Kastehelminen kiittää

Tämäkin jaksaa kuivuudesta huolimatta kukkia paahteisessa paikassa

Tämä oli viime vuonna sinisempi, ehkä kuivuus vaikuttaa väreihinkin. Ensi vuonna se voi olla taas toisen värinen

Tämä ei kukkinut tänä vuonna ollenkaan tai sitten niin nopeasti etten ehtinyt nähdä. Kuva on viimevuotinen, sininen

Tämänkin kuvan olen arkistoinut "jonnekin" mutta onneksi on edellinen kuva tallella

Nämä kanadasta tulleet tillinlehtiset pikkukukatkin aloittelee kukkimistaan. Suloisia, toivottavasti saan siemeniä talteen.

Tämä White Trumphator ei sitten millään raaski avata kukkiaan. Kun viime vuonna joka varresssa oli yksi nuppu, on niissä nyt neljää ja viittä.

Uudessa mystisessä liljassa on pitkin vartta koko ajan kasvamassa lisää poikasia, samoin juurella. Onkohan tarkoitus että se pudottelee ne sitten kun alkaa syksy kaatamaan vartta vai pitäisiköhän auttaa istutuspuuhissa?!

sunnuntai, 1. elokuuta 2010 - klo 22. 06:kuvassa ei luultavastikaan ole ohdake vaan alppi(tai sini-)piikkiputki?

Ja poikasiltahan nuo näyttää - ei kun istuttamaan, että saavat varmasti varpaansa multaan:)

Kiitos Inki neuvosta, irroitan vauvelit ja laitan ne ruukkuun ja kaivan ruukun maahan etten kitke niitä vahingossa pois keväällä. Se on Gran Paradiso ja jos haluat, laita hölöllä tiedot että voin lähettää pari alkua sinullekin!

Piipahdin kompostorilla ja aloin pomppia riemusta. Trumpettililja oli availlut ensimmäisiä kukkiaan ja ne on u p e a t. Kyllähän niitä on odotettukin.

Kymmenestä sipulista tulee 12 vartta ja 24 kukkaa!

Niinhän siinä kävi että puolet nupuista on riekaleina. Niin ja kaikki noi jotka näkyy kuvassa. Olivat mitanneet että pisimmät jäälohkareet oli seitsemänsenttisiä. Tuolin pehmus pään päällä koitin pelastaa Vilma-tomaattia mutta oli se ehtinyt repeillä ja katkeilla ja parikymmentä pampulaa oli siellä jääpallojen seassa.

Mietin että onneksi en ollut kävellen kaupassa, olisin varmaan saanut aivotärähdyksen. Muutama metrinen daalian haara on poikki. Kuunliljojen lehdet on kuin haulikolla ammuttuja. Onneksi sentään terassi pysyi kuivana ja ehdin kerätä päivällä sinne kuivuriin tilliä, kamommillaa ja paria soppamaustetta.

Epäilen että jääkaappi otti nokkiinsa, siellä on vihanneslaatikoissa vettä. Mistähän sekin voi johtua? Huomasin kun hain äsken kylmän omenan.

Niin kaunis on Kastehelmisen trumpettililja. Kukkiiko tuo kauan?

Viikon verran pysyy maljakossa, mutta nypin aina nuo pölisevät siitepölyä varistavat pampulat pois ettei mikään sotke pöytäliinaa. Se ei lähde millään irti edes vahaliinasta. Jätän vain ne pitkät vihneet jotka lähtee sieltä torvesta. Tuoksu on mahtava.

Muistaako kukaan Sailiotin? Sain kerran häneltä pussillisen amurinneilikan siemeniä. Jaoin taimia niin ahkerasti että luulin sen tykkänään kadonneen pihasta. Löysin kuitenkin kaksi vartta ja muutaman kukan. Aion kerätä ne muutamat siemenet talteen. Tämä on niitä harvoja joita muistan mistä siemenet on saatu. Kukka on kaunis ja herkkä.

Aina kun näen näitä, tiedän kesän kääntyneen syksyn puolelle. Tänä vuonna vaan mietin niten saisin tästä juurrutettua uusia taimia. Onnistuisikohan kiinankärhön lisäys oksasta?

Nämä ne jaksaa kasvaa ja pidän niistä päivä päivältä enemmän. Väri on kuin ruusunnupun mutta muoto on kuin aivojen. Tai korvasienen. En vieläkään tiedä saako niistä joskus siemeniä ja voiko niitä kasvatella itse. Nautin kuitenkin niin kauan kunnes pakkanen vie ja silloin ne saattaa olla aika suuria.

Kiinankärhö kasvattaa "itse" taivukkaita. Mulla on kolme pistokasta purkissa, jotka olen ottanut kiinankärhön juurelta tänä kesänä. Jos et löydä itseltä, tule poikkeamaan, niin annan yhden mukaasi.

Kiitos Viippu neuvosta, kaivelen huomenna tuon alta, siellä on useita metrisiä alkuja joiden olen epäillyt olevan kiinankärhön alkuja. Niissä ei ole vielä nuppuja. :slight_smile:

mai-lee, komposti on mittailtu. Alkuperäinen koko oli 1,2 x 1,2 x 1,2 ja se oli tosi piukasti täynnä. Tänään mittasin silloisen pinnan kohdan merkin, se on korkeudessa 0,40. Joku neuvoi että avokompustia pitää välillä kastella mutta luoja on ottanut sen hoitaakseen.