Kauneudenhoitovinkit

Mun piti tuota nassuani ruveta auringolta suojaamaan oikein puuterin kanssa ja tämä on nyt aiheuttanut outoja pohdintoja. En meikkaa oikeastaan koskaan, en aina edes juhliin. Nyt kun oli naama pohjamaalattu, niin sitten oli tietysti helppo lisätä muutakin, mutta kuinkas siinä sitten kävi. Luulisi ehostuksen sitten lisäävän varmuutta ja itsetuntoa, niin muut sanoo, mutta mun pitääkin olla koko ajan huolissani siitä, että onko ne maalit kunnossa, ja onkohan se auringossa eri näköinen kuin vessan peilissä ja en kyllä jaksa lähteä ruokapaikassa etsimään vessaa huulipunan takia, silmät vuotaa tuulessa ja mitä siitäkin seuraa jne. Mä olen paljon onnellisempi ja varmempi ilman naamamaalia. silloin ei tarvitse olla ollenkaan huolissaan ulkonäöstään. 

Auli, eilen otin käyttöön. Oli mahdottoman pehmeä/samettimainen vaahto ja yksi kerta vaahdotusta riitti hiuksiin hyvin. Ei tuoksu ollenkaan, tykkäsin.

Kurppa, pesitkö siis tukkasi sillä saippuakirjan reseptillä tehdyllä kamomillasaippualla vai jollain muulla?

Enpäs enää muista mitä siinä kirjan reseptissä oli, mutta tuo on ihan perus saippuaa. Haudutettuun kamomillaan liotetut lipeät, kookosrasvaa, munkkirasvaa ja oliiviöljyä.

Sillä voisi siis joskus kokeilla tukankin pesua. Hyvä tietää.

Mulla on kamomillasaippuassa rasvoina 150 g kookosrasvaa, 200 g oliiviöljyä ja 150 g rypsiöljyä. Toimii varmaan noillakin.

Olin viikonloppuna Frantsilan yrttitilalla. Olin kurssilla siellä ja yötäkin. Tietenkin mukaan tarttui kaikenlaisia ostoksiakin. Yöpymiseen kuului myös sauna, ja saunassa oli esillä kaikki heidän luonnonantimista valmistetut kauneudenhoitotuotteet. Meinasi olla runsaudenpula kun saunan pesuhuoneessa oli vaikka mitä kokeilla, ja saunan jälkeen vilvoitteluhuoneessa oli kaikki mahdolliset rasvat, purkit ja purnukat koekäytössä. Taisin lillua kaikennäköisissä rasvoissa, kun kaikkea piti tietenkin kokeilla. Suolalla pesu on edelleen minun suosikki kuitenkin. Eli vinkiksi kesälomareissulla, Frantsilan HyvänOlonkeskukseen jos menee yöksi, niin käytössä on nuo tuotteet. Tai ainakin kurssiviikonloppuna oli. Muutenkin ihana paikka. Yöni nukuin 1880-luvulla rakennetussa talossa. Ihana tunnelma. No, joka tapauksessa halusin vain esitellä, että ostin sieltä tämän allaolevan kirjan, joka ehkä monella onkin. 350 sivua täyttä tietoa, ja todella runsaasti ohjeita itsetehtäviin kauneuden- ja terveydenhoitotuotteisiin luonnon ilmaisista antimista.

Omana ei ole, mutta kirjastosta olen muutaman kerran kantanut mukanani. Ihan hirveän monia vastaavia kirjoja ei ole ainakaan meidän kirjastossa tarjolla. Se on harmi, olisi mukava lukea vähän eri tyylisten kirjoittajien kirjoja.

Minäkin olen tuohon yrttitilaan tutustunut pari kertaa, aivan ihana ja mielenkiintoinen paikka.

BURTON, Marika: Luonnonkaunis nainen. 1989. 59.31

HILLKER, Li: Naturens egen skönhetsbok. 1989. 59.312

KAUNEUTTA JA TERVEYTTÄ LUONNON YRTEISTÄ. 1984. 67.35

OUNAPUU, Kristiina: Kosmetiikkaa kotikonstein. 1984. 59.312

RAIPALA-CORMIER, Virpi: Luonnonkaunis: yrtit ja luontaishoidot naisen kauneuden ja terveyden tukena. 2004. 59.4

RANTA, Anu: Kauneutta ja puhtautta luonnosta. 1982. 59.312

RANTA, Anu: Naturkosmetik. 1984. 59.312

RANTA, Anu: Porkkanaa iholle, nokkosta hiuksiin: kauneutta ja puhtautta puutarhasta. 2002. 59.31

ROSE, Jeanne: Naturskön. 1981. 59.3

Tuo pitääkin etsiä käsiinsä, jotta kesällä sitten tietää, mitä kasvattaa tai kerätä.

En ole tutustunut Frantsilan yrttitilaan, mut jotain heidän tuotteitaan on tullut käytettyä. Hyviä kyllä.

Kibulla hyvät kirjavinkit:)

Suurin osa noista kibun listaamista kirjoista oli siellä hyvänolonkeskuksen salissa luettavissa yöpyjille. Sormet ihan syyhyää, että pääsee tekemään kesällä omia sörsseleitä!

Kerro parhaat ja kiinnostavimmat. En malta odottaa :smiley:

Heh malta nyt vähän, minun pitää tehdä työpäivä ensin loppuun=)

Oletteko käyttäneet merisuolaa kasvojen-/ihonhoidossa? Kokemuksia?

Himalajan kristallisuolaa olen käyttänyt vartalon pesuun. Saippua itsessään saattaa hiukan raapia, jos suoraan iholle hankaa, mutta sitä voi ottaa käsiin ja levittää siten. Iho jää pehmeäksi.

Käytän päivittäin kasvoille, viikoittain koko keholle. Suosittelen myös.

En ole käyttänyt suolaa juurikaan kasvoille, muun kropan ja tukan olen pessyt ihan tavallisella karkealla merisuolalla, jonka olen liuottanut kuumaan veteen. Sopii mulle oikein hyvin. Vaikka tukan kanssa sai kyllä pitkään harjoitella

moonriver, oletko käyttänyt merisuolaa sellaisenaan kasvoille, vai tehnyt jonkun sekoituksen? Tai veteen liotettuna?

Jotkut tekevät sekoituksen oliiviöljyn kanssa, toiset kostuttavat kasvoja vedellä ja laittavat käsillä merisuolaa kasvoille ja antavat olla jonkun aikaa.

Entä mikä ero on lopputuloksessa, jos Himalajan kristallisuolan (n. 10€/kg) korvaakin ihan tavallisella jodioidulla ruokasuolalla (n. 1€/kg)