Keijunkukka, Heuchera

Dale’s Strain - siemenestä kasvatettu viime kesänä

Onpas nätti. Miten hyvin sulla onnistui siemenstä kasvattelu? Mulla on paria  lajia itämässä, on ne itäneet kyllä, mutta kasvuvauhti on tosi hidasta, ovat edelleen n. pienimmän nuppimneulan pään kokoisia.

Mun kokemukseni mukaan ( viime kesä ja tämä kevät ) kasvavat alussa tosi hitaasti, mutta sitten kun laittaa maahan innostuvat. Eivätkä nuo Dale’s Strainit kovin isoja viime syksynäkään vielä olleet.

Tämä taitaa olla oikein keijunkukan kesä

Anopilla kukkii myös aivan punaisena sen keijunkukkarivistö.

Viime keväänä halla teki tuhojaan, eikä kukkinut paljonkaan, jos tähän kesään vertaa.

Minun keijunkukat ovat vasta melkopieniä, kukkavana nousee sieltä täältä :confused:

Minulla on kahta keijunkukkaa; Snow Storm (ostettu 2004) ja Pewter Moon (ostettu 2005). Kumpikaan ei kuki, eikä leviä. Joskus on ollut muutama kukka, nyt ei yhtään. Eikö ne tykkää siirtelystä, olen siirtänyt niitä muutaman kerran, viimeksi viime kesänä. Ne saavat suoraa auringonpaistetta suunnilleen puoleen päivää asti, sen jälkeen jäävät vähän muiden kukkien varjoon. Osaisiko joku arvailla, mikä voisi olla vialla. Muilla tuntuu kukkivan ahkerasti.

Minulla ei virallista tietoa, mutta täälläkään eivät ('Palace Purple’t kenties) kuki nyt kun viime syksynä ne siirsin. Toisaalta taas erään taimiston oma siemenkokeilukeijunkukka ei ole moksiskaan jakamisesta tai siirtämisestä.

Osaisikohan joku kokeneempi sanoa, jotta saavatkohan ne esim. riittävästi valoa?

Lumi - kaunis kuva kerrassaan… Lajike on varmaankin Heuchera ‘Hans’. Sillä on pitkä kukinta-aika ja kukat ovat tiivisti ja näyttävästi. Kyllä se kukintakin loppuu, mutta nauti koko ajasta!

Nyt kun on tullut sadetta, ovat keijunkukat innostuneet tekemään uusia lehtiä - ensimmäistä kertaa elämässään. Paikka tuntuu nyt hyvältä, ensi kesänä odotan kukkiakin.

Minun punertavalehtinen keijunkukkani on värkännyt syksyn kunniaksi nuppuja! Istutettu vuosi sitten keväällä. Kuiva kesäköhän tämän aiheutti, että monet kasvit tuntuvat kukkivan omituiseen aikaan nyt syksyllä…?

Kuva on otettu aikaisemmin kesällä. Tämän jälkeen kasvi on tehnyt paljon uusia lehtiä. Onkohan kyseessä Purple Palace vai joku muu…?

Keijunkukka

Entäs tämä toinen? Samaa lajia vai? Hankalaa, kun taimistot eivät aina nimeä keijunkukkalajikkeita…

Uusi keijunkukka

Jälkimmäinen näyttäisi enemmän Palace Purplelta kuin ensimmäinen. PP ei minusta tee noin kiharaisia reunoja lehtiinsä kuin ensimmäisessä kuvassa.

Kaikki PP:na myytävät eivät aina muistuta toisiaan - monenlaista sekalaista risteymää lienee liikkellä. Tiedä mitä minunkin PP:nä ostamani lopulta ovat.

Saisivat tosiaan taimistot nimetä tarjontansa. (Innokas harrastaja saattaisi innostua ostamaan ja jopa maksamaankin enemmän nimellisistä kasveista!) Mutta niin kauan kuin kasvi miellyttää silmää, ei nimellä niin valtavaa väliä ole, vaikka mukava bonushan se olisi.

Kovasti totta tuo Zibulin viestittelemä tuossa edellä. Minulla on ryppureunainen tumma heuchera, jota olen kutsunut nimellä ‘‘Prince’’, mutta kun googletin, niin kovin monenlaista mallia sain näkyville.

NinaL,itselläni on samanlainen, kipaisin katsomaan sen lappua, siinä oli nimi, Heuchera pulchella ‘Purple Petticoats’…siis tuo ylimmäinen.

satues, kiitos! :slight_smile: Nuo kaksi ovat siis todennäköisesti eri lajiketta. Eipä sillä niin väliä. Saa nähdä minkä värisillä kukilla ne kukkivat aikanaan!

kolme uutta keijua olen tänä vuonna hankkinut.
   Tässä Midnight Rose

On kyllä luonnossa tummempi ja siinä näkyy pinkkejä pilkkuja.

Nyt syksyn halvennusmyynnistä ostin nämä. Pitäisi ne johonkin istuttaakin.

Marmelade

Ja Frosted Violet

Minun keijunkukat on viimevuonna hankittuja kukkivat viimevuonna tänä vuonna kesällä tein penkkiin reunat ja kaikki keijunkukat siirsin eikä ne kovin pahaa ole tykänneet ovat kukkineet koko kesän.
Nämä tänään kuvattu

On vähän ruman näköisiä kun vanhat ruskeet kukavat töröttää
Alimassa kuvassa viedessä olevat kaksi vihreää ovat saatuja tänä vuonna toinen tuli Heksulta

Sen olen huomannut että ne mitä mulla on aurinko penkissä kukivat huonosti  nämä kuvat varjopenkistä

mumimyy, onko yläkuvan oikeimman puoleinen ‘‘Obsidian’’? Onpa kaunis!

Minulla ei ole noille keijulle nimiä kun oli Viherlandiassa vain mix nimellä kaikki.
Joskus niille yritin nimeä etsiä mutta kun niillä on niin pienet erot niin tarkaan selvyyteen en pääsyt

Jos ensi vuonna  ovat elossa ja paisuvat vielä lisää on joko jakaminen edessä tai penkin laajennus taidan päätyä siihen laajennukseen

Kiitos Merlin minäkin tykkään niistä