Keijunmekko, Rhodochiton atrosanguineus

Tuo pitää muidenkin ottaa huomioon, että ollaan eri kasvuvyöhykkeillä ja täällä etelässä saa kasvit aiemmin ulos ja kasvariin.

Kolme keijunmekkoa otin talvehtimaan, ja yksi kuivui jo aiemmin, toinen sinnitteli mutta on nyt kuiva, kolmas näyttää ihan hyvinvoivalta. Pitkät oksat ja paljon ihan terveitä lehtiä, ja vähän uutta kasvua. Odottelen vaan että uskaltaisin ottaa pistokkaita… en kyllä vielä.

Kuistilla talvehtii, siellä on vähän yli kymmenessä asteessa lämpötila nyt kovempien pakkasten aikaan.

Tämä on minulla paras paikka Keijunmekolle, Keittiön ikkunalla kaakon ja etelän välimaille ilman suunta. Kasvaa uutta koko ajan. huolta vain kunnon kastelusta. Eli lämpötilan mukainen kastelu, ettei kuivu. Kävi jo katossa mutkan ja nyt palaa takaisin ikkunan tasolle. Toinen on kitulias, hengissä, mutta ei oikeastaan kasva. Se kun on vastakkaisella puolen taloa. Sisä kasvejahan nämä on ennen ollutkin. Näin ne minulla parhaiten toimii. Kesä ulkona on kuitenkin kukinan kannalta parempi, mutta en ole saanut sen nopeampaan runsaaseen kukkaa siellä kuin pistokkaista tai siemenistä. Eli loppu Kesään/ syksyyn se menee..

Niin on pitkä, ettei mahdu yhteen kuvaan..

Vähän liian hyvän näköinen tähän aikaan vuodesta:(

No, noin se menee meillä… Nyt en viritellyt pitkin ikkunaa levalleen noita oksia, vaan sai itse kasvaa, miten halusi… Kohta lannoitusta vaan…

Jotkut vaan osaa tuon noin hyvin:)

Valitettavasti Havinan ja Viipun kertomukset keijunmekkojensa kunnosta vastaavat täysin oman kukkani tilaa. Tuo ”edellisvuotinen saunavihta” on oikein osuva kielikuva. Vähän elättelin toivoa, että jospa se tuosta vielä virkoaisi, mutta täältä kommentit luettuani luovun siis toivosta ja laitan uutta kasvua alulle. Harmi, anoppi oli tämän komeaksi kasvattanut ja minä heti hoidin hengiltä. Enkä edes ymmärrä mikä meni vikaan. Kasvi oli kellarin ikkunalla viileässä ja kohtalaisessa valossa. Kastellutkin olen, en ehkä tarpeeksi, tai ehkä liikakin… Mene ja tiedä, ei nämä kasvihommat niin kovin helppoja ole.

Sama täällä, äidin keijut oli varastossa talvetettavana ja kovin kuivahtaneen näköisiä ovat. Lämpötilakin tosin on käynyt välillä parissa +asteessa eikä valoakaan ole juuri tarjolla. Onneksi pelakuut näyttävät selvinneen (niillä kolmas talvi menossa)

Kylvin lauantaina keijuja. Mielenkiintoista nähdä kuinka nopsasti itävät. Kämppä on aika viileä, joten laitoin patterin viereen, jotta multa pysyisi lämpöisenä näin alkuun. Ainoa vaan, että ei kyllä pääse valo osumaan juurikaan tuossa paikassa. Eli tarvitsivatko keijut siis valoa itääkseen? Löytyy hieman useammanlaista tietoa.

minun ohjeessa luki ei saa peittää tarvii valoa itääkseen

Ai jaa :open_mouth:

Jade menee nyt vain kaivelemaan siemenensä sieltä piilosta esiin ;D

enkait mä ny enää niitä löydä sieltä mullan seasta :open_mouth: Jos nuo ei lähe niin pitää sit laittaa uudet.

Olisitta nyt aikasemmin sanonu ettei niitä saa peittää :slight_smile:

Jos et niitä kovin syvälle piilottanut, niin möyhi sitä pintamultaa haarukalla vaikka, jospa sieltä osa nousisi pintaan saisi valoakin :slight_smile:

Meen möyhimään

Möyhitty on ja laitoin sit uusia siemeniä siihen pintaan

Jes…eli oikein meni. Lisäsin ne siemenet kylvömullan päälle…en peittänyt mitenkään, suihkin vain vettä niin, että kiinnittyivät paremmin multaan. Ongelma vain sinänsä, että ikkunalla on viileän vetoisaa ja patterin lähellä ei ole valoa. Katsotaan nyt mitä tästä syntyy…ehkä mun pitää lämmitellä vuoroin multaa ja vuoroin antaa valoa :smiley:

PikkuPioni, laita sen idätysastian päälle kirkas muovikelmu, kuin kasvihuoneeksi, niin ei veto tms haittaa! Kokemusta muilta vuosilta on! Ja riittää valoisa paikka.

Kylvin puolet noista marmeladirasiaan, missä kantena se rasian oma läpinäkyvä kansi (rei’itin hieman) ja loput kylvetty semmoseen pieneen läpinäkyvään kannelliseen rasiaan, missä ostetaan kirsikkatomaatit. Siinä tompsurasiassa noi valmiit ilmareijät on ehkä liian suuret…pitänee sulkea niistä pari teipillä, ettei multa kuivu tuosta päältä kovin nopeasti.

Mun "lapset"

Liisukalla onkin jo nätit taimet.