Ja se nimilappu on
Tuota keskimmäistä arvuuttelen valkokulleroksi. Itselläni on sellainen aikoinaan hankittu paikalliselta puutarhalta. Kukka kellertävän valkoinen n 80 cm korkea. Minulla kukan väri muuttuu vaaleammaksi,kun se avautuu. Voi olla ettei olekaan.
Google tekoäly kertoi.
Tämä on tähkälaventeli (Lavandula angustifolia)
Google tekoäly.
Tämä on palloarovuokko (Anemone sylvestris ‘Elise Fellman’) oikean puoleinen kuva.
Tuo vasen alalaita on palleroarovuokko.
Keskimmäinen voi olla jokin “cheddar” niminen kullero, tms.
Google tekoäly keskellä kuvalla.
Kuvassa oleva kukka näyttää olevan tarhakullero (Trollius x cultorum), mahdollisesti lajike kuten ‘Cheddar’ tai ‘New Moon’, jotka tunnetaan vaaleankeltaisista kukistaan.
Näyttää tähkälaventelilta. Kokeile hieroa viime vuoden lehtiä, tuleeko niistä tuoksua.
Kiitos kaikille. Mistähän se kullero lie, ei mitään muistikuvaa. Kulleroksi itekin sitä aattelin mun kun ei harmaata hajua mistä. Täytyy tutkia muistiinpanoja heti kun on aikaa.
Isotähtiputki tässä ruukussa, tuo isoin. Pitäis olla. Onko nuo kaksi erillistä pientä taimea myös sitä vai onko vuohenputkea? Kaverin uuteen kukkapenkkiin menis mutten vuohenputkea sinne halua viedä.
Isoa pystyin vertaamaan omassa penkissä olevaan kasviin ja sen uudet lehdet on pieninä tuollaset. Isompana ne haarottuu.
Tähtiputkea taitavat olla.
Googlen tekoäly.
Tämä kasvi näyttää olevan vuohenputki (Aegopodium podagraria).Se on sitkeä, monivuotinen rikkakasvi, jota on vaikea hävittää pelkästään leikkaamalla.
Vuohenputki on kuitenkin syötävä villiyrtti, jota voi käyttää salaateissa tai pestossa.Sitä on helppo tunnistaa kolmihaaraisista, usein kirkkaanvihreistä lehdistään.2 sivustoa. Kohta on tämä villiyrtti on parhaimmillaan - kerää talteen, sillä siitä voi tehdä herkullista pestoa.
Tähtiputki ei haise, vuohenputkea haistan vastenmielisenä. Vuohenputkella on pienenä ainakin 3 lehdykkeinen lehti, tähtiputkella 5 osainen lehti
Kyllä ne tähtiputkea on. Siementaimia tulee paljon. Itsekin kitkin niitä hulluna, kunnes tajusin, että eivät ne ole vuohenputkea.
Väri ja muoto muistuttavat toisiaan paljon, mutta juuri on aivan erilainen, siitä viimeistään tunnistaa.
Pitää haistelutesti tehdä, sen luulis olevan helppo jos niissä on eri hajut. Kerron huomenna hajututkimuksesta kuhan oon lehtiä hieronut ja haistellut.
Makuhan myös vois toimia mut en viittis sitä pientä alkua kyniä.
Aistit joka tapauksessa varmaan vahvistaa, hyvä vinkki Valtsulta ![]()
Mulla on ollu vähän vaikeuksia vuohenputken juurien poistamisessa ruukutetun perennan juuristosta. Tässä just vähän aikaa sitten kävin viime vuonna ruukutettujen leimukukkien juuristoja läpi kun ruukuissa oli myös vuohenputken pieniä alkuja muutama. Aika epävarma oon siinä et millon juuret on varmasti puhtaat ![]()
Ainahan se kannattaa pelata varman päälle. Vuohenputki on niin veemäinen kasvi, että sitä ei halua mihinkään.