Kauneudenhoitovinkit

Onko joku käyttänyt vaaleanpunaista savea? Paketissa lukee, että huuhdellaan pois, mutta en minä ainakaan jaksa puolta ehtoota ruveta huuhtomaan, kun se nyt ei tahdo naamasta irrota pelkällä vedellä. Eikä tukasta, eli ainakaan minä en voi käyttää sitä shampoon sijasta, lisäksi kyllä. Vai oliko tähän jotain konsteja? Sekoitin saven pelkkään veteen.

Nyt onkin hyvä tehdä yrttikylpy tai jalkakylpy ainakin, kun syksy kohta vie yrtit kuitenkin, niin ei tarvitse nuukailla niiden kanssa. Kylmä ja flunssakin on, joten liikaa levinneitä minttuja tai mäkimeiramia nyt hakemaan ja kuumaan kylpyyn.

Ihanaa, Kreeta-Eulaalia, kun muistutit. Flunssa täälläkin hiukan kiusaa, niin jalkakylpy illalla telkkarin ääressä kuuman rommiteen seurana tekisi tosi hyvää :slight_smile: Vielä kun muistaisi, mitä yrttejä siihen kannattaisi laittaa.

Flunssaan sopivia yrttejä sisäisesti tai ulkoisesti ovat ainakin mintut, basilika, kamomilla, salviat, timjami, puna-apila, punahattu ja kuusi ja mäntykin kelpaisivat tähän tarkoitukseen. Itseasiassa eiköhän ne melkein kaikki keittiössä käytettävät yrtit ole flunssaan sopivia :slight_smile: mutta nuo nyt jossain listassa on mainittu.

No niinpä. Timjamia käytänkin teehen, jos on flunssaa. Minttu siihen lisäksi, ah ihanuutta! Pitää kohta mennäkin keräämään satsi. Kiitos, Kreeta-Eulaalia!

Sinne jäivät saunalle "heidän yrttiytensä" jatkamaan kylpemistä ja varsin yrttisiä leikkejä. Amme on kamalassa kunnossa, siellä kelluu nyt mintun, iisopin ja oreganon kukkia, lehtiä ja varsia, koska neidit halusivat tietysti ne yrtit kokonaisina veteen, eikä vaan haudetta, jota mulla oli mukana saunassa löylyvetenä ja jalkakylvyssä. Ja tosiaan, mulla on nyt nokka auki ja henki kulkee. Yrttejä oli aika kimppu, minttua kun oli mistä ottaa, kaadoin päälle kiehuvaa vettä, joten pesuhuoneessa tuoksui aika mukavasti sen jälkeen. Siitä sitten jaoin haudetta kaikille tarvitseville oman osansa.

Olipa ihanaa lillutella jalkoja yrtivedessä. Laitoin veteen himalajan kristallisuolaa, timjamia, minttua ja sitruunamelissaa. Rommin teen joukossa vaihdoin sitten kuitenkin mustaherukkahilloon, kun, totta puhuen, en tykkää rommin mausta teessä :wink: Pitäneekin kuivata loputkin yrtit pihalta, jotta voi tehdä talveksi valmiiksi tuollaisia kivoja erilaisia sekoituksia. (Ikäänkuin minulla ei nyt olisi tarpeeksi yrttejä kuivattuna, kun eivät muutenkaan mahdu enää kaappiin. Yksi hylly ei riitä, vaikka on normaalia korkeampi.)

Juu, mutta kylpy-yrtithän voi säilöä vaikka vessan kaappiin tai vaatehuoneeseen tai missä nyt tilaa onkaan!

Ai, onko jossain ylimääräistä tilaa? Ei meillä ainakaan :smiley:

Mutta kylpy-yrtit voi murustaa valmiiksi pieneksi, niin menee pienempään tilaan. Ja sekoittaa valmiiksi siihen suolaan, niin suola imee sitä tuoksua ja sillä tavoin varmaan säilöö sen pidempään. Vai?

Mistähän sitä ylimääräistä tilaa saisi edullisesti ja vähällä vaivalla? Suolan joukkoon voi säilöä yrttejä. Kyllähän ne kuivina säilyvät hyvinä, mutta kai ne eteeriset öljyt niissä paremmin pysyvät suolan joukossa. Pienet muruset ovat vaan sitten ainakin kylpyammeessa vähän kiusallisia siivottavia, mutta kyllähän sen suolankin voi laittaa kangaspussissa kylpyveteen. Pitää se amme kuitenkin joskus siivota, joten en ole paljon pussia käyttänyt.

Oih, mitä vinkkejä, nyt lähden keräämään yrtit pihamaalta. Kasvimaalla kasvaa lisäksi villiintynyttä minttua, joka saakin ilahduttaa tuoksullaan saunassa! Koivunlehdet ovat muuten ihan yhtä ihania varsinkin talvisaunassa. Kuivaan aina kesällä lehtiä ja lilluttelen niitä sitten kiehuvassa vedessä ja heitän veden kiukaalle. Koko asunto tuoksuu koivulle ja on ihana muistella kesää!

Moonriver, laittaisitko tänne miten kasvot pestään merisuolalla? Liotetaanko se veteen vai miten?

Minä olen silloin tällöin kuorinut ihon sokerilla.

Kädet usemmammin. Kasvoja ei kai saisi rääkätä niin usein-ainakin kaikki kauppojen kuorintavoiteet on nykyään sellaisia ettei tunnu mitään rakeita tai aprikoosinkivenmuruja enää kuten muinoin muistan kokeilleeni.

Itselläni on kuivat kädet ja jalat. On aivan ihana kun hieroo lämpimällä vedellä kostutettuihin jalkoihin tai käsiin tuota sokeria (inkkarisokerikin käy) ja sitten huuhtoo ja sivelee kylmäpuristetulla kookosrasvalla.

Kun opin sokerikuorinnan, ei ole minun sormista enää voinut nähdä että oeln puutarhuri :wink:

Se kun on helppoa käsille tehdä vaikka käsienpesun yhteydessäkeittiössä ohimennen. Ei tarvitse varata aikaa “hemmotteluun”.

Suola kai toimii samoin, jotenkin en ole tullut kokeilleeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Minulla on vessassa muovirasia, jossa on kannen alla todella tujua suolaliuosta. Kun pesen kasvot , laitan vettä johonkin astiaan tai lavuaariin ja kaadan tuota voimakasta suolaliuosta siihen. Sitten pesen sillä vedellä kasvot. Saman voi tehdä tietenkin niin, että laittaa johonkin astiaan tai lavuaariin vettä ja siihen suolarakeita. Silloin joutuu hetken odottelemaan, että suolarakeet liukenee. Eikä siis mitään paria raetta, vaan kunnolla suolaa. Kasvoja ei huuhdella enää vedellä, ja kuivataan vain ihan kevyesti, niin että suolavettä jää ihon pinnalle.

Kuullostaa mielenkiintoiselta.

Merisuola keitettyyn veteen (tietysti jähdytettynä) ja sillä kurlaus auttaa myös tulehduksiin ikeneissä, tai kurkussa (myös auttaa kurkkukipuun). Tämä ohje annettiin kun isä syöpäsairaana oli heikossa kunnossa lääkärin ohjeena. Suusta- (hampaista)han ne pahat tulehdukset elistöönkin siirtyvät. Lisäksi voi mukaan laittaa ruokasoodaa. Sooda on itsellä käytössä esim. jos kielenpäässä on haava, tai jossain tulehtunut, haavainen kohta. Antibiootti ei auttanut, kun sormessa reumakymy ei meinannut mennä umpeen - otin vanhan konstin ja soodaa puhdistettuun haavaumaan, niin parani. Näinollen oletan MoonRiverin suolapesun densinfioivan vaikutuksen kasvoilla, vai mihin/mitä vaikuttaa suolaliuos kasvoilla?

Patologin aikoinaan neuvoma konsti kurkkukipuun, vettä ja suolaa jääpaloiksi (suolaa juuri sen verran, että vielä jäätyy) ja jääpaloja imeskellään kurkkukivun yllättäessä.

Logiikkana se, että kylmä ja suolainen on pahaksi bakteereille, sen sijaan yleisesti neuvottu lämmin makea mehu bakteereillekin herkkua.

Täältä löytyikin mielenkiintoinen palsta :slight_smile: Itse en osaa muita kotikonsteja kuin sokerikuorinnan. Rapsautan sokerin johonkin keittiöstä löytyvään oljyyn, joskus perusvoiteeseen. Tekee tosi hyvää puutarhakäsille, niin kuin R&T kirjoitti. Kasvojen kuorintaan myös hyvä kun on tällainen paljon ulkoilman ahavoittama iho, johon eivät kaupan (mukamas)kuorinta-aineet tehoa.

Suolan tehoa aionkin kokeilla seuraavaksi teidän vinkkienne mukaan.

Onko kukaan teistä kokeillut Eila Hellgrenin maahantuomaa, emäksistä kylpysuolaa, jota voi käyttää kasvojen hoidossa, kylpyihin, jalkoihin, hauteissa, hampaiden hoidossa, lastenhoidossa jne?
Sisareni on käyttänyt sitä vuosikaudet ja viime viikolla ostin minäkin. On vain hurjan kallista, kun pienen pieni 70 g:n purkki maksaa 12,00 e . Tänään aion kokeilla!

Kun suolalla pesee iho sitä ei tarvi rasvata. Saattaa hetken tuntua kuivalta, mutta kun kärsivällisesti odottaa niin huomaa, että iho on hyvin tasapainoisen oloinen. Iänkaikenhan ihoa on parannettu suolalla. Edelleen psoriasihmiset hyötyy esim kuolleella merellä käynnistä. Ja suola sopii kyllä kaikille ihotyypeille. Meidän iho on tottunut suolaan, sillä jo lapsivesihän jossa kellutaan 9 kuukautta on erittäin suolaista.