Kasvien tunnistaminen

Tai sitten siellä on köynnöshortensiaa ja villiviiniä sekaisin. Hortensiassa on iloisen keltainen syysväri, vaan ei tuollaisia marjoja.

3 tykkäystä

Munkin mielestä tuossa on sekaisin imukärhivilliviinin marjoja ja köynnöshortensian lehtiä. Tuossa kuvassa ei vain näy villiviinin viisilehdykkäisiä lehtiä. Köynnöshortensian lehtiin puolestaan tulee syksyisin melko keltainen syysväri.

1 tykkäys

Tuossa istutusalueessa oli vain niitä marjakuusia ja tuota. Ei ollut mielestäni kahta köynnöstä sekaisin. Istutukset olivat Espoossa Sokos hotel Tapiola Gardenin edessä.

Täytyy joskus kun osuu niille huudeille käydä tarkemmin tarkastelemassa.

Vielä kuva siemenistä

Sydämen muotoiset kauniit siemenet. Luulis olevan hyvä yksityiskohta tunnistamiselle. Mulle tosin ei kerro mitään.

Löysin kuvan köynnöshortensiasta syysvärissään.

Luulisin, että maasta löytyisi vielä viisilehdykkäisiä villiviinin lehtiä.

Ei ole koskaan tullut katsottua, minkälaisia villiviinin siemenet ovat.

2 tykkäystä

On tämän kauniin muotoisen siemenen laji mikä tahansa, niin nyt 1.nousee mullasta

4 tykkäystä

Jännärin jatko-osa…

1 tykkäys

Tämä ei ole perenna vaan leikkokukka, mutta kuka tunnistaa? Mikä ihanainen kukka tämä on?

Olisiko kerrottu tulppaani esim. Snow Crystal ?
Olen nähnyt tuon tyyppisen tulppaanin kukkakimpussa ja silloin jo mietin mikä se on. Eksoottisimmat tulput ei enää edes näytä tulppaaneilta.

Mutta kun alhaalta katsoo, niin ei tämä kyllä tulppaani ole… siinä ei ole tuollaisia alalehtiä.

Minulle tuli mieleen jaloleinikki, mutta en tunne näitä kovin hyvin.

Voi olla joku eksoottisempikin.

Kyllä se on joku jaloleinikki. Alalehdet paljastivat. Aika erikoisia näitä on nykyään!

(kuva netistä)

1 tykkäys

Sitten seuraavia: mitä kukkia tässä on?

Ylemmän kuvan vaaleenpunanen on Lewisia, siinä edessä siis.

Sen vierellä on kuihtuneita kevätesikoita.

Värikäs keltainen kultalakka.

1 tykkäys

Alemman kuvan liila taitaa olla joku törmäkukka.

Ja taaempana liila, jossa harmahtavat ohuet lehdet on laventeli, taitaa olla tähkälaventeli.

Pieni hentolehtinen vaaleenpunainen ehkä patjarikko.

Pinkki edessä viisikki.

Karvainen nuppuinen voisi olla “kenguruntassu”.

1 tykkäys

Oletko ostanut nämä jostain?

Vai missä ne ovat.

Yritin kerran kasvattaa jaloleinikeitä niistä juurimukuloista, en onnistunut ja jätin yrityksen yhteen kertaan.

Kiitos, Suokukka! Kaveri oli ostanut nämä kevätmessuilta.

Tässä vielä viimeisin kuva tästä isosta pallomaisesta jaloleinikistä (?) jonka sain yli kaksi viikkoa sitten. Uskomattoman pitkään on kestänyt maljakossa, ja kukinnan loppuvaiheessa kukka on avautunut pionin näköiseksi palloksi. Enpä ole tällaisia ennen nähnyt.

Ostin Lidlistä mikadonkämmekän juurakoita. Vasemmanpuoleisen pitäisi olla valkoinen ja oikealla pinkki. Tuo valkoinen on selkeästi jokin aivan muu kasvi. Googlen kuvahaku ehdotti särkynyttäsydäntä, mutta ei se ole ihan saman näköinen kuin ne mitä ostin samasta paikasta ja on istutettuna kasvihuoneessa. Kävin jo tarkistamassa ettei purkit menneet sekaisin ja kasvihuoneessa on ne neljä särkynyttäsydäntä, jotka ruukutin.

1 tykkäys