Käsityöt, osa 1, Suljettu

Satiini.... Ainakin nettisivuilla erilaisia, mutta en tiedä, ovatko kaipaamiasi.

Käsityötä ja matematiikkaa jouduin yhdistämään, kun laskeskelin, miten ison ympyrän tarvitsen kankaasta leikata, jotta saan päätylaput putkityynyyn. Huh-heijaa, ei ole matikka mulla koskaan ollut hallussa, mutta nyt opin, miten tuo ratkaistaan, kun tiedetään ympyrän kehän pituus. Mulla oli siis mitattuna kankaan leveys, johon se pääty piti istuttaa. Väliin piti ympätä vielä tere-nauha. Olipas aika vaikea tekele, mutta ihmeen hyvin se nuppineulakiinnityksen, harsimisen ja noin viiden uudelleen asettelun jälkeen sitten onnistui. Ja tietenkin tuli himo tehdä jotain muutakin kivaa noita terenauhoja hyödyntäen, kun niillä saa niin viimeistellyn näköistä.

Tiedättekös muuten muut käsityöihmiset, miten tuo pyörylän halkaisija lasketaan noilla tiedoin ? Ympyrän kehä oli minulla 56 cm.

Joops, hoyabella, niinhän se tuntuu menevän. Muistan ikäni keskikoulun geometriatuntien kamaluuden. Onneksi on netti, josta näitä löytää.

Eilen ostin Florica-lankaa jotta voin joululahjahuiveja alkaa virkata salomoninsolmuilla.

Yhdet sukat sain neulottua torilla:)

Luulin olevani hyvinkin aikaisessa kun aloitin joululahjoiksi virkkaamaan pitsejä saunapyyhkeiden päihin, mutta onpa Kurpitsakin jo aloittanut.

Pimenneet illat on jo saanut puikot täälläkin vipatamaan, sukkia tulee kuin tuutista....Kurpitsa, onko vielä Florica-lankaa saatavilla? En ole nähnyt aikoihin, vai onko vallan erikoisliikkeiden tuo?

Syksy tulee näköjään: Kesän sudokukausi on päättynyt ja minullakin alkoi käsityösormea syyhyttää… Olen joskus muinoin saanut lahjaksi sellaisen käsityöpakkauksen missä on valmiiksi viimeistelty liina johon ommellaan kukkaset painokuvan mukaan. Periaatteessa en tykkää tehdä kuvioita valmiisiin painatuksiin, siksi tuokin on jäänyt kaappiin pölyttymään, mutta nyt kun tuntuu vielä liian kuumalta tehdä villalankatöitä niin ajattelin että menetteleehän tuokin paremman puutteessa suurimpaan käsityöntuskaan… ;D

Voi,kun olisikin taito hyppysissä että tulisi sukkia kuin tuutistaapea. Mutta vielä tällä iällä menee harjoitteluksi. Toista paria väkerrän. Nyt yritän tehdä molempia sukkia rinnan,vaihe vaiheelta, että saisin samanlaiset. Nyt tulee jo levennyksistä ja kavennuksista molemmin puolin samanlaisethymy, se on ollut se minun heikko kohta! Lankoja minulla on talveksi varsiin mutta vahvempaa sukkalankaa täytyy ostaa teriin. Olen kyllä päättänyt etten osta uutta vaan entiset käytän ensin pois kun lankoja ja kankaita on kaapit täynnä. (olen tosi kova säästämään ja keräämään kaikenlaista, jos joskus tarvitsee!! ) mutta , joo, neulominen on täälläkin aloitettu.

Haaveilkaa vaan :) Joitain viikkoja sitten annoin yhdelle asiakastuttavalle säkillisen raakavillaa pähkäiltäväksi. Hän on tehnyt siitä jo lankoja (ja kehui kovasti meidän pitkiä villoja) :) Kirpputoreilta kuulemma saattaa löytää hyviä karstoja ja rukkeja kohtuuhintaan. Au. Olihan siinä hälläkin kuulemma opettelemista kehruuseen (vai mitä se nyt onkaan), mutta harjoittelemalla kuulemma oppii. Kaunista lankaa sain kuitenkin nähdäkseni. Eipä ole ehkä siltäkään osin meidän lampaiden pito mennyt päin honkia.

Vuokkis, Anttilasta löysin.

Pujon siitepölyaika tarkoittaa mulle käsityökauden avausta eli valmiina on mm itselle tehty villatakki (höyrytystä ja kasausta vaille valmis, aikaa meni to-ma naurua eli siitä voi päätellä ensimmäisen työn innokkuuden). Nyt työn alla on pitkähihainen neule ja langat on valmiina seuraavaankin neuletakkiin. Lisäksi täytyisi tehdä kohtalainen määrä villasukkia, ajatella joululahjoja eli jotain kummilapsille (2 kpl), siskon pojalle ja miehelle.

Kibulle vielä kiitos lankavinkistä sydän , samalla rahamäärällä saa nyt enemmän lankoja!

No mutta sinäpä sen sanoit, hömppis: pujon siitepölyaika!! Miksen tuota ole aikaisemmin älynnyt!? Sehän on just siinä, miksen tykkää tehdä villalankatöitä ennen kuin myöhemmin syksyllä. Kun on jo valmiiksi pujotukkoinen nenä, ei villa-allerginen enää lisä-ärsykkeitä kaipaa. Myöhemmin sitten allergioista viis, pakko päästä lankoihin käsiksi...

Hömppis, saisikos sen Kibun lankavinkin uudelleen kun en ainakaan parilta sivulta taaksepäin vinkkiä löynnyt???

Inkille hölöä

tuplaten :D

Kurpitsa, tehdäänkö salomoninsolmut jonkin kehikon ympärille? Kaunista jälkeä ja hytä väri. 

Minä olen sitten nauttinut näiden teosta.

Ompa kauniita.

Salomonin solmut on simppeliäkin simppelimpää virkkausta. Venytetty kiinteä silmukka ja tavallinen perään. Täällä ohje.

Täälläkin on tehty vähän käsitöitä.

Samaa sanoin itse, kun sain nauhan jalostetun version kultasepältä ekan kerran käsiini.

Waaau, oikein syvältä ja hartaasti!!!  Ihania käsitöitä muillakin. Taas kun on syksyn tuntua, alakaa kaikki käsinäpertelyt kiinnostaa. Itselläni on alkamaisillaan lyhtyjen tekokausi, muutaman olen jo saanut tehtyäkin. Päässä liikkuu vaikka kuinka paljon, mutta kun kädet ovat paljon hitaammat