Ihana neulottu liina..
Esteri, todella hieno liina! Noist miekii tykkään... sekä tehden että katsellen...
Esterillä on taito hyppysissä. Noinkin tiheässä saa muutaman kerran virkkauskoukkua kääntää. Kaunis on, mistä sinä nuo kaikki kauniit mallit saat?
Nemesia, se Esterin viimeisin liina oli neulottu, ei virkattu...
Kyllä kyllä neulomalla tuon kaitaliinan tein ja malli oli viimeisimmässä Kauniit käsityölehdestä. Paljolti on niin että kesäaikaan virkkaan ja kudon puuvillalangoista ja talvella villalangoista. Tänään aloitin pientä pyöreää liinaa näin sadepäivän kuluksi. Malli on tehty kahdella värillä jota tyyliä olen aina vierastanut enkä ole vielä varma laitanko siihen mallinmukaiset raidat.
No niinpä taisi ollakin kun kakkulat päässä katsoo
Yhden liinan virkkasin kahdella langalla, en tykännyt yhtään. Liekö väreissä vika vai missä.
Tein kuitenkin kahdella värillä eikä mielestäni pöllömpi tullut halkaisija 60 cm
Voi kun itsellä tulisi yhtä kaunista jälkeä kuin esterillä. Todella upeita töitä, myös tuo kaksi värinen. Ei pöllömpi ollenkaan.
Itsellä oli n. 10 vuotta tekemättä yksi liina. Se piti aloittaa tekemään ylä-asteella. Lopettelin sen sitten viime kesänä. Alkuperäisen ohjeen mukaan halkaisija olisi ollut n. 30cm, mutta lopputulos on melkein tuplat.. Käsialani on niin epätasaista ettei siitä liinaa saa mitenkään, vaikka kuinka prässäilisi..
No, tyynynpäällisenä menee juuri ja juuri. Ei siihen tasaiseen käsialaan taida olla oikotietä.. Tekemällä se kait tulee..
Kivaa, kuvia: Ehdinkin jo ihmetellä onko tämä osasto lakkautettu kun ei ole ollut aikoihin mitään elonmerkkiä.
Laittakaahan lisää kuvia.
Nyt lomalla sain ajatuksen etsiä automatkalle mukaan jonkun
kutimen. Teinkin mukavan löydön lankalaatikosta , mikä osoittaa
minkä tyyppinen neuloja minä olen .
Keskeneräiset kynsikkäät noin 4-8 vuoden takaa. En todellakaan muista milloin näitä tein. Lanka on ns, omista lampaista ja koirankarvasta. -90 luvun lopulla keräsin silloisen lapinkoiran karvat talteen (karvanlähdön aikaan sitä tulee ! ! ) sekä siskolla oli muutaman vuoden lampaita jotka hän itse keritsi. Nämä karvat lähetettiin kehrättäväksi ja saatiin koirankarva -lampaanvillalankaa.
Neulominen ei ole lempiharrastus kun on noita alkavia nivelrikkoja
sormissa, mutta nämä kynsikkäät teen jossain vaiheessa valmiiksi
lämmittämään niveliä syksyn ja talven viimoihin.
Eijanitalla tulossa mieluisan näköiset kynsikkäät. Katsoin jo pitkään kuvaa että onpa pehmosen näköistä lankaa ja kudosta ennenkuin luin mitä lankaa se oli, erikoista.....
Onko täällä kässypuolella ketään joka tekee tilkkutöitä ? Itse en ole tehnyt niitä vielä, mutta kiinnostaisi alkaa. Mitenkähän tilkkutöissä pääsisi reippaimmin alkuun? Ehkä jonki lehden neuvojen avulla ? Tilkkupeiton teko kiinnostaisi ensi alkuun ja luultavasti jäisi sitten koukkuun...
Minä vain ihailen kovasti erilaisia tilkkutöitä, kun eivät hermot riittäisi sellaisten tekemiseen. Tilkkutöistä löytyy kyllä paljon niin lehtiä kuin kirjojakin. Kirjastossakin on varmaan monenlaisia. Minulla on ihan selvä riippuvuus käsitöistä: olen kuin sairas, jos ei ole tekeillä mitään käsityötä. Tänään sain ristipistoruusun kirjottua, mutta työn tausta pitää vielä pistellä mustilla ristipistoilla. Ennen syyspimeitä se onkin tehtävä.
Monella paikkakunnalla opetusta tilkkutöihin annetaan työväenopistossa tai kansalaisopistossa. Syksyn tullen katsoppa josko asuinpaikallasi olisi näin. Kirjastosta löytyy varmasti myös kirjoja , joissa on ohjeita tilkkutöihin. Itse olen myös monasti ajatellut opettelevani joitain tilkkutyön perustekniikoita. Taidan alkajaisiksi aloitella patalapuilla.
Käyppäs Fanitar katsomassa Ihan itse foorumin sivuja (tässä osoite tilkkusivuille, suoraa linkkiä en osaa laittaa http://foorumi.ihanitse.com/viewforum.php?f=30 )
Siellä siis paljon keskustelua käsitöistä.
Löytyiskös keltään täältä Humphreys Cornerin ristipisto kastetaulujen ohjeita. Olis taas tarvetta sellaiselle, mutta kaupallisilta sivuilta ei tällä hetkellä löydy kun yksi, jonka olen jo tehnyt ja sisko haluaisi erilaisen. Tiedän, että Humphreyllä on useampikin malli olemassa.
Kiitokset kaikille tilkkupeittoasiassa. Olen myös aivan sairas jos en pääse tekemään ihan kaikkea, mutta ei kotitaloustöitä. Yleensä lomilla raadan itseni melkein henkihieveriin jonkun älyttömän tai jopa älyllisen projektin kanssa.
Tilkkuohjeita ja muitakin käsityöjuttuja löytyy runsaasti täältä: http://www.kaspaikka.fi/tilkkutyot/index.html
Kastetauluja ainakin www.käsityökori.com ja ristipistopakkaukset.
Joo Käsityökori.comissa ja muissa nettimyymälöissä on ollut Humphreysin kastetauluja, useampiakin erilaisia, mutta ei ole nyt. Ajattelin vain, että oliskos joku joskus ennenvanhaan ostanut sieltä tai jostain muualta sellaisen, kun niitä vielä sai. Ja Humphreysin kotisivuillakaan ei ole muita myynnissä kuin se pyyhkeen mutkassa oleva norsu, joka mulla on.