Karhunvatukka (karhunvattu, karhunvadelma),Rubus fruticosus

Jaa, nyt huomaan miks niin kauheesti väitetään karhunvatun leviivän. 2 melko isoo alkua bongasin yli metrin päästä alkuperäsestä puskasta  

Juu sitä kyllä yllättyy kistä tätä tunkee. Leikkasin nurmea ja kummastelin että mikäs rehy se siinä niin eiköhän sonja sieltä tuge. Välissä leveä kiveuys niin het kiveyksen toiseltapuolen tunki itsenä ilmoille. Viimekesänä istutettiin tylysti lapiolla irtirouskaistuja juurivesoja ja kaikki näkyy lähteneen. Miltei pelkässä hiekassa kasvaa ja hyvin tuottaa satoan Vanhan hiekkalaatikon päälle aikoinaan istutettiin kun se kausi oli lapsilta ohitse. Satoa tuli viimevuonna eritäin paljon ja tänävuonna odotettavissa vielä enemmän kun on lisätty kasvustoa koko terassin kaiteen matkalle talon toisella reunalla. Nam nan vielä 2 pussia pakkasessa tätä milteipä ravintorikkainta marjaa jäljellä:)
Vesoja on tänäkin kesänä halukkaille tarjolla sitten jossain vaiheessa. Oikein piikikäs ja kestävä lajike mutta maikia kun saa kypsyä kunnolla:)

Minä ostin viimekeväänä postimyynnin kautta siperialaisen karhunvadelman, mutta sepä ei kasvanut koko kesänä sitten yhtään. No eipä kyllä ollu kummonen kesäkään. Ja heivasin sen vain tontin takalaitaan aidan vierelle kellarintaakse. Syksyllä peitin havuilla ja keväällä kun poistin havut niin siellä se jökötti ihan samannäköisenä, kun syksylläkin. Pitääkin käydä illalla katsomassa vieläkö jurottaa vai onko kasvua näkyvissä. Vähän turhan lähelle napurin aitaa taisi mennä, mutta täytyy siltä suunnalta yrittää repiä juurivesoja sitten pois, jos osoittautuu yhtä kasvualttiiksi kuin nuo teidän pusikot.

Meillä meni kyllä monta vuotta ennen kuin alkoi tehdä juurivesoja. Ne ilmaantuvat muutaman metrin päähän sitten kun ilmaantuvat. Se on kyllä kestävä kasvi, ei varmaankaan tarvitse mitään peittelyjä. Nyt juuri aloittaa kukinnan . Kauniit kukat!

Pupuilta mä lähinnä sitä piilottelin, ettei ne vie mun onnetonta alkua :wink:

Kukkii aivan valtoimenaan ja pörinää käy kun eilen mattoja vieressä pestiin. Pupujussit ovat jättäneet nämä ihan tyystin rauhaan kun on herkullisia omena ja päärynäpuita tarjolla;(

Luin flooran viestin ja paikkakunnan katsottuani huokailin eteläisemmän kasvupaikan etuja, Vaan tuollahan tuo omakin kukkii ja juhannukseen on vielä pari viikkoa, tavallisesti vasta silloin aloittelee,hih.

Kävin eilen kurkkaamassa mun karhunvattua. Ei se minun mielestäni edes kasva mitenkään vadelmamaisesti. Enemmänkin lähinnä silleen puskamaisesti. Siitä pienestä oksantyngästä on lähtenyt haarautumaan varmaan jotain 8 oksaa. Eli hengissä on kuitenkin. Saa nähdä oonko saanu jonkun ihan muun kun mitä oon tilannu. Kovin on karhunvatun kaltainen piikikkyys kuitenkin hänellä :wink:

Täällä pukkaa uutta karhunvatun alkua, kiinnostaako ketään vai nyhdänkö poies?

Lajikenimi muistaakseni “Sonja” :slight_smile:

Stoppia oon koittanut laittaa itselleni, mutta karhunvatukka kiinnostais ja paljon!

Minäpäs menen kaivamaan :slight_smile:

Pistä tietosi yksärillä. Postittelen ensi viikolla jahka tuo jussi on lusittu…

Laitoin ysärin.

vieläkö Talvikki75 olis ylimääräisiä karhunvattuja?

Kukinta ja pölytys onnistyui paremmin kuin hyvin. Muutama rankkasade piiskasi kukkia ja pelkäsin jo ettei ehtinyt pölyttyä mutta raakileita on reippaasti joten pörriäiset ehti pölyttää ennekuin sade hakkasi kukkia rikki… muutama kukkanenkin vielä koristaa puskia.

ipanema, juu.

Kaivoin muutamia juuria ylös, loput on nyt niitetty, katsotaan ensi viikolla mitä noille kuuluu.

Talvikki75, jos sinulta vielä liikenee, niin minuakin kiinnostaisi. Olen ollut aikeissa ostaa, mutta taimi Penttiläiseltä on aina parempi ja pidän kasveista joilla on historia.

Alcearosea, ehdin niittää, mutta niitä tulee kyllä, pistän muistiin :slight_smile:

alcearosea… Kiertelin kasvimaan reunoja, olihan siellä vielä niitä, kaivoin muutaman pätkän, haluatko kokeilla :wink:

Kiva. Mielelläni.
Laitan yv:tä.

… ja minä vastasin, “nyt kun on sitten aikaa itselle” vai miten se vanha mainos meni…