Tässä on kuva suolalampusta ja tuosta mihin saa laittaa kynttilän. Lamppu on päällä melkein aina, sillä antaa mukavan tunnelmallisen valon. Kynttilää suolakimpaleessa poltetaan päivittäin ainakin syksyisin ja talvisin. Kynttilän valo on tunnelmallinen kans.
Sorry, ElluK, nyt vasta huomasin kysymyksesi. Ne olivat tosiaan siellä Jalokivigallerin puolella puoleen hintaan ja suola maksoi 4 e ja kangaspussissa isompina rakeina maksoi 8 e. En itsekään tahdo uskoa tällaiseen, mutta eilen minulla oli koko päivän niskapäänsärkyä ja en jaksanut pussia lämmittää, enkä pakastaa, laitoin niskan taa TV:n ääressä istuessani ja nukkumaan menin tämä niskan alla. Päänsärky katosi jo illalla.(?) Heidän sivustollaan www.jalokivigalleria.fi on lisää käyttöohjeita. Joku epäilee suolaa värjätyksi… eiköhän meillä Suomessa ole aika tiukka valvonta… menisikö tavallinen värjätty suola Ruususuolana, jossa kerrotaan mm. että sisältää natriumkloridin lisäksi 82 mineraalia yms. ?
Hinta oli siis kilolta 4 e.
Kauneuteen liittyy hyvinkin oleellisesti myös terveys.
Itse kärsin jatkuvista poskiontelotulehduksista, joihin eivät tahdo antibiootit edes vaikuttaa. No, ositin apteekista ns. "nenänorsun", johon merkisuolaliuosta ja vettä, huuhdellaan nenäontelot. Tein näin ja alkoi mennä limakalvot rikki. Lääkärini sanoi, että olet huuhdellut liian tujulla liuoksella. Limakalvot eivät kestä jatkuvasti voimakasta suolaa. Muuten nän kehui itse tätä huuhtelumuotoa. Olin heittänyt suolat summissa, joten mahtoi oikeassa olla.
Eläimetkin tarvitsevat suolaa.
Itse kesällä kärsin suolan puutteesta, kun join paljon kuumina päivinä. Suola huuhtoutui elimistöstä ja jalkani alkoivat olla tosi kipeät iltaisin. Suolan lisäys auttoi (tai sillivoileivät iltaisin). Joten, kyllä me suolaakin tarvitsemme, MINÄ EN muuta usko. Määrä voi olla eriasia ja uskon laadullakin olevan jotain merkitystä.
Onko täällä joku väittänyt suolaa värjätyksi, en minä ainakaan.
Suola voi ihan luontaisesti sisältää esim. mangaaniyhdistettä (vaikkapa mangaanikloridia), joka saa aikaan suolan vaaleanpunaisen värin. Mutta onko tämä värillinen suola sitten jotenkin parempaa kuin valkoinen, siitä voi olla monta mieltä.
Niin, jodinsaanti on ainakin varmistettava muilla keinoin jos tyystin jättää tämän jodioidun suolan pois.
Ihan tavallinen suola on tehokas elimistön eritteiden liuottaja - muistattehan vauvoille suolatipat nenään ja omat kyynelet toimivat samoin, kun osa niistä poistuu nenän kautta. En tiedä kuinka paljon suolaa esim. höyrystyisi höyryhengitysvedestä, mutta on vanhoja ohjeita sierainten suolahuuhteluista.
Syömme yleensä puhdistettua sokeria ja se on halpaa, syömme puhdistettua vehnäjauhoa ja sekin on halpaa. Täysjyvävehnäjauho on kallista, puhdistamattomat sokerit ovat kalliita ja niin vissiin sitten myös suolat.
Puhdistamattomissa sokereissa on kaikenlaisia muitakin aromeja kuin makeus, miksei myös suolassa voisi olla? Suolaa tulee toisaalta niin pieni rippu, että aikamoiset aromit pitää niissä sivuaineissa olla, että niistä ruuan maku merkittävästi muuttuu - vaikka muuttuuhan se kyllä siitä suolaripustakin8) Täytyy vissiin kokeilla, kun osuu kohdalle:)
Minä sain keväällä jalanpohjan känsään neuvon laittaa joka päivä voikukan varren valkoista maitoa. Jaksoin laittaa n. kuukauden - känsä katosi! Kyllä kait kaikki apteekinkin tuotteet luonnosta lähtevätkin, niistä kun vain aina tietäisi ja ennenkaikkea “muistaisi”! Eipä maksanut voikukanvarret, kuin vaivan. Tuosta pihkavoiteesta vielä sen verran, että kuulemma siinä apteekin pihkavoiteessa on vain 1/3 itse pihkaa, mitä oli ostamassani H&A Mähönen, Maaninka voiteessa ja apteekin on heidän kertomansa mukaan vielä kalliimpaa - itse en tiedä.
Eikö näitä vinkkejä saisi mitenkään nopesti kerätyksi ja kopioitua? Olisi kiva lueskella ja kokeilla niitä ajan kanssa. Tuota hevosten jalkavoidetta pitää etsiä. Ainakin hevosten treenimenthoolivoidetta käytän Ice Powerin tapaan ja ihanasti kolottavia koipia lämmpittää. Jotenkin uskon, että “hevosten” tuotteet tänä päivänä tehdään taidolla ja ovat tutkitusti kelvollisia.
Sorry… tämä nyt tuli kuin “keskelle” toista aihetta - olin avannut alkupään tekstiä, mihin jatkoin… mutta onko sillä nyt niin väliä, jos on niin poistan tämän? Linkki avaa näköjään tekstin mistä kohdin vain… minä “töppö”!
Puhdistamaton merisuola, heinäsuola, ainakin on halpaa. 25 kg säkki maksaa mainoksen mukaan 7,60 €. Siinä varmaan ovat ne kaikki 84 paljon mainostettua alkuainetta tallella
Minun mielestäni Moonriveri sanoi, että juuri se sopii immeisen pesemiseen hyvästi:) Ja varmaan ravinnoksikin puhdasta olisi, kun eihän lehmillekään saa syöttää mitä vaan ja hevoisille vissiin ollaan vieläkin tarkempia;)
Muistaakseni siinä mainoksessa sanottiinkin, että on elintarvikelaatua.
Kerta kiellon päälle. Olen tyhmä kuten meidän ex-presidenttikin. Se Nobel-palkittu. Me molemmat, minä tavallinen taatelin tallaaja, ja hän, olemme saaneet samat luennot puhdistamattoman merisuolan käytöstä ja välttämättömyydestä ihmiskeholle. Jotenkin tuntuu, ettei sen tason ihminen usko mitä tahansa soopaa? Mutta nyt lupaan ja pyhästi vannon vaieta tältä palstalta.
MoonRiver, jos kauneusvinkeissä vaikenetkin niin muualla pentissä toki jatkat?!!
Tottakai=D Jaettu ilo on moninkertainen ilo=)
Niin, siis - minen nyt pysynyt kärryssä, minä siis puolustin sitä suolaa, sitä puhdistamatonta…
Nyt jäin kyllä hämmästelemään, miksi Nobel-palkitun ex-presidentin uskomisiin vedotaan puutarhanetin suolakeskustelussa. Tuskin hän sentään on tämän aiheen asiantuntija, vaikka onkin arvostettu rauhanneuvottelijana.
Miksi juuri puhdistamaton merisuola on ihmiselle välttämätöntä? Pitääkö se käyttää sisäisesti vai ulkoisesti?
Mitä tapahtuu jollei sitä saa/käytä?
Minun käsitykseni mukaan vastaus nanikan jälkimmäiseen kysymykseen on: ei yhtään mitään.
Joku muu varmaan onkin ihan toista mieltä.
Aika pitkälle olen hengissä selviytynyt käyttämättä koskaan puhdistamatonta merisuolaa. Voisin sitä kyllä ihan hyvin käyttääkin, jos muutakaan ei olisi tarjolla. En kuitenkaan ole kovin ihastunut niistä monista raskasmetalleista, joita puhdistamaton merisuola sisältää, onneksi vain niin minimaalisen pieniä määriä, että niillä tuskin on vaikutusta puoleen tai toiseen.
olisisko ihan samasta syystä kuin muukin raffinoitu?
…tai pastoröimäton maito?
omia mielipiteitään ei kamalasti tarvitse perustella, mielestäni, kerta riittää?
Jatuuli, voisiko ihan ystävällisesti kysäistä, että miksi otat nämä jutustelut niin “agressiivisesti”? Onhan julkisuudessakin kaksi hyvää tohtoria Antti Heikkilä&Pekka Puska vastakohdat rasva- hiilihygraattikeskusteluineen, mutta kukaan ei meistä tiedä ihan oikeaa totuutta. Omia kokemuksiahan, sekä muilta kuultuja asioita me täällä jaetaan.
Kaikista suurin kauneusvinkki lienee se, että kauneus on katsojan silmässä ja tulee sisältä (jos nyt tällä palstalla sen tiivistää)!
Vaihdevuosi-ikäisen kroppa alkaa jo pahasti oireilemaan ja ravintoon yms. on pakko kiinnittää enemmän huomiota, ei muuten puutarhassa jaksa enää tonkia.