Minä kokeili sitä pölytys juttua myös ,he epäonnistui nuput putoilivat kukin vuorollaan pois et se siitä yrityksestä.
Lieneekö sitten ollut joku kukkakärpänen asialla, mutta mulla joskus tuli hedelmiä kärsimyskukkaan.
Minulla alkoi putoilemaan pienemmätkin nuput. Pitäisiköhän kastella enemmän.
http://i697.photobucket.com/albums/vv335/tanja-84/krsimyskukankukka2.jpg hieman epätarkka kuva,mutta nuo heteet on enemmänki violettiin päin ku siniseen.Kiinnostaisi tietää mikä laji on kyseessä.osaako joku sanoa?Tässä vielä kokokuva.http://i697.photobucket.com/albums/vv335/tanja-84/krsimyskukka2.jpg
Ostin pari viikkoa sitten minäkin kärsimyskukan, ensimmäinen kukka kukki yhden päivän, nyt nuppuja on tekeillään montakin, mutta tuntuu etteivät ne aukea ollenkaan, voiko niistä tulla “suutareita”?
Mitä ihmettä kasvissa olevat valenuput oikein ovat, ne aukeavat, niissä on vain kolme vihreää “lehteä”, jotka sitten kellastuvat ja tippuvat pois. Erottuvat kyllä jo kooltaan oikeista nupuista.
En ole ennen tätä kukkaa omistanut, tuntuu todella olevan oikea kärsimyskukka, en yhtään tiedä, miten toimia kasvin kanssa oikein.
Se on eteläikkunalla, aurinkoa riittävästi, kastelen päivittäin,
olen vaihtanut ruukun, mitä vielä pitäisi tehdä, että kasvini onnistuu?
Mitään kärsimyskukista tietämättä veikkaan että se vaan suuttui kun joutui “tavalliseen” koti-ilmastoon… kuivempaa ja lämpimämpää kuin yleensä ostopaikoissa…sumuttelua (vai voiko tuota sumutella? …
itse ostin kanssa eilen kärsimyskukan,ja vaihdoin sen isompaan ruukkuun ja yksi kukka oli koko päivän,mutta aamulla oli mennyt kiinni,toki joukossa voi olla vale kukkia mutta tuskin niistä niin haittaa on.=).Anna kukalle paljon valoa,itse pidän kukkaa ikkunalaudalla,saa siitä kaiken tarvitsemansa valonb,ja kastelen joka päivä,tämä kasvi tarvitsee paljon vettä ja valoa,ja kasvukaudella niinku nyt niin suositellaan lannoittamaan jopa muutaman kerran viikossa,itse lannoitin äsken lannoitustikuilla.Jossakin varoiteltiin että ruukku ei saisi kuumua,minulla se ei kuumu,en sitten tiedä mikä siinä on ettei saisi kuumua.Mutta ihan näillä perusasioilla pääset pitkälle,paljon valoa, runsas kastelu ja lannoitus.=).
toivotar, kuvassa on luultavimmin Passiflora caerulea. Omani taidan viedä pian ulos.
kiitos,nyt tiedän mitä lajia=)itsekkin voisin parvekkeelle viedä,kunhan saan pöydän sinne kun oli jo pakko hakea sieltä pöytä sisälle että mahtuu asuntoon kaikki kukat=D
Minun kärsimyskukkani taitaa nyt edistyä, yhtään valenuppua ei ole tullut lisää, kaikki ovat oikeita nuppuja, joka päivä tulee lisää, kun saan ne vielä avautumaan, olen tosi onnellinen. Uskon tosiaan, että kukka vaatii vain oman aikansa totutella uuteen ymräristöön ja ruukun vaihtoon...
Hyvä hyvä!=)Itselläni on vielä nuita valekukkia selvästi,mutta oikeitakin nuppuja on,ja innolla odotan että seuraava kukka aukeaa=)Piti ottaa se ikkunalaudalta pois,kun siihen todella paistaa niin kuumasti aamuisin ja päivisin että yksi nuppu ehti jo kuivua,nyt se on tuossa ikkunan vieressä pöydällä,josta saa tarvitsemansa valon=)
Toivotar , nyt ensimmäinen kukka kärsimykseeni aikeni tänään töissä ollessani, aukeamaisillaan olevia on useita, kappas vain, se todella oli vain kiinni paikanvaihdosta
Kärsivällisyyttä, kyllä sinunkin aukeavat, kun ehtivät! Muuten nämä nuput kaikki ovat nyt kotona kehittyneitä, lähden sunnuntaina tyttären luo Keski-Eurooppaan, toivottavasti Isäntä hoitaa kasvia oikein...
terveisiä, kärsivällisyyttä tosiaan
No niin,kaunis kukkahan sieltä tuli=)Mun kukka on kukkapöydällä tällähetkellä kun paahtoi ikkunalla niin pahasti.Toivottavasti saa siitä tarvitsemansa valon.Viimeksi kun katsoin kukkaa oli yksi nuppu aukeamaisillaan,jospa se parin päivän aikana aukeaa,ku nyt ei olla kotona,mut perjantaina sit=)
Kyllä vain toivotar, vaikka minulla se on eteläikkunalla, siinä edessä on iso Terijoen salava, joka varjostaa sopivasti. Sitten kesällä tosi paahteisella säällä laitan sälekaihtimen kiinni, niin että kukat saavat vain hajavaloa, odotan innolla seuraavien puhkeamista, on vain ajan kysymys...
Kärsimyskukkani edistyy, nyt parhaillaan kaksi kukintoa auki, kun yksi sulkeutuu, heti tulee toinen tilalle, tänään siis peräti kaksi...laitan huomenna kuvan palstalle, tänään en enää ehdi....
Kärsimys palkitaan aina... ennemmin tai myöhemmin...
Eevaliisa
Mullakin rupeaa uudelleen kukkimaan näkyvissä jo ainakin neljä nuppua
Olin reissussa neljä päivää, Kärsimykseni tervehti minua kotiin tullessani Kahdella Kukalla(!) , tähän mennessä siinä on ollut vain yksi kukinta kerrallaan, miehen lähtiessä hakemaan minua lentokentältä, 100 km matkaa, kukinnoista ei ollut tietoakaan, eli Kärsimykseni ei ole pelkästään upea, se tietää myös koska Emäntää on hyvä ilahduttaa...
Hienoa Raili-45, on upeaa seurata nuppujen kehittymistä , kukinta tosin kestää minun Kärsimyksessäni vain n. 24 tuntia, odotan sitä päivää, että kukka kestäisi peräti 2-3 päivää!
Toivottavasti sinun kukkasi aukenevat pian!
Joo varmasti kohta on jo ekassa nupussa pikkuin rakonen,saatta paripäivää vielä mennä kun napsahtaa aukuki nuppu sen jälkeen avautuminen onkin nopa kiva seurata kun aukeaa menee noin 5 minuttia niin täysin auki ikävä puoli onkin et kukka jos aamulla aukee ja illalla sulkeutuu niin ei enään aukea.mulla on tuolla aikaisemmi kuva sarja kukan avautumisesta istun kamerankanssa vieressä ja tytär kuvasi.
Pitää katsoa se sinun sarjasi, miltä päivältä se on, muistatko? En tarvitse selata edestakaisin...laiskuus nääs...muuten katsastin juuri omani, nyt juuri menevät ne kaksi kiinni, yksi uusi on avautumisvaiheessa, enhän minä kohta ehdi tehdä mitään muuta, kuin seurata sitä ihmettä, tämä on todella yhtä Kärsimystä Lykkyä meille molemmille