Kärsimyskukka, Passiflora

Kärsimyskukkani teki 8 kukkaa hyvin lyhyessä ajassa,joka päivä oli useitakin kukkia,noh nyt se tekee hedelmiä?ne on sellasia pyöreitä,yksi on vihreä ja 2 on keltaista,ne ei vielä vissiinkään oo kypsynyt tarpeeksi?Vai mitä ne on ,jos ei hedelmiä ole?

No ei nyt sitten onnistu tuon lilan kärsimyksen juurruttaminen. aina kuolla kupsahtaa pistokas. Onneksi kasvi kasvattaa uutta materiaalia hullun lailla, onkos kenellään hyviä juurrutus vinkkejä. En juurruta multaan koska hydroilen eli vesilasi tai lecasora juurrutus vinkkejä kaipailisin.

Mikän tällä kukallani on kun on alkanut lehdet menemään tämmöisiksi,muuten kukka on elinvoimainen pukkaa uutta kasvuakin joihin näkyy tulevan muutama nuppukin.mitään ötököitä en löytänyt .

ei kyllä hajuakaan että mikä Raili45 passionia vaivaa jos ei kerran öttiäisiäkään nävy.

Laittelin tuossa juuri pitkäksi roikaleeksi kasvanutta kärsimyskukkaan juurtumaan taivukkaista. toivottavasti näin onnistun kun minulla ei näköjään onnistu tuo pistokkaan juurtuminen.

Raili-45, eihän siinä vaan ole ripsiäisiä...? oho (..kunhan yritin tiirailla..!)

Raili, minulla on kärsimyskukassani vähän samantapaista muutamassa lehdessä, aivan niissä vanhemmissa lehdissä, ei ihan noin paljon vielä, kuin sinun kasvissasi, mutta kuitenkin. Itse ajattelin, että jospa ne vanhimmat lehdet siirtyvät jo syksyyn, ovat tehtävänsä tehneet, ei ole vielä kokemuksesta täsät kasvista kun on minun ensimmäinen kärsimyskukkani, mutta ei tule jäämään viimeiseksi.

Spaz kirjoitti:
jospa ne vanhimmat lehdet siirtyvät jo syksyyn, ovat tehtävänsä tehneet, ei ole vielä kokemuksesta täsät

Mulla kyllä pysyvät kaikissa kärsimyksissäni lehdet eli ei tiputa lehtiä talveksi, jos sitä tarkoitit.
Saisko sitä Railin kuvaa suurennettua osittain; ovatko pölyä vai itikoita?

Kukka voi muuten ihan hyvin tehnyt komean nupunkin.joo ei ole ötiäisiä jos on niin kyllä on sitten tosi pieniä jos luupillakaan niitä havnnut,kasvin yläosassa ei tuota ilmene vain kasvin alaosassa. tuo nuppukin on alaoksalla.

Mietin tässä että pieniähän ne ovat, ripsiäisetkin (ja- vielä pienempiä kyllä ne punkit...) Ripsiäiset kyllä itse näen vielä jopa ilman lukulaseja...silmän isku - No toivottavasti ei siis ole niitä vaan löytyisi joku muu selitys!!

Katsoin minäkin vielä kasvini suurennuslasin kanssa. Nuppuja kehittymässä useita, mutta kasvin vanhemmissa alalehdissä esiintyy juuri tuon kuvan näköistä "epäpuhtautta". Myös kaksi lehteä on kellastanut ja irronnut. Elokuusta alkaen kärsimyöskukka kyllä siirtyy pikkuhiljaa lepokauteen, huonekasvikirjani mukaan, vaikka vielä kukkiikin. Minä kyllä oletan, että se on luonnollista lehtien vanhenemista, eihän nekään ikuisia ole.

Minun kärsimyskukastani tippuivat ne "huonot" lehdet pois, samoin vielä muutama kellastunut, mutta itse kasvia ei vaivaa yhtään mikään. Pienen tauon jälkeen ilmestyi tänään yksi kukkakin:

Ujo kukka passionissa on parempi kuin kymmenen oksallasilmän isku

Näin on valtsu, olen aivan samaa mieltä! Päiväni on aina pelastettu, kun passioniin ilmestyy kukka..kerran, vain yhden kerran, niitä oli kaksi yhtäaikaa...Nyt nuppuja on yhdessä haarassa vierekkäin kaksi kappaletta kasvi

Tänäaamuna aukaisi kukkanuppunsa ja suuri oli himettelyn aiheeni valkoiset terälehdet oli aivan täynnä tälläisiä vesipisatoita.onko kellään muulla ollut samaa ilmiötä kuin mun kukassa on.mistähän tuo johtuis ei ainakaan liikakastelusta multa on saannut kastelun välissä kuivahtaakin.

Ei ole minun kukisssani ilmennyt. Voisiko ehkä olla vain erittäin kostean ilman aiheuttama?

Olen saamassa pian elämäni ensimmäisen kärsimyskukan pistokkaan. Kuulostaako hyvältä suunnitelmalta, jos laitan sen vesilasiin ja akvaarion päälle (vähän lämpöisempää) juurtumaan? Se on siinä turvassa suoralta auringonvalolta, mutta ei ihan pimeääkään paikka ole. Tarvitseeko se ensi talvena viileämpää paikkaa?

laitoin yhtenä päivänä kärsimyskukkani ulos sateeseen ja siin onkin jännät vettä hylkivät lehdet. Kastuipahan kunnolla ja pölyt huuhtoutui pois. Saman tein maljaköynnöksellekkin ja siinä oli heti parin päivän päästä öttiäisiä jotka sain häädettyä tolu upotuksella.

Kuinkahan tämä pistokas olisi nyt paras juurruttaa? Tuolla se on akvaarion päällä, mutta olisiko tuon toisenkin nivelen hyvä olla vedessä (vartta sitten pitää kyllä tuolta alhaalta vähän lyhentää)?