Jussa, laitan yv-n.
Vastasin…
Hei!
Pahasti alkaa nyt näyttää sille, ettei Exotic Gardenilta tilaamista siemenistä ole tulossa ainuttakaan karhunvatukan tainta
Riittäisikö minullekin joltakin ylimääräisiä karhunvatukan alkuja? Vaihdossa minulla ei oikein mitään ole antaa, kun puutarhaharrastus on vasta aluillaan. Postimaksut maksaisin tietysti kera kauniin kiitoksen.
Taitaa kotka olla turhan kaukana hakea taimia. Ovat sen verran suurikokoisia, ettei postittaminen tuu kyseeseen.
pinkpeony, laitoin yv:n
Kaunein kiitos Jussa!
Laitoin yhteystiedot yksityisviestillä.
Ihanaa kun karhunvattu sonja kukkii aivan yltiöpäisenä… minä kun olin keväällä huolissaan kun pukkas jo silmua ja lehden tynkää kun oli vielä yö pakkasia. Joudun hieman kaivelemaan sitä terassin alta pois kun tuppaa sinne leviämään. Saanko sitä lisättyä siitä vesasta mikä on eksynyt väärään paikkaan. Minustakin siinä on iso ja kaunis kukka niitä on tänäkin vuonna aivan älyttömästi:)
Saa lisättyä, kuulemma riesaksi asti
Tämä kukinta se on sitten kaunis! Ja huikea surina ja pörinä, pölyttäjiä riittää. Viime kesänä vein chilit tuohon viereen kun olivat täydessä kukassa, ei tarvinu käsin pölytellä
Tosi nätti puska!
Se on saanu just perheenlisäystä, uusi alku kasvaa keskellä mun siemen kylvöjä lavassa jossa koulimattomat perennapurkit on talven jäljiltä.
Terve…olisin kiinnostunut Sinivatukan ja karunvatukoiden taimista, eli jos joltain löytyy liikaa tai haluaa vaihtaa chileihin niin vaihtiksetkin käy!?
T:AQU
Taas tulee litratolkulla karhunvadelmia. Onko kellään mitään leipomis yms ohjetta, missä sitä voisi hyödyntää? Meillä tuppaa jäämään puskaan koko marja. Tein yhden piirakan, jossa oli vadelmaa ja mustikkaa ja heitin sekaan muutaman karhunvadelman. Ne maistui mielestäni aika kamalilta…
Kopsasin tällaisen ohjeen netistä, vaikuttaa hyvältä ja ajattelin kokeilla.
KARHUNVATUKKAINEN JUUSTOKAKKU
Pohja
150 g (n. 15 kpl) Digestive-keksejä
75 g voita
Täyte:
600 g maustamatonta tuorejuustoa
250 g mascarpone-juusto (tai ranskankermaa)
2½ dl sokeria
2 munaa
Päällyste:
100 g karhunvatukoista
½dl sokeria
Valmista ensi kakun päällyste. Soseuta marjat tehosekoittimessa. Puserra sose siivilän läpi kattilaan. Mittaa joukkoon sokeria ja anna porista keskilämmöllä noin 10 min tai kunnes seos muuttuu paksuksi. Anna jäähtyä.
Murskaa pohjaa varten keksit ja sulata voi. Yhdistä pohjan aineet ja painele seos leivinpaperilla vuoratun irtopohjavuoan pohjalla.
Notkista tuorejuusto ja mascarpone. Sekoita sokeri ja kananmunat juustojen joukkoon. Levitä täyte pohjan päälle. Pirskottele kakun päälle boysenmarjasosetta ja muotoile haluamiasi kuvioita veitsellä.
Paista kakkua 150 astetta noin kunnes kakku on keskeltäkin kypsä eli noin tunnin ajan. Ison kakun sijaan voit tehdä neljä pientä (halkaisija 12 cm) kakkua, jolloin paisstoaika noin 45 min.
Meillä kasvaa joku sellainen siperialainen lajike karhunvattua, jonka ei pitäisi vaatia yhtä pitkää kasvukautta ja sepä ehtii kypsyäkin meidän hallaisessa laaksossamme. Se ei ole kuitenkaan, mitenkään kovin iso, marjat tulee syötyä suoraan puskasta. Mennen tullen tänäänkin ohimennessäni söin pienen kourallisen. Tykkään kyllä, vähän jotenkin vesimelonimainen maku, muttei nyt ihan kumminkaan…raikkaita kuitenkin ovat, aika nestepitoisia.
En ole leipomiseen käyttänyt mutta hyvä kuningatar hillo siitä tulee ja maistoin kyläpaikassa vadelma karhunvadelma piirakkaa jossa oli sellainen muruseos päällä ja nam oli hyvää
Missä vaiheessa karhunvatut kypsyy? Mulla nyt ensimmäistä kertaa tekee marjoja, mutta ne on olleet saman näköisiä jo ainakin 2kk. Eikö ne ikinä kypsy???
Karhunvatukka ‘Sonjassa’ huomasin justiinsa eilen ensimmäiset mustat eli kypsät marjat. Eli siis kypsyy parhaillaan.
Meillä ensimmäinen kypsä marja ikinä, ihanan makuinen!
Onko näissä paljonkin eri laatujaja makua sen mukaan, vai onko vain tuttumus kysymys… viime vuonna minun karhunvatut ei mielestäni maistuneet yhtään miltään…