Viimeyönä tuli taas seikkailtua passionien mailmassa ja ah mitä ihanuuksia siellä onkaan. Nyt pitää alkaa metsästämään näitä:
p.alata- p.edulis black beauty- p.subpeltata ja p.lady margaret.
Sen verran lueskelin että jos haluaa saada passionin kukkimaan niin ennemmin pieni ruukku kuin iso ja leikkaus ennen kasvukautta ja kasvukauden aikanakin auttaa kukinnan muodostuksessa.
http://i697.photobucket.com/albums/vv335/tanja-84/2262009krsimyskukankukka.jpg Vasta toinen kärsimyskukan kukka,aina niiin kauniita
.Taisi lannoitus tehdä tehtävänsä=)
Floora pussukassa on kymmenen siementä.laitoin kolme itämää kaksi iti mut toinen kuukahti jo sirkkalehti vaiheessa mikä lie tuli.
Eli mulla iti 7 kahdeksasta kylvetystä passionhedelmän siemenestä, siihen meni noi 1,5 kk. Tosin jos olisin heti hoksannut laittaa lisälämpöä voi olla, että olisivat itäneet aikaisemmin. Eli mulla on nyt 3 + 4 alkua (kuva: http://www.tinamedia.com/plants/images/indoor/passionit.jpg) pienissä turveruukuissa. Ja mietinkin nyt, kun olisi aika istuttaa isompaan, niin istuttaisinko 2 tainta / ruukku, osittain jo ruukku pulan ja tilan takia. Kuinka nopeasti passion kasvaa? Voisi sitten kun näkee miten lähtevät kasvamaan karsia ne pienimmät. En olisi uskonut, että itävät noin hyvin, mutta en raski vielä karsiakaan.
Ja on mulla itämässä myös ihan noita "koristepassionejakin" , siemenmix (1 per P. capsularis, P. gracilis, P. maliformis) sekä P. alata, josta kylvetty 3 siementä 2.6.
Ladyblues; en kyllä laittaisi kärsimyksiä kuin 1/ruukku. Laita vaikka pienempiin ruukkuihin aluksi.
Kaikki ei myy suomeen Passifloria ja kun ne tulee niin aina on punkkeja ja muita vieraita.
Kannattaa käydä www.passiflora.it ja linkit sieltä löytyy myyjiä esim Henk Wouters ja Torsten Ulmer
Myy Suomeenkin.
Nyt on Passiflorat eroteltu omiinsa ja samalla huomasin, että kaikki 8 siementä oli itänyt ja kaksi pienintä jätin vielä kasvamaan turveruukkuun.
Saa nähdä itääkö noi netistä tilatut siemenet yhtä hyvin. Laitoin vielä loput P. alata -siemenet (2) liotukseen veteen, ja kokeilen itääkö yhtään nopeammin liottamalla.
Lueskelin jostain että liottavat appelsiini mehussa koska happamuus liottaa siemenen kuorta hyvin.
Jos ei kärsimyskukka kuki,niinku meillä kävi,kannattaa lannoittaa,itse kukkakaupassa valitin ku ei kuki,niin ehdottivat lannoitusta,pari lannoitustikkua teki ihmeitä,nyt on nuppuja ihan hirveesti,ajan kysymys milloin aukeavat,ja veikkaan että aukeavat samoihin aikoihin,voi sitä ihanuutta=)<3
Katkaisin vahingossa kärsimysköynnökseni, viherpeukalo kun en ole...voinko saada sen irronneen oksan vesilasissa kasvattamaan juuret, vai istuttamalla? En haluaisi että se kuolee, koska se on aika pitkä oksa. Kiitollinen avusta
, ja pahoittelut jos tuli kysymys väärään paikkaan... Ja jos joku sattuu samaan tietämään voinko tehdä saman paunikon katkenneelle oksalle (ei sentään minun katkaisemani :) )...
Vedessä olen juurruttanut omiani; kestää kauuuan juurtua. Pimeässä juurtuu hieman nopeammin.
oukei, kokeilen. Laitoin lasiastiaan ja katsotaan mitä tapahtuu…koko kämppäni on melkoisen pimeä, niin että kukkieni kohtalo hieman muutenkin huolestuttaa. Vain keittiön puolella paistaa hetken aurinko, olohuoneen nurkassa lie turhaa edes yrittää, ikkunalautakin vähän niin ja näin. Mutta joka tapauksessa kiitos vastauksesta. 
Kärsimyskukkani on kukkinut uskollisesti kukka per päivä. Välillä oli pikku luova tauko, silloin kasvatti yhtäaikaa neljää eri varsihaaraa. Ja taas kukka per päivä. Nyt jostain syystä nämä neljä latvaa eivät enää jaksa kasvaa, kärki on kärsineen näköinen, pikku nuput ruskehtavia. Mikä nyt meni pieleen, kun näin hyvin meni? Kastelua en muuttanut, päivittäin, lannoitus kaksi kertaa viikossa, ei ole saanut liikaa paahdetta. Olen aivan huolissani, vaikka kasvi sinällään on todella hyvinvoivan näköinen, vain latvoissa on vikaa-vikaa..latvan kärki ikäänkuin surkastuu... Otin jo suojaruukusta pois, kun ruukku oli kostean tuntuinen, nyt kun ilmankosteus on korkea, jospa jätän huomenna kastelunkin väliin, ettei vaan ole saanut kosteutta liikaa. Onko kenellekään sattunut vastaavaa haaveria?
Erottaako noita lajeja toisistaan lehdistä taimien kasvaessa? Kylvin 3 siementä sekoituspussista, eli 1 siemen /lajike, mutta ei ollut nimetty. Pussissa olivat Passiflora capsularis, P. gracilis sekä P. maliformis ja nyt on ensimmäinen itänyt. Mietin vain mahtaako noita erottaa toisistaan muuten kuin kukista?
Koeta Ladyblues googlata ko kasvien kuvia ja katsoa onko niillä lehdissä kuvissa havaittavia eroja.
Spatz: tarkastele ötököitä! Ja jos sun kärsimys ei ole aivan minimini ruukussa on kerran päivässä kastelu liikaa; multa pitää kuivahtaa kastelujen välissä (mulla multa on ruukun pinnalta painettaessa tuhkakuivaa kun kastelen).
raipel kiitos, epäilin nimenomaan liika kastelua, mutta kun jokapaikassa sanotaan, kastellaan kerran päivässä. Nyt huomasin, että kasviparka on liian märkä, nyt jätän väliin, kunnes multa on kuivahtanut. Ruukku ei ole minimi, ihan reilun kokoinen perinteinen saviruukku, suojaruukku oli virhe. Ötököitä etsin vielä tänään suurennuslasin kanssa, toivon todella, että ötököitä ei löydy. Kuten sanoin, kasvi sinällään on hyvinvoivan näköinen, vain latvojen päät kärsivät, mutta katsotaan ja annetaan kuivahtaa.
raipel: itsekin hokasin tuon viestin lähettämisen jälkeen. Netissä tahtoo vain olla lähikuvia kukista. Kuvia joissa lehdet erottuu kunnolla ei tahdo löytyä. No, se ainakin selvisi, että tuolla P. maliformisilla on ihan erinäköiset lehdet kuin noilla kahdella mulla, joiden lehdet on jonkin verran vaikeampi erottaa toisistaan.
Nyt sitten vaan pitää odotella taimen kasvua, ja uusien lehtien tuloa noiden sirkkalehtien seuraksi.
Nuo siemenet on kylvetty tuollaiseen neliskulmaiseen turveruukkuun. Mitenköhän pitäisi toimia, kun siemenet vaatisi sitä lämpöä itääkseen. Ja tuo onkin ollut lasipöydällä, jonka alapuolella lamppu. Ilmeisesti ainakin tuo yksi laji on hitaasti itävä, joten noita kahta siementä pitäisi pitää vielä tuolla lämmössä, mutta toi itänyt kai pitäisi sitten siirtää omaan ruukkuun? Taimi vain on vielä tosi pieni, enkä haluaisi menettää sitä.
Kärsimyksen taimet, kuten kasvikin ovat aika sitkeitä sissejä. Voit antaa sen yhden olla vielä siementen kanssa vähän aikaa tai siirtääkin. (Annoin kerran tukun pienoisia taimia työkaverilleni, joka oli laittanut ne reppuun. Reppuselässä istunut työmatkan kotiin ja seuraavana aamuna töihin. Vasta minut nähtyäni muisti kärsimykset repussa; jokainen lähti kasvuun.)
Kärsimykset tekevät joskus aluksi aivan erilaisia lehtiä kun pitäisi; pisin alkuvaihe mulla on ollut toista metriä kun vasta aloitti välillä tekemään oikeanlaisia lehden muunnoksia.
Onnea kasvatukseen!
Ehkäpä sitten pidän tuota vielä tuossa lämmössä ja kun on hieman kasvanut lisää, niin siirrän omaan ruukkuun. Jos on yhtä terhakka kuin noi passionhedelmästä kylvämäni niin kasvaa varmaan hyvin.
Hedelmän siemenistä kaikki 8 itivät, mutta yhden heikon jätin istuttamatta. Nyt mulla on siis 7 hyvin voivaa, 8-9 cm:stä passionhedelmän tainta tuolla hedelmätiskillä (keittiön ikkunalauta). Eipä tarvii ensi vuonna miettiä mitä vie tuliaisiksi kun käy sukuloimassa.
Teki 3 uutta nuppua ja kauniita oli kun kukkivat. Luulin jo, että tapoin kasvini. Tosiaankin valontarve on todella tärkeää ja paljon vettä.