Kärsimyskukka, Passiflora

Viestitäpä niina tosiaan, kuinka onnistuu!

Tässä Passiflora Jara kukassaan

Passiflora Coriacea

Mulla on kärsimyskukka tehnyt jo toisen hedelmän=)kuinkahan paljon niitäkin tulee,tekis mieli maistaa=D.Jänniä ovat,onko muilla tehneet hedelmiä?

Jos ne on keltaisia niin avaa yleensä ne on täysin tyhjiä jos se on se tavallinen joissain pikku lajeissa tulee siemeniä esim Rubra.

Missä talvetatte passionit? Minulla ovat olleet koko kesän ulkona, ja nyt mietin minne ne laitan talveksi. Toinen on Constansce elliot, jolle luvataan kestävyyttä jopa -10 asteeseen asti. Toinen on taas Exoniensis joka pitäisi kestää nollaan asti.

Sisälle ei noita varmaan voi tuoda. Autotallissa on lämpötila juuri plussan puolella, mutta melko hämärää. Pelakuut ja keijunmekko siellä menevät, mutta miten passionit? Tarvitseeko lisävaloa?

Minä talvetan viileässä (n. 10 astetta) ja valossa. Ei ole kyllä saanut paikkaa suoraan lampun alla, ehkä siksi tiputtelee talven aikana suurimman osan lehdistään. Keväällä kasvattaa kyllä äkkiä uusia versoja kun leikkaa huonot edellisvuotiset lyhyiksi.

Viime vuonna teki hedelmiä, kaksi jätin kasvamaan, ja onttojahan ne oli molemmat.

Tänä vuonna P.caeruela on yllättänyt hedelmien määrällä; parikymmentä jo. Touko-elokuiset melkein samassa kypsyysasteessa.

Kiitokset LukinLilja.

Tungen ne autotalliin, ja toivon parasta. Ovat kasvaneet kesän aikana julmetusti, virittämäni tuet näyttävät huvittavan pieniltä. Constance elliot kukkii upeasti.

yks hedelmä on huono,oranssi ja pehmeä,mutta tämä uusi on vihreä ja kasvaa on nyt jo älyttömän iso:).Minä annan talven olla keittiön pöydällä,siinä on viileää ja klun ikkunan aukaisee niin vielä viileempää,ku ei oo muutakaan paikkaa,toivottavsti se selviää.

Toivotar, miten suuri älyttömän iso on?

Mukava seurata tätä palstaa.Minä olen harrastanut Passiflorilla jo 15 vuotta mutta en ole talvettanut niitä muualla kun makuuhuoneen ikkunalla patteri on suljettuna ja ikkuna auki asteita on 16 niitä EI kannata leikellä ainoastaan nuo tavalliset Violacea ja Careulea kestää leikkausta niiden hedelmät EI tuota syötävää eikä siemeniä syy siihen on Meillä ei ole sitä Perhosta mikä niitä pölyttää ei siis auta ees itse sutiminen.Todella kamalaa mutta minkäs teet minulla on tällä hetkellä 30 lajia mutta EI pistokkaita.

Tekeekö muilla tälläisiä hedelmiä?kuin isoiksi ne kasvaa?Jännä,mun kukka on 2värinen,violetteja ja sinisiä kukkia tulee,tulis punasiaki:)

Mulla on tulossa toivon mukaan kärsimyskukkaverho työhuoneeseen. Oikeanpuoleinen lienee tavallinen passiflora, vasemmalla 'Andy'. Jälkimmäinen kukkinee ihan lähipäivinä.

Tällaiset verhot on ne kaikkein kauneimmat hymy!

Hienoja niina, minun pitänee ottaa taas kuva omastani, ei kuki juuri nyt, mutta upea, runsaskasvuinen, saa nähdä, kuinka talvella käy, +10C minulla ei ole asunnossa missään..

Ah olen ONNELLINEN hahaaaaa eilen kurkkasin lilan kärsimyskukkaani, laitoin siitä taivukkaita juurtumaan vesiviljelyyn ja nyt 2 taivukasta oli tehnyt komiat juuret. Itse emokasvi on hieman ränsistyneen näköinen eikä selvästikkään tykännyt olla enään viileällä lasiverannalla. Otin sen sisälle ja laitoin pari taivukasta lisää tulemaan. Tänään leikkaan nuo 2 juurtunutta pois, istutanko minä ne samaan ruukkuun vai ainoastaan 1 pistokkaan yhteen ruukkuun?

Hei annoin jollekulle lilaa kärsimyskukkaa enkä silloin tiennyt sen tarkempaa nimeä. Nyt tuli vastaan aikas saman näköinen kukinnoltaan ja tämän nimi on star of bristol. Näitä liloja on muutama aikas saman näköinen mutta tuo voisi olla tämä:)

Minusta tuo näyttää kohtalonköynnökseltä, omassa passiflorassa on sellaiset liuskoittuneet lehdet mutta en mene vannomaan että kaikki passiflorat ovat samanlaisilla lehdillä varustettu.

Jaa-a. En kans mene vannomaan mikä on lehdiltään, mut esim. punakukkaiset passifloran lehdet on aika ykstoikkoset. Ne eivät vissiin oo suomeks "kärsimyskukkia", vaan granadilloja. Vaikka passifloroja ovatkin, esim. P. racemosa on terttugranadilla ja muistaakseni sen lehdet ovat ihan vaan "lehtiä" ilman liuskottumia.

Muoks. Kyllä jotenkin näyttää just sellaselta punakukkaselta passifloralta ku joskus kattelin yhdellä puutarhalla, mis olin harjottelees.