Karhunvatukka (karhunvattu, karhunvadelma),Rubus fruticosus

Tein k a m a l a n havainnon eilen kun kävin pihalla lumitöissä.

Karhunvattu sonja on pykännyt isot vihertävät silmut, mitä ihmettä teen, meneekö kesän sato nyt kun alkoi liian aikaisin vihreää kasvustoa pukkaamaan. Paikka on pohjoistuulelta suojassa johon koko päivän paistaa aurinko mutta, eihän nyt ole paistanut kuin pari kertaa arska oikein kunnolla.

Jussa, mistäpäin lähtisin etsimään ostaakseni karhunvatukkaa täältä Kainuun suunnalta? Tarkoitukseni olisi viedä lahjana karhunvatukka sisarelleni Vakka-Suomeen.

Ei kypsynyt täälläkään kuin syömämarjat viime kesänä. Jäniksille ei ole meidän piikkikasat kelvanneet, harmi, niistä olis varaa harventaakin…

Floora, useampana talvena täälläkin on ‘Sonja’ tehnyt isoja silmuja ja siitä huolimatta keväällä kukkinut ja kesällä tehnyt marjoja niin että älä ole huolissasi =) Täällä oli viime kesänä yllättävän hyvä sato, muutaman purkillisen tein hilloakin. Suurin osa meni kyllä ihan suoraan suuhun.

Jahooli, omani tilasin aikoinaan Hirvensalmen taimistolta Mikkelin läheltä, tuli matkahuollon kautta eikä kuluja tullut kovinkaan paljon.

Huh huokaisen helpotuksesta, hienoa että karhunvattu kukkii vaikka vähän ajoissa pukkaa silmuja : ) Meillä tuli kans oikein hyvä sato karhunvatusta tai itseasiassa kaikista marjaa tuottavista.

Jahoolii, sain oman siperialaiseni “Jalomarjalta”, jota ei ole täällä näkynyt pitkiin aikoihin.Karhunvatukka on ruvennut leviämään liikaa, kun en ole sitä vielä “ehtinyt” estämään, joten joudun keväällä kaivelemaan liikoja pois. Jos haluat, niin muistuta, kun lumet ovat sulaneet, niin voin vaikka lähettää alkuja siitä.

Jussa, sehän olisi aivan upeaa, jos sinulta liikenisi jokunen karhunvatun alku :slight_smile: Otan yhteyttä keväämmällä.

Jussa, mua jäi kiinnostamaan, miten aiot ehkäistä karhunvatun leviämisen, sitku kerkiät? Eli ts. mikä on sinun keinosi tuossa epätoivoiselta tuntuvassa puuhassa. Leikattava nurmikko vatun ympärillä, arvailen??

Fiia,nurmikkoa ei minulla ole vattujen ympärillä, kun on pelkkää hiekkaa tämä paikka. Ajattelin kaivaa istutusmontun ympärille n. ½ metrisen kaivannon ja laittaa siihen pystyyn sellaista kovahkoa muovia, jolla rakennusten perustuksia suojataan maan kosteudelta. Se muovi varmasti kestää, eikä siitä läpi mene mikään. Puoli metriä luulisi olevan riittävä korkeus (tai syvyys), koska olen huomannut maavarsien etenevän vain noin 10-15 cm syvyydessä, ainakin tähän mennessä. Mikäpäs kuitenkin estää laittamasta vaikka metrin syvyisen esteen, kun se muovi on metrin korkeissa rullissa. Kaivamista siinä kyllä olisi… :o)

Jussa, ajattelinki, että tuollainen homma olis vaivattomampi ja asiallista tehdä, ennenkuin saan edes koko kasvia. Olis paikka valmiina istutukselle.

Juu, se kannattaisikin tehdä jo etukäteen, ettei käy niin kuin minullekin kävi. Kun taimen saa, on kiire saada se maahan, ja samaan aikaan on yleensä paljon muutakin tehtävää. Silloin tulee helposti laitettua taimi vain “väliaikaiseen istutukseen” Joka sitten kiireessä jääkin lopulliseksi… :0)

Minulla on tuntematon (alun antaja ei muistanut “merkkiä”) karhunvatukka ollut viime kesästä asti isossa ulkoruukussa terasilla. Alunperin tarkoituksenani oli viedä se viljelypalstalleni, mutta kaiken tohinan vilskeessä jäi aikomukseksi. Ensimmäiset lehdet siinä aukeni joulun aikoihin ja nyt taas se levittelee lehtisilmujaan auki. Luulenpa, että vatukkani jääkin terassikasvatukseen ja jos tuo nyt vaikka joskus kuolisikin, lupasi taimen antaja uusia alkuja. Taitaa kuullostaa terassikarhunvatukka aika hassulta.

Karhunvattu kasvattaa paljon juurivesoja ja vahvan juurakon muutenkin, mahtaako kauaa ruukkuun mahtua?

Olen sitäkin miettinyt, ja ajattelin sitten sen tilanteen tullessa kohdalle vähentää ruukun sisältöä, tehdä poistoja.

En oikein arvaa viedä sitä sinne palstallekaan juuri sen julman kasvuvimman vuoksi joka ei ilmene vain kasvuna ylöspäin vaan myös laajenemisena sivusuunnassa. Minulla oli aikomuksena laittaa sille leviämisesto istutuksen yhteydessä vahvan juurakon vuoksi, mutta jos se sittenkin karkaa ja jos vaikka luovun palstastani jonkun vuoden kuluessa, jäisi se seuraavalle riesaksi.

Viisas päätös :wink:

Karhunvatukka on mahdottoman piikkinen, mahtuuko se olemaan siinä terassilla niin ettei ihmiset ohi kulkiessaan satuta itseään siihen? Se siis tosiaan raapii!

Kyllä mahtuu, ja jos jokun itsensä siihen satuttaa, niin onpa varovaisempi toisella kertaa. Ja tottahan siirrän sen kesäksi pois terassilta aitaa vasten nököttämään, jos siis vain selviää kunnialla kevääseen asti. Tukevat kiipeilypuut vain ruukkuun pystyyn siinä minulla on kaunis köynnöskukkanen, tai sitten ei ole.

Karhunvatun kukat ovatkin oikein kauniit.

Omani Sonja ja Siperialainen kasvavat molemmat 60 cm pitkissä suurissa muoviputken pätkissä maahan kaivettuina-lie kaukolämpöputkea? Kävin putkiliikkeessä ja sain ylimäämäpalat itselleni. Ruukuun jos ei sinun terassikarhunvattusi joskus mahdu niin sama ongelma minullakin on edessäni. Miten joskus saan ahtaaksi kasvaneen juuripaakun pois putkesta, kas siinä pulma. - kunhan nyt edes kasvattaisi marjoja!

No noin minäkin oikeastaan päättelin, että kyllähän se juuriestekin joskus täyttyy ja pienempi sisämitaltaan nopeammin. Yksi tuttavani oli laittanut korkeareunaisen ämpärin, ensin vain pohjan poistettuaan, juurien kasvua estämään leveyssuunnassa. Minun ruukussani loppuu alaspäin meno aiemmin, mutta on se reilusti leveämpi kuin esim. ämpäri.

No keväämpänä, kesällä nähdään miten kävi karhunvadelman kanssa.

JK: oli jänönen käynnyt maistelemassa sitä terassilla.

Jahoolii, vieläkö tarvitset siperialaisen karhunvatun alkuja? Nyt rupeaa se kohta ja muutenkin puolet kasvimaasta olemaan paljas, ja varmaan routa häviää nopeasti tästä hiekkamaastani. Ensi viikolla voisi ehkä lähetellä.