Tuo voiskin olla muuten ‘Can Can’ kun selaisin tätä ketjua. Hämärä mielikuva on et tommonen mullon.
Paljonko aurinkoa punaiset ja ruskeat heucherat kestävät? Lähteestä riippuen niitä suositellaan joko täyteen aurinkoon, täyteen varjoon tai siihen väliin… Entä palavatko vihreälehtiset helpommin, eli haluaisivatko varjoisamman kuin punaiset?
Paahdepenkissä menee tosi hyvin.
Oon aina ihastellut keijunkukan hentoja, ihananvärisiä kukkaröyhyjä pihakuvissa, elävältä en sitä oo nähnytkään. Nyt mulla on 8 tilattua tainta ja yritin opiskella sen kasvatusta kahlaamalla tään ketjun läpi, mutta enimmäkseen näin vain kuvia eri värisistä lehdistä. Näillä on ihan tavan vihreät lehdet ja saavat ollakin, kukkien vuoksi nää ostin. Aika vähän jäi kummiskin käteen siitä, mitä näille pitäis nyt tehdä, että sais samanlaisen väriläiskän pihaan.
Ensinnäkin, onko sillä preferenssejä maanlaadun suhteen? Piha on hiekkamoreenipohjainen, multavuutta on lisätty kompostilla, istutuskuoppiin pannaan Biolan-multaa. Jos se kaipaa savea, pitää sitä hakea naapuripitäjästä (kärhöille on tuotu).
Toiseksi, talvenkestävyys. Tästä olivat raportit erimielisiä, jotkut kertoivat sen pärjäävän hyvin Lapissakin ilman suojauksia, toisilla oli talvi vienyt niitä ykkösvyöhykkeellä. Onkohan siinä jotain, mitä pitäis tietää?
Ja vielä valontarve. Kaupunkipihalla on tarjolla vain varjoa ja puolivarjoa, kesämaalla myös lähes kokopäivän aurinkoa. Riittäiskö kaupunkitalon länsiseinusta johon aurinko kiertyy klo 1-2 aikoihin ja paistaa n. kuuteen asti?
Pidän ne nyt purkeissaan siinä toivossa, että tulis vähän parempaa istutussäätä. Kiitos etukäteen ohjeista ja varoituksista keijunkukkia kasvattaneille!
Oikeastiko, kurppa? Loistavaa, just paahdepenkkejä mulla on paljon ��. Osaatko sanoa myös, mihin voin laittaa heucherellani?
Keijunkukka kyllä kestää paahdettakin MUTTA vain runsasmultaisilla paikoilla. Viihtyy paremmin puolivarjossa ja varjossakin ihan mainiosti, hiekkapohjaisissa penkissä äkkiä taantuu ja pienenee kasvu, kukintakin vähenee. Hiekkamoreenimailla sijoittaisin ehdottomasti varjon/puolivarjon puolelle. Talvenkesto on hyvä, lehdet ovat vain osittain ainavihannat joten ei kannata keväällä pelästyä räjähtänyttä ulkonäköä
ronskilla kädellä siivous ja keskeltä lähtee uusi ruusuke kasvuun, itse aina jätän talven selviytyneet lehdet paikalleen.
Kiitos, Ramses! Pari pointtia unohtui. Kukkiiko se paremmin auringossa kuin varjossa, entä onko sillä taipumusta kaatuilla varjon puolella kurotellessaan aurinkoa kohti (niinkuin esim. korkeilla akileijoilla)? Tekeekö se useita kukkavarsia yhdestä lehtiruusukkeesta - eli voisko nää laittaa 4 maalle ja 4 kaupunkiin, vai pitäiskö kaikki panna yhteen ryppääseen, jotta kukinta erottuisi? Ja lisääntyykö se itsestään, joko juuresta tai siementämällä?
Taitais olla hyvä ajatus lisätä savea istutusalustaan. Toisaalta läpäisevissä pihamaissani aremmatkin kasvit yleensä talvehtivat hyvin, kun ei vesi jäädy juurille.
Mulla talvi teki tuhojaan tavis-korallikeijunkukille, joita olen pitänyt varmoina tapauksina. Samoin kävin lähiseudulla asuvalle nimimerkki Magnolialle.
Ihan sama täällä korallikeijunkukalle, muut selvisivät hyvin.
Eli pitäiskö tää lukea niin, että korallikeijunkukka tarttee talveksi joko lumisuojan tai muun vastaavan?
Keijunkukan kukinnot ovat aika pienikokoiset joten ne pysyvät yleensä tanakasti pystyssä niin varjossa kuin auringossakin
vaikka ruusuke talvella kuoleekin niin usein uutta kasvua kyllä lähtee pukkaamaan. Tämä talvi oli melkoisen poikkeuksellinen monessa suhteessa, ei kannata sen johdosta tehdä mitään johtopäätelmiä sen pidemmälle
Minusta keijunkukat ovat kauneimmillaan ryhmässä, kun niiden koristearvo on pitkälti lehdissä kuitenkin, ainoa aika milloin tuo kasvi ei kovin viehätä on alkukesä kun kasvu lähtee joskus hitaasti liikeelle ja talvituhoja on näkyvissä.
En ole suojannut millään ja hyvin on menestynyt!
Meillä keijut ovat olleet talvisin suurimmaksi osaksi paljaana (lunta ja heti perään vettä), paitsi nämä pari edellistä lumitalvea. En ole peitellyt - eikä tuhoja ole ollut
Kiitos tiedoista - lähdetään yrittämään.
Olen tänä vuonna ryhtynyt muokkaamaan puolivarjon penkkiäni niin, että koristearvo perustuu lehtien värikontrasteihin, ei kukintaan, ja tässä keijunkukat ovat kyllä lyömättömiä. Kuvassa vähän esimakua toteutuksesta: hopeatäpläpeippi Silver Beaconin kanssa Heucherat Berry Smoothie ja Rebekka.
Muutenkin heucheroissa on monta hyvää puolta: mahtavat värit lehdissä, ikivihreys (ainakin korallikeijulla), peittävä pallomainen muoto, eikä ränsisty kesän mittaan. Saapa vain nähdä, pysyvätkö nämä värikkäämmät hengissä - erityisesti tuo voimakkaanpunainen Berry Smoothie on juuri sellaisen näköinen, että kupsahtaa ekana talvena. (Purple Palacea ostin myös pari, kun sen ilmeisesti pitäisi(?) olla vähän talvenkestävämpi.)
Ja viime talveen: oli muuten täälläkin korallikeijunkukka hirveän näköinen keväällä, pari kevätauringossa ollutta yksilöä itse asiassa heitti henkensä. (Tähän mennessä talvehtineet yleensä tosi hyvin ja pääosin ikivihreänä.) Nyt kuitenkin tuossa korallikeiju kukkii täyttä häkää isona pallona.
Oijoijoi, minä se myös rakastan noita värikontrasteja , ja alku olikin jo hyvä viime kesänä mutta talvi vei niin paljon mm. ite siemenestä kasvatetut keijunkukat Kaikki.+ pari ostettua.
Minulla on ollut tavallisia keijunkunkkia lammenrantapenkissä, multava kosteahko puolivarjoisa paikka. Aluksi ne menestyivät hyvin, ja kukkivat tosi komeasti, mutta ovat alkaneet vähän taantua… nyt ajattelin,että siirtäisinkö ne eteläseinustan paahdepenkkiin? Viihtyisivätköhän ne siinä paremmin? Paikka on syvämultainen, mutta tosi paahteinen.
Onkohan Poppius penkkisi liian kostea? Mulla kasvavat tooosi kuivassa hyvin (ei kastelua). Paahteessa pysyvät hengissä, mutta kasvu pysähtyy eli en siirtäisi sinne
Aijaa… mihinkähän minä ne sitten siirtäisin. Luulen kyllä tosiaan että lammenrantapenkki on liian kostea.