Käsityöt, Osa 5 (alkaen 18.8.2024 ->)

Tällä lähtee Suokukalle terkkuja

Kaikki ehtaa pässinpökkimää. Nyt en ollut lainkaan tyytyväinen tuohon ruskeaan lankaan. Pesin sen jo vyyhdillä, kun tuntui ja haisi kehruuöljyltä. Vesi oli niin kuumaa kui hanasta tuli. Sehän ei lähteny sillä kui liukenemaan. V-mäinen oli neuloa, sormissa tuntui öljy edelleen. Eli valmis pääsi pesuun. Aineena tiskiaine ja hanakuumaanveteen kiehuvaa lisäks. Johan lähti. Pesuvedestä ja ekasta huuhtelusta (yhtä kuumaa kaikki) ei läpi nähny. Villat oli varmaan kehrätty kaikkine kakkoineen ja tiputettu kehruuöljyastiaan.

Rentoutui pesussa sen verran, että äiteelle päätyi.

9 tykkäystä

Ällöttävä lanka vaan jopas lähti. Mulla on seuraavaksi neulottavana karstalanka, joka pesun, värjäyksen ja pesun+huuhteteluiden jälkeenkin haisi voimakkaasti lampaalta.

Laitoin viimeiseen huuhteluveteen kuumaan veteen liuotettua villanhoitoaine Sonettia. Se sisältää lanoliinia, eli puhdistettua lampaanrasvaa vaan ei haise, nyt pitäisi langan olla notkeampaa neuloa kipein sormin. Voi muuten olla kosketusallergeeni allergisille.

Hui apua. :grimacing:

Nätti paita ja varmasti lämmin.
Mutta kurjalta kuulostaa. :face_with_raised_eyebrow:

Jos tuo on sieltä mitä epäilen, ihmettelen kovasti, koska itse olen saanut ihan pehmeää, normaalia lankaa, oikeinkin mieto lampaan tuoksu vaan ja ihan puhtaan oloista.
Ei ollut paljoa edes olkea/muuta roskaa.

Yhden kerran olen saanut tilalankaa ostettuani, kakkaa, olkea yms sisältävää lankaa ja se oli kyllä kamalaa käsitellä.

Peitto vanua vaille valmis. Ei tuokaan kovin tarkkaa työtä ole🙄

Tuon annan 3- vuotiaalle pikkutytölle.

Seuraavaan on jo kankaat pesty, mutta en uskalla vielä aloittaa.

Vie ihan mennessään mokoma.

12 tykkäystä

Jestas kuin hieno :+1:!!!
Kurppa, mistä ostat vanun? Ja mitä kangasta käytät taustana?

”Tilkkuilu” vie ihan täysin mennessään. Olen niin lähellä, niin lähellä että aloittaisin työn.
Tällä hetkellä minulla ei ole (onneksi) oikeanlaisia kankaita mutta nopsaanhan niitä nyt hankkii :grin:
Löysin aivan ihanan tilkkutyön netissä ja siihen ohjeen. Printtasin sen varmuuden vuoksi. Harmiksi on että mitat ovat inch, jaard ja ne pitäisi ensin muuttaa metrisiksi. Nopsaanhan senkin tekee, kysyy Googlesta :grin:

Tällainen kuvio / malli olisi, värimaailma harmahtavan vihreä - vihreä - savun harmaa.
Tämä kuvakaappaus netistä:

6 tykkäystä

Kangaskaupasta vanua. Tausta isompaa oranssivalkoista ruutua.

Mallisi on hieno, mutta miulle ihan mahdottoman vaikea.

1 tykkäys

Ihan Keski-Suomalaiselta tilalta ruskea, raidat sinulta. Olihan kokemus. Schachenmayarin Tuscany Tweedin otin puikoille mietintä versioksi. Unnaslahden ohutta kampalankaa olis, pehmeää ja puhdasta. Täytyy hiukka mietiskellä, jos vaikka jotain pintaneuletta tai pikkasen kaapeleita.

1 tykkäys

14 tykkäystä

Kurppa, niin minäkin luulin että on vaikea mutta eihän se ole kun rivi riviltä seuraa ohjetta. Ihan niin kuin sinun tekemä, minun aivot meni ensin solmuun kun mietin miten olet sen tehnyt :smiley: mutta sitten kun rupesin katsomaan rivi riviltä niin kuvio selvisi.

Tilkuttaminen vaatii minulta enemmän kuin sudoku :grin:

Mietin tässä et kuka se oli joka sai Kurpan innostumaan tilkkutöistä :thinking: ?
Ekaks vähän lähti kokeilemaan ja tais olla jo ekan tai tokan työn jälkeen kun nälkä ja innostus kasvoi. Ja nyt on ihan koukussa.

By the way, Tiesitteks te että jotkut ihmiset on hyvin alttiita jäämään koukkuun. Riippuvuuteen taipuvaisia. Ja jos jostain riippuvuudestaan pääsee irti niin se korvautuu yleensä heti jollain toisella. No meistähän iso osa on aika riippuvaisia mm puutarhahommista… , taipuvaisia :sweat_smile:

5 tykkäystä

Rillari sanoi toissa kesän taimenvaihdossa, että käyppä youtupessa kuukkeloimassa tilkkutyö tekniikota.

En ole ikinä pelannut rahapelejä, tiedän kyllä miksi😅

6 tykkäystä

Kurppa, kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa tilkutus tekniikoita!

1 tykkäys

On minulla hyvä kirjakin.

2 tykkäystä

Sitten se virallinen äiteen paita.

Nakon ohuempaa sukkalankaa. Ollu pesemättä ja päättelemättä toista vikkoa. Joku ilmanen ravelryn ohje kirjoneuleessa. Ehkä olisin voinu jättää yhden kuvion pois kaarrokkeesta. Hiukkasen siis mututuntumalla mentiin, vaihteeks. En tekis sukkia tuosta langasta. Lötkähti aikas paljon ja naris neuloessa, kuin olis jotain puhdasta arkryylia ollu puikoilla.

13 tykkäystä

Jämien hävitys sukat.

Nyt on joku tyhjiö päässä, en oikein keksi mitä haluaisin tehdä seuraavaksi.

10 tykkäystä

Tosi nätit värit. Mulle tulee ihan mieleen metsä sammaleineen :heart:

Ysikymppinen serkkupoika ihastui miehen paitaan ja tilasi samanlaisen. Ovelta vielä sanoi lähtiessä perään että ala heti tekemään kun pääset kotiin ettei hän kerkiä kuolla ennen sitä. Pistin siis hihat heilumaan ja valmista tuli.

17 tykkäystä

13 tykkäystä

Oot kyllä aikamoinen tekijä, Ania :heart_eyes: :+1:

Sivulauseessa kerron et aina kun nään sun nimmarin täällä mä näen silmissäni sen sun ihanan, valloittavan koiran. Niitä kuvia teistä luonnossa siellä :smiling_face_with_three_hearts:

2 tykkäystä

Eilen kovin kaipailin inspiraatiota.
Nuo pinkit sukat aloitin sitten , kun jotain pitää saada värkätä.

Lopulta keksin , että teen Linka Neumann norjalaisneule kirjasta pohjoiskalotti paidan.

Tilasin jo lankaakin, nyt otin kokeeksi Rauma vams lankaa.

No Linkan neuleita katsellessa sitten päätin lankoja odotellessa aloittaa vielä musta susi sukatkin.

Eli jostain se ajatus aina kumpuaa.
Minulla on ollut se kirja kauan, mutta se on ollut vuosia lainassa tyttärellä.
Hän on tehnyt siitä useita neulepaitoja, mm. Musta susi paidan, sen pohjoiskalotin lampaan väreissä ja pilgrim paidan.
Eli on ollut hyödyllinen kirja sekin. :wink:

12 tykkäystä