Masmaloita on monta sorttia.
Kuva viime kesältä jotain hyvin vanhaa kantaa tunnistaako joku lajiketta, kasvaa 30 luvulla valtion rakentaman talon pihassa vähän villiintyneenä nyt kun olen puustoa harventanut alkaa vanha istutettu kasvillisuus taas kukkia. Kasvi tällä hetkellä matalahko ja kukinta n. 4 cm mutta piristynyt kasvu lisääntyneen valon johdosta, kasvaa 3-4 vyöhykkeen rajoilla
On siis ruusu
Mikäkän pensas tai puu tämä mahtaa olla? Piikit ja lehdet ovat kuin ruusussa, joten olisikohan joku ruusu? Vahvin runko on erikoisen paksu, kuin käsivarren vahvuisessa puussa, mutta tekee runsaasti ruusun kaltaista versoa vierelle. Kasvanut korkeaksi, jo yli talon katon ja kukkii parhaillaan Etelä-Pohjanmaalla.
Pian alkaisi varmaan olla aika laittaa taimia valeistutukseen talvea varten, kun vain tietäisi mitä tässä on istuttamassa. Kuvassa muistaakseni löytötaimi: Kevätkaihonkukan näköiset kovahkot lehdet, mutta lyhyemmät/pyöreämmät ja kärjen terävyys vähemmän selvä. Varsinkin nuoret lehdet keväänvihreitä, mutta tummimmat hyvin sinertävän vihreitä. Lehdet ja varret karvaisia. Kuva otettu tänään elokuun alussa Espoossa.
Kuvassa IMG_1640 yhden lehden alapuolella näkyy vaaleiden koholla olevien lehtisuonien välissä tumman vihreitä suonia. Voiko kaihonkukan värivariaatioilla olla erilaiset lehdet? Vai olisiko tässä vain tavallisen sinisen eri kantaa? Ei ole kukkinut vielä, taimen muistaakseni korjasin purkkiin tänä kesänä. Vai onko kyseessä jokin ihan toinen kasvi?
Olisin avustanne kovin kiitollinen!
Ostinkohan vuosi sitten tämän, mutta olen unohtanut tämän nimen ja tietty alanimikin kiinnostaa.
Olen vertanut tuota niihin, mutta väri ja raidat ei oikein kohtaa. Ehkä tuo ei ole onnistunut ja se on myyty halvennalla hinnalla. Ei tuoksu millekkään.
Dracaena mutta mikä niistä?
Tällainen tuohon pihaan ilmestynyt. Mielestäni katselin sitä jo viime kesänä ja kun piti nyt ruokota pois, en ruokonnutkaan. Onko tämä joku erilainen vaahtera, muu pensas tai puu? Sairas? vai mutantti.
Mikäköhän tämä on? En vielä kitkenyt, vaikka joku ei-toivottu luultavasti onkin.
Terttuselja
Kiitos! Mietin hävitänkö vai olisiko mulla jossain tontin reunamilla sille paikka.
Voiko olla Vitis Vulpina?
Entäpä aronia?
Ainakin meidän aronioissa pienemmät ja kapeammat lehdet ja erimallinen marjaterttu.
Tertun muoto viittaa mielestäni johonkin viinikasviin.
Syksyllä kun kävimme Espoossa mieheni bongasi pari mielestään kivan näköistä puskaa. Niissä oli sopivasti marjoja, joten otin talteen. Annoin pakastimessa 3 kk kylmäkäsittelyn, otin pöydälle vajaa vikko sitten ja tänään putsasin marjojen sisältä siemet ja laitoin kokeeksi multaan. Nyt täytyisi enää tunnistaa mokomat. Toinen oli Euroopan marjakuusi, tätä toista koitan vielä tunnistaa.
Ne voi olla villiviinin marjoja.
Villiviiniä miekin veikkaan. Samanlaisia täällä.
Minä olen nähnyt aina vain erilaisella lehdellä olevia. Siksi ajattelun,ettei tämä olisi villiviini. No, ehkäpä se sitten on.
Lehteä mäkin mietin. Muistikuva mulla on että se ei olis noin pyöreä. Kattelen mielessäni maahan tippuneita villiviinin lehtiä siellä entisen kodin pihalla ja näen ne kyllä kapeampina. Mutta saatan ihan hyvin olla väärässä.
Minä kun aikoinaan asuin rivitalossa, niin siellä aidassa villiviiniköynnökset kasvoi.
Lehdet oli sellasia, kuin olisi ollut viisi lehtiä aina yhdessä.
Marjat on kuin villiviinillä, siksi sanon edelleen sen,.
Ehkä raatihuoneen villiviini voisi olla, se on harvinaisempi lajike.
Phartenocissus tricuspidata lajikkeista joku??
