Keijunkukka, Heuchera

No onneksi eilen kukkakaupassa oli niinkin suppea valikoima kuin vaan Palace Purplea… niin ei tällä kertaa tarvinnut rahoja “tuhlata”. Olen myös kieltänyt itseäni käymästä missään nettisivustoilla mistä näitä voi osta… kun on niin helppoa vaan tuon luottokortin kanssa kun maksaminen/tilaaminen käy ihan liian helposti :slight_smile:

Pitihän siellä käydä ostamassa '' Caramel'', sitten jokin toinen, missä ei ollut nimeä ja "Palace Purple" piti ostaa kun halavalla sai... vaikka niitä on jo kaksi pihassa hymyä

Minun pihassani Heucheran kukkavannat kaatuvat ja kukkia on harvakseltaan. Onko se lajike vai kasvupaikka syynä. Täällä katsoin kuvia ja kukat ovat tiheänä terttuina. Minulla on puolivarjoinen piha ja haluaisin lisää erilaisia. Kannattaako niitä kokeilla varjoisemmassa paikassa?

Onko kukaan lisännyt heucheraa siemenestä, kannattaako? 'Palace Purple'issani olisi runsaasti kerättävää. Pari siementainta olen penkeistä joskus löytänyt.
Tätä on minusta hankala jakaa, se kasvattaa vain pituutta varsille, jotka alkavat vanhemmiten retkottaa rumasti. Nuorentaminen saattaa onnistua leikkaamalla varret alas.

Edit: kappas, sivulla 9 on juttua siemenkasvatuksesta, mutta kertokaa lisää. Itääkö helposti?

Paremmin melkein kylväytyy itsekseen. Purkissa on kevään kylvöistä viisi n.2cm korkeita pikkutainta jotka eivät juuri kasvuvauhdilla hurmaa.

Kylvin keväällä sekalaisen seurakunnan siemeniä, Itivät hyvin, mutta kasvuvauhti on hidasta, mutta ehkä ajan kanssa kasvavatkin. Istutin ne jo kesällä kukkapenkin reunaan ja on ne siinä vähän kokoa saaneet.

Minulla on sitten tämäkin onnistunut tänä vuonna yli odotusten. Kylvöt osa 2, sivulla 16 on kuva minun keväisistä purppurakeijunkukan kylvöistä. Istutin ne maahan joskus alkukesästä. Nyt ne eivät viime vuonna kaupasta ostetuille koossa häviä enää ollenkaan.

Jostain kumman syystä näitä on kertynyt jo tännekin. Ihan pistän been piikkiin.

Eka viritys olivat tähkäkeijunkukat Tolkulta, mun ihan ekat p-netin kautta saamani taimet. Viime vuonna sain Tolkulta jokusen telliman. Nyt kesän ja syksyn aikana ovat pihalleni vyöryneet Heucherat ‘Midnight Rose’, ‘Ginger Ale’, ‘Dale’s Strain’, ‘Pruhoniciana’, ‘Lime Rickey’, ‘Frost Violet’, ‘Marmelade’, ‘Peache Flambe’ sekä yksi josta on lappu tippunut. Sekä vielä Tellima ‘Forest Frost’…

Jaahas valvontaa juu! Täällä onkin piikki auki niin että äkkiä, äkkiä pomppivaa naurua... Mulla on jo menneet kaikki hienot listat ihan sevon, ei oikein hajuakaan mitä on ja mitä puuttuu. Parikymmentä erilaista heucheraa pitäis olla + rellat, tellimat ja muut siihen päälle. Hinguttavien lista on kumminkin vielä piiiiiiiiiiitkä!

Täällä on sitten kamalasti näitä: http://www.heuchera.org, voivoivoi…

Eilen tulleessa Kotipuutarhalehdessä oli myös juttua erilaisista keijunkukista…on ne niin kauniita ja ovat hyvin säilyneet talven yli. Tuo caramel ainakin pitää jostain saada :wink:

Eilen laitoin ‘Venukset’ ruukkuun multaan odottamaan että penkki valmistuisi, kovasti tykkään minäkin keijunkukista.

Joko teillä on heucherat hereillä? Minulla viidestä syksyllä istutetusta yksi talvehti selvästi (lehdet näkyi heti kun lumet suli), muista ei näy maanpinnalla vielä muuta kuin nimitikku.

Miulla on kaikissa eloa. Ajattelin samaa juuri kysyä kun luin lehdestä, etteivät kaikki oikein tykkää meillä talvehtia.

Voi itku jos ne kaikki meni… Tästälähin laitan heucheroita keväällä että saan niistä varmasti nauttia edes sen kasvukauden. Hyvä että sun ovat kuitenkin hengissä!

Hengissä meilläkin kaikki, ja se on aika monta. Pikkusen mopo karkas syksyllä Virossa Heuchera-osastoilla :slight_smile:

Kaikki on täälläkin hengissä, osassa oli koko talven samat lehdet…siis eivät kuolleet…kuulukohan niiden ollakin ?

Miuta harmittaa noissa keijunkukissa se, että joka talvi ne nousee ylös mullasta. Tänä keväänä en jaksanut kaivaa niitä ylös, joten lisäsin vaan multaa juurien peitoksi. Loppusyksystä Plan…genistä 50 sentillä ostamani heucherat talvehtivat ihan hyvin kaivettuna kompostikasaan. Aion käyttää niitä ruukkuistutuksissa, kun penkkeihin ei oikein mitään mahdu, ellei jotain nosta ylös. Ja AINA on uusia lajeja saatava!!!

Tänään löysin kaikki, uskoakseni.

Kurja juttu, D.formosa, ehkä ne vain piilottelee.

Kysyisin arvon kollegat, miksi siemenestä kasvattamani Heuchera sanguineat ovat surkean näköisiä? Onko näissä jokin niksi, jota on ole hokannut?

Minä olen ollut ihan onnessani, kun tämä Heuchera ''Regina'' on talvehtinut aivan täydellisesti: