilan emäntä sanoi tuosta kasvista, ettei tykkää siirtämisestä kun kerroin kuinka monasti olen sitä yrittänyt kasvatella.

Pieniä taimia voi hyvin siirtää, isolla on valtava juurakko, jota ei saa ehjänä. Kylväytyy riesaksi asti, toinen nimihän on karhunkumina…

saitko kurpitsa useampia taimia? - olen säästänyt muutaman kukkavarren kypsyttämään siemeniä.

kassikäpp kertookin, miksei kaikkien parane antaa kypsyä:-) ja kasvi sitä paitsi pysyy nättinä ja pyöreänä pallona koko kesän, kun kukkavarret leikkaa pois.

Yksi on, mutta pitäisi nyt siemeniä tulla jo omasta takaa. Kiitos tarjouksesta:)

Todellisen riesan saat jos annat vapaasti siementää.

perennana me kai sitä useimmat kasvatamme, mutta tuolla edellä nimimerkki hena kertoo sen olevan varsin kelpo kalanmauste. ja usko jutitaa - kukkavarret leikkuuseen, ellei siemeniä tarvitse.

kylmäkäsittely ei ainakaan pahasta ole, kun kerran tosi helposti ihan yksikseen ja kylvämättäkin itää.

Ei meillä vaan ole levinnyt siemenistä, kumpa olisikin.Se on ollut varmaan 40 vuotta samassa paikassa, eikä yhtään siementainta ole tullut, muuten kyllä on kasvanut.

särkän perennataimiston listoilla on. kestäväksi mainitaan ja lisäyspaikkana on raahe. - kyllä pitäisi selviytyä siellä ylhäällä. jos vaan siemenet ovat olleet kunnolla kypsyneitä kerättäessä, itävätkin helposti. (vadelmapenkkiin jäi viime syksynä yksi pikkutaimi. juurikin lienee senverran vaatimaton vielä, että helposti saan sen irti:-))

No niin taitaa olla,tai sitten meillä on kamalan huono maa , kun ei idä ;(

Meillä oli ensimmäisen kukkimisen jäljiltä joka puolella( siis seuraavana kesänä), mutta sen jälkeen muistanut kyllä katkoa varret ajoissa.

Meillä on raukka joutunut hyppäämään ympäri tonttia, kun emäntä ei keksi sille sopivaa paikkaa… Hyvin on sopeutunut milloin mihinkin, eikä ole vielä henki lähtenyt.