Minä satsasin eilen Keskisellä Himalajan vuorisuolaan (Ruususuola). Samaa kuin ovat ns. suolakivet.
Itse käytän mainostettuna parhaana mineraalisuolana myös ruokaan, mutta siitä oli myynnissä saippuoita yms. Lisäksi ostin samasta suolasta täytetyn "suolatyynyn". Sen nyt sitten lämmitettynä, tai pakastettuna pitäisi auttaa niihin kolotuksiin. Apua haen niskakipuihin. Olivat puoleen hintana myynnissä. Vahaksi pääseen Ruususuolani käytän nyt sitten tähän "ulkoiseen" hoitoon, minulle uutuutena, vai onko suolan laadulla merkitystä ulkoisessa hoidossa?.
Merisuolasta sen verran vielä, kun senkin vaikutuksista kirjoitin. Se pitää nimenomaan sekoittaa kiehuvaan veteen, jos sillä kurlaa tms. koska siinä on mukana epäpuhtaisuuksia. Sen huomaa, kun pohjalle jää ruskea kerros suolan liuettua.
sinix, ne eivät ole epäpuhtauksia, vaan kaikki elintärkeitä 83 mineraalia ja hivenainetta ihmiskehoon.
hups, melkein tuli valehdeltua. Tietenkin puhdistamaton merisuola sisältää 84 hivenainetta ja mineraalia=D. Mutta minun blogissa/päiväkirjassa 2.sivulla on pitkät jorinat merisuolasta, joten en tähän sen enempää kirjoittele.
Eivätkös ne mineraalit liukene veteen? Eiköhän louhitussa suolassa voi olla myös liukenemattomia epäpuhtauksia.
Tiedän ettei kaikki ole minun kanssa samaa mieltä näistä asioista (muistan oikein hyvin), viime kevään perusteella, eikä tietenkään tarvi ollakkaan. Kerrasta pitää oppia enkä enää tälle puolelle kirjoittele näistä suola-asioista.
Sen “epäpuhtauden” tosiaan silmilläkin huomaa, tai ainakin osa on ihan varmaan louhottaessa irronnutta muuta likaa tms. Lääkäri tämän oli isälleni näin kertonut, että itse “suola” ei ole likaista ja se puhdistaa, mutta sen mukana tulee aineita, joiden sisällä voi olla elävää bakteeriakin. Ymmärrän itse sen niin, että ns. ulkoisesti ei haittaa ja suola itsessään desinfioi, mutta jos sitä sekoittaa nesteeseen ja jokin epäpuhtaus mukana on, niin ei suolan teho katoa keitettäessäkään ja esim. suuhun laitettaessa parempi olla varovainen. Hyvä kun keskustelemme näistä eri tahojen tiedoista ja tästähän asiatkin tulevat tutuiksi itsekullekin. Joten puhutaan vain, minusta tässä opimme kaikki!
ps. monikohan meistä on vahingossa hörpännyt suolaista merivettä ja elossa ollaan
Sinix paljon maksoi keskisellä himalajansuola? Mä olen käyttänyt ko suolaa jo vuosikaudet. Pelkästään keittoon, keitinveteen ja sienien suolaukseen käytän karkeaa merisuolaa.
Tänään taas ostin kilon ruususuolaa, kun oltiin ko paikassa joka sitä myy. 10 euroa tulee kilohinnaksi.
Ihailen kauppiaita, jotka ovat keksineet, että suola maksaa 10 €/kg, kun väri on joistakin mineraaleista johtuen vähän tavallisesta poikkeava ja sillä on nätti nimi.
Jatuuli, sulla on ehkä hieman väärä ajatusmaailma suolan suhteen. Ihan hyvin sä voit ostaa kilon suolaa marketeista ja maksaa siitä alle euron. Mutta mikä on mauste joka laittaa ruokaan maun?
http://organichealth.fi/organicfoods/documents/Suola.pdf
tuossa yksi hyvä syy käyttää punaista suolaa, eikä normaalia suolaa, jossa ei ole kuin natriumia ja kloridia.
Toinen syy on se, että ruoka on 100 kertaa paremman makuista kuin, jos olisi käytetty normaalia suolaa. (10 käyttökerran jälkeen varmasti huomaa jo eron, jos ei ennemmin).
Se mitä suolaa syöt, on sama asia, mitä viljaa syöt. Tai mitä lihaa tai kasviksia. Jokainen saa valita tapansa ravintoketjussa, mutta jos pienet asiat johtavat suuriin seuraamuksiin…
Mä voisin maksaa suolasta vaikka 20 e kilo ku se kestää kuitenkin sen vuoden verran. Turhempaankin sitä rahaa laittaa. Ja onhan tuo punainen suola kauppoihinkin jo tullut tosin reilun 40 euron kilohinnalla. Toivottavasti ei mene mainostamiseksi vaan mielipiteeksi, että mieluummin ostan kalliimpaa suolaa ku haluan, että lähimmäiset kuolee infarkteihin ym…
Multa jäi varmaan huomaamatta tämä (syytän siitä viime yön kolmen tunnin unia):
"Huom! Himalajan kristallisuola on luonnontuote jonka terveysvaikutuksia ei ole tutkittu tieteellisesti. Suolan tarve on yksilöllistä. Mikäli sinulla on sydän- tai verenpainesairauksia, keskustele suolan käytöstä lääkärisi kanssa. "
Infarktien syntyyn vaikuttanee muutkin tekijät kuin suolan alkuperämaa/-meri/-kaivos tai valmistustapa tai hinta.
Äääh, verenpainepotilaille ei mitään suolaa tietenkään suositella, ei tavallista eikä kalliimpaa. Ei ainakaan muutama vuosi sitten, kun meikäläisellä oli vähän väliä raskausmyrkytys päällä. Sitten kun elää muutaman vuoden ihan melkein suolattomalla linjalla niin tulee mahdoton suolahinku, kaikki perunalastut ja sillit on pakko saada. Jos tämmöinen pitkään suolatta ollut sitten saa eteensä gourmetsuolapurkin, niin ihastus on melko varma. Ihan tämä takia sitä on tainnut tulla ostettua pussillinen ruususuolaa, se tuntui jotenkin järkevämmältä kuin "sormisuola" pienessä somassa lasipurkissa. Ulkoisesti en ole malttanut käyttää, vaan vain ruokiin, maun takia, vaikka vähän terveyshörhö olisinkin ja tykkäisin ajatuksesta hyvistä mineraaleista. Ulkoiseen käyttöön on saanut kelvata halvemmat sortit. Ilman muuta on epäpuhtauksia kaikessa, mihin ihminen sormensa laittaa ja koneilla käsittelee, kyllä jotain pölyä löytyy takuulla joka ryynipussista sun muista.
Alkoi sen verran kiinnostamaan tämä suola-asia, että kävin netissä katsomassa, mitä sieltä löytyy. Löytyihän sitä. Suurin osa teksteistä oli ihan yhtä tieteellisiä kuin ryppyrasvojen mainostekstit. Jostain sentään löytyi merisuolan koostumus. Merisuolassahan ovat mukana kaikki ne suolat, jotka ovat meriveteen aikojen kuluessa liuenneet ja siis suurin osa alkuaineista, mukana esim. arseeni, lyijy, cesium ja monia muita, joita onneksi vain hyvin pieniä pitoisuuksia.
Ihan kiinnostava olisi sokkotesti, jossa osa ruokaa maustettaisiin tavallisella ruokasuolalla ja toiseen osaan käytettäisiin kallista erikoissuolaa. Huomaisikohan joku tosiaan makueron.
Huomasin minä ainakin makueron, kun alesta ostin kokeillakseni jotain kurmeesuolaa, riisivellin kun maustoin sillä, oli se pehmeämmän makuista. Miehelle varmaan olisi sama, vaikka pienillä kivillä maustaisi, ei huomaa, mutta mulle ei. Ukkini alkoi käyttämään loppuvuosinaan pansuolaa ja ekakertaa hänen sillä maustamastaan riisivellistä kysyin, että ei kai tää oo hapanneeseen maitoon tehty… maku oli ihan kamala… ukki oli mielissään… : P
Että kyllähän niissä eroja on.
Minä olen myös vaihtanut Himalajan kristallisuolaan. Totesin, että suolaa kuluu vuodessa kuitenkin sen verran vähän, että raaskin siitä maksaa hiukan enemmän, jos siinä suolassa on mukana kaikki tärkeät mineraalit. En ymmärrä, minkä takia mineraalit pitää poistaa normaalista suolasta ja jäljelle jätetään vain ne ei-terveelliset osat.
Mausta sen verran, että jos ruoassa on vino pino muitakin mausteita, ei se suola sieltä niin voimakkaasti erotu, mutta ruoassa, jossa on mausteena vain tai pääosin suolaa, makuero on aika selkeä.
Ruususuola ja Himalajan kristallisuola eivät minun käsittääkseni ole ihan sama asia, mutta sama idea kummassakin, eli kaikki mineraalit tallessa.
Pansuola on todella karvaan makuista. Kyllä oikeasti huomaa eron, jos käyttää jotain muuta suolaa. Selvemmin maun huomaa kuitenkin esim. popcorneis. Mausta toinen osa normaalilla suolalla ja toinen osa punaisella suolalla. Eron huomaa varmaan jokainen.
Jatuuli, jos haluat itse testata, niin lätetä mulle vaikka osoite niin lähetän sulle pikkuisen punaista suolaa, siis ilmatteeksi. Siis jos et raaski ostaa kaupasta kalliilla hinnalla ko suolaa.
Varsinaiseen ! ketjun ketjun aiheeseen liittyen eli kauneuteen. Kyselin Airilta vinkkejä mitä kasvoihin laittaa ja miksi. Todella hyviä vinkkejä tuli, laitan niitä viikonlopuna omaan blogiin/päiväkirjaan.
Hehheh, ElluK. Jos yhtään olisin vakuuttunut näiden erikoissuolojen hienoista ominaisuuksista, voisin kyllä ostaa ja maksaa ihan itse. Kiitos tarjouksesta kuitenkin.
Olen kyllä varsin tarkka siitä millaista lihaa, viljaa, millaisia vihanneksia ja maitotuotteita ostan ja haluan olla perillä siitä, mitä ruokani sisältää, mutta käyttämäni suolan laatu on kyllä siinä tärkeysjärjestyksessä häntäpäässä. Terveyssyistä valitsisin ehkä kuitenkin suolan, jossa natriumkloridia on vain n. 50 %.
Jodia (kaliumjodidia) suolassa kuitenkin on syytä olla.
Minusta tuntuu, että nämä suola-asiat ovat hyvin pitkälti uskon asioita, joista tunnetusti on vähän turha kiistellä. Niitä sokkotestien tuloksia kuitenkin näkisin mielelläni.
Mulla on Himalajansuola kinpaleesta tehty kynttilä alusta,ja kuulema siitä kynttilän palaessa ilmakehään haihtuu ihmiselle tervelistiä entsyymiä. Tälläinen kirjoitus oli mukana olleessa esitteessä.En oo vielä kokeillut mut jouluna kokeilen.
Jalkakylvyt ei ihan suoranaisesti kauneuteen liity, enemmänkin terveyteen, mutta viimeksi flunssan iskiessä tein itselleni jalkakylvyn himalajan kristallisuolasta ja yrteistä. Ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin seuraavana päivänä olin selkeästi parempi. Uusin käsittelyn ja sitä seuraavana päivänä olin kokonaan terve. Normaalisti nuha kestää minulla aina sen kaksi viikkoa. Kun tyttö tuli kotiin ja hänkin oli kipeänä, tein saman käsittelyn hänelle. Ja taas oli lopputulos sama. Kokemusta ei ole kuin näiltä kahdelta kerralta, mutta yllättävän vakuuttava oli tulos.
anita, tuossa lienee ollut enemmän kyse siitä, että siitä suolaliuoksesta on hengitykseen kulkeutunut suola- ja mineraalipitoista “höyryä”. Se lievittää hengitystieoireita, mm. astmaa voidaan lievittää oleskelemalla suolahuoneissa. Jaloillekin suolakylvyt on kuulemma virkistäviä, mutta nuhaan se lienee auttanut nimenomaan hengityksen kautta
Raili-45:n kuvassa on sellainen lamppu, jota polttamalla voi testata tuon teorian. Noita saa myös sähkölampulla varustettuna, toimintaperiaate on sama: lämpö haihduttaa suolasta hengitysilmaan jotain hyödyllistä höyryä. Jalokivigalleriassa ainakin myydään, hinta muistaakseni parinkympin nurkilla / lamppu.