Kärsimyskukka, Passiflora

käyppä sivulla 27 sielltä löytyy

Kiitos Raili kasvi

Upea kuvasarja! Kannatti käydä katsomassa kasvi

Tänään taas Kärsimyskukassani kaksi kukintaa kerrallaan, toisessa kukassa näkyy sellainen pallero, jota muilla en ole havainnut, kuvassa oikeanpuoleisella kukalla, tusiko siihen jo se "hedelmä, siemen", tai mikä siihen sitten tuleekaan

sinulla menestyy hyvin kärsimyskukka!=)Minulla on ongelmia sen kanssa=(Olkkarin ikkuna on liian paahteinen,paloi 2 nuppua=(Laitoin sen kukkapöydälle,josta saa haja valoa,mutta tuntuu ettei saa valoa tarpeeksi,pikku nuppuja kyllä on,taidan kokeilla keittiön ikkunaa,siihen ei niin paahteisesti paistaa.Kastellut olen säännöllisesti.ja lannoittanut.Meillä on niitä tikkuja jotka lannoittavat 2 kuukautta.

Tämä jumittui ei suostunutkaan aukaisemaan koko kukkaa aamulla auksi tämän verran ja jo illalla pitäis sulkeutua.

Minulla oli monta vuotta kärsimyskukka kasvamassa, joltain täältä puutarha netistä sain pistokkaan. Tänä talvena kasvi kuitenkin kuoli, en tiedä miksi. Ihmeen monta vuotta sainkin kasvatettua sitä kerrostalossa. Harmittaa kyllä kun vuosien odotus meni hukkaan enkä päässyt näkemään kukintaa :frowning:

Hyvä koi, sepä harmillista kasvi, eikö se kukkinut todella kertaakaan vuosien aikana? Omani jaksaa ilahduttaa minua nyt kukka per päivä, aamullakin katsastin taas kasvin, niinkuin joka aamu,

ei mitään havaintoa aukeavasta kukasta, tunnin kuluttua kukinta oli ja täydessä loistossaan.

Mutta, sen tiedän jo, että illalla, viimeistään tämäkin kukka on muisto vain, onneksi uusia nuppuja kehittyy koko ajan. Tekisi ihan mieli hankkia toinenkin, eri värinen, mutta tilan puute...

Ei yksinkertaisesti löydy enään tilaa, tai sitten pitäisi luopua jostain muusta kasvista, en oikein sitäkään hennoa tehdä.

Yritäpä hankkia ihan uusi kasvi, ei jokainen sentään voi epäonnistua kasvi

ostin tänään passiflooran tuon saman mikä edellä on. siinä on rutkasti nuppuja ja mittaakin vaikka kuinka monta kierrosta tukikehikon ympäri.

Annanko sen olla siinä mullassa mikä siinä on vai laitanko uutta multaa ruukkuun. Ottaisin siitä pistokasta jotta saan siitä varmuuskopioita vesiviljelyyn kun mullassa kasvattaminen on niin waikeaa. Lähteekö se juurta tekemään uudesta kasvusta latvapistokkaasta ja tekeekö helpostikkin juuret. Talveksi sille olisi viileähkö paikka missä talvehtia vai onko huoneen lämpö parempi?

Noni, nyt on pudonnut kaikki nuput ! Mitä tein väärin :frowning: ?

Huomasinpa tänään yhden nupun olevan vielä siellä puskan peitossa.

Toivo ei olekaan menetetty :slight_smile: !

Voi, voi, päivittäinen uuden kukinnan avautuminen kesti monta viikkoa, nyt näkyy olevan pieni tauko, pääsi kyllä käymään köpelöstikin, latvasta oli päässyt kärki vioittumaan, se ei jatkanut kasvua kahteen viikkon, nyt onneksi viime yönä kasvu taas alkoi, kyllä varmaan sitten nuppujen kehitys myös jatkuu.

Juuri kukkineet ja avautumattomat nuput ovat niin samannäköisiä, että en ole kyllä edes ihan varma, onko varmasti jo jokainen iso nuppu todella nuppu, tai jo kukkinut kukka.

Minä vahdin sitä kuin silmäterääni, mutta nyt oli kuuden päivän työjakso ja menin vähän sekaisin nupuista...mutta kyllä se taas siitä.

Tiudeliini, kasvi vaatii ostamisen jälkeen aika kauan, ennenkuin se tottuu uuden kodin imastoon, minäkin oli jo toivoni menettänyt, mutta sitten tuli alku ja niinkuin edellä mainitsin, viikkoja avautui joka päivä uusi kukka, joka kesti tasan 12 tuntia, tunnin verran siitä avautui seuraava, parhaina kausina kerralla kaksi kukkaa...kasvi

floora, minä vaihdoin ruukun ja lisäsin uutta multaa kun kasvi oli ollut minulla 1-2 viikkoa, siitä oikein innostui kukkimaan.

Talvehtimisesta ei vielä kokemusta, perehdyn siihen syksyllä, lisäämisestä luin jotain, että latva taivutetaan multaan, sinne sitten kehittyy uusi kasvi, mutta en ole vielä kokeillut kasvi

Kyllä alkoi latvan kasvu uudelleen, nyt kärsimyksessäni on kolme latvaa kasvamassa, jokaiseen kehittyy nuppuja, mistä ihmeestä ne kaksi latvaa sinne lisää tuli, johtui varmasti siitä kun päälatva vaurioitui, mutta nyt siitä pitäisi tulla tosi komea, jos kaikkien kolmen latvan nuput kehittyvät kukintaan saakka, odotan innolla, mitä tuleman pitää...kasvi

höh ei se minun passioni olekkaan tuo perus valko sininen vaan se on lila. Se perus careulean luulin ostaneeni. Nätti on tämäkin mutta pitäisi saada se careuleakin, jos joku haluaa vaihtaa pistokkaan tähän lilaan niin olisi kiva. Koitan tänään laittaa kuvan siitä tänne jos osaan:)

Mistä muuten olette löytäneet punaista passionia?

Minä oon ostanut siement,tämä on passiflora mollisima kauniin punainen on nyt oin 15 cm .

Raili, mistä sait passifloran siementä? Minä olen niin innostunut omastani, että haluaisin niitä useampia. Mikä ettei ihan siemenestä tai pistokkaasta. Punainen nimenomaan olisi hieno, minulla on nyt tuo pari viestiä sitten oleva sininen.

Jungleseeds sieltä tilasin

Raili -45 kiitos, ei niitä siis kaupoissa ole ollenkaan, pitäisi tilata, no katsotaan. Voinhan kyllä kysyä tutusta Kukka-ja taimiliikkeestä,jos ne tilaisi minulle omien tilausten mukana.

kuukletin tuon mollisiman ja on kyllä nätti pinkki kukka.

Miten tuon siemenlisäyksen kanssa, tuleeko pussukassa montako siementä yleensä ja mikä on itävyys/kauanko teillä on mennyt itämiseen. Kauankohan siemenlisätyllä menee kukintaan? jos joskus sattuisi saada kukkimaan punaisen, lueskelin joskus jostain että on ronkelimpi hoitaa kuin perus careulea. Punaisia passioneja on aika monia, onko täällä kenellään kokemusta niistä ja onko saanut menestymään ilman kummempia kommervenkkejä?