Keijunmekko, Rhodochiton atrosanguineus

Nythän mulle selvisi, miksi mun keijunmekot ei ole idä, ovat olleet pimeässä.. Nostin ruukun ikkunalle, siinä on valoa ja auringonpaistetta. Ilmastoitu muovikelmu on päällä.

Niiden itäminen kestää normistikin semmonen parikin viikkoa…

Oli tuolla jossakin ketjussa kyse missä keijunmekot viihtyy. Minä olen kokeillut monenlaisissa paikoissa ja ilmansuunnissa ja mielestäni menestyy ihan missä vain. Lannoitukseksi olen antanut vain kanankakkaa istutusvaiheessa eivätkä ole suuttuneet missään vaiheessa, vaan kukoistavat aina. Keljuinta on taimivaihe, kun takertuvat toisiinsa ja kaikkiin lähellä oleviin kasveihin ja on keljua niitä irroitella istutus aikana. Tässä tulee kuva viimekesältä ja eteläseinustalta, siis kasvari. Kuvia olisi kyllä muistakin ilmansuunnista. Mutta nyt tämä etelän puoli ja viime kesänä aurinko kyllä porotti.

rean keijunmekotkin on pökerryttävän hienot!

Ensi kesä siintää jo silmissäni…siemenet pistin purkkiin perjantaina.

Voi kunpa minullekin kasvaisi edes jotain tuonnäköistä! Minä katson keiju-purkkeihin melkein kerran parissa tunnissa vaikka kylvin ne vasta 4pv sitten…hehee. No eivätpähän pääse ainakaan kuivumaan.

Minun Keijukaiseni alkaa kukkimaan keittiön ikkuassa. Se kävi talven aikana lenkin katossa ja nyt tulee taas alas päin. On siis parhaiten viihtynyt noista, oli jo viime talven, eli toinen talvi menossa..
Mietin, josko raaskisi pistokkaita siitä rapsia. ( muoks... äsh, nää ikuiset kirjoitusvirheet )

Kyllä kannattaa kokeilla keijunmekkoa, on se niin ihana.

Tässä helmat heiluu ullakon portailla. Vein viime keväänä kirjontapiirin naisille keijunmekon taimet ja kaikki olivat todella otettuja niiden ihanuudesta, kun eivät olleet tienneet sellaista olevankaan.

Vielä yksi kuva joka oli todella ihana vielä ensilumen aikaan helmat heiluivat. Tämä kuva on tosin syyskuulta 07.

Kyllä on Realla komeita mekkoja tosi komeita

Kylvin vanhoja keijunmekon siemeniä, nyt viikko kylvöstä on ensimmäiset itäneet :slight_smile:

Minulla nyt ensimmäinen pikkiriikkinen keijunmekon taimi pilkisti purkista äsken. (kylvetty 15.1.)

Hihkaisin ilosta “JEE!” ja koko perhe juoksi katsomaan :smiley:

Yhdestä suusta he totesivat halveksivalla äänellä: “höh tuommonen pieni vasta!” mokomat

On upeita keijunmekkoja Realla!

En ole itse kokeillut tuota kasvia, mietinkin että kuinka monta tainta sulla on alunalkaen ollut esim. siinä kuvassa, kun ovat köynöskaareen kiipeämässä?

Elikkä paljonko tarvitaan jotta tulee tuota tuuheutta ja komeutta?!

Ovat niin upean näköisiä, että kiinnostus heräsi täälläkin, ei kun kokeiluun! :slight_smile:

Yleensä laitan pari tainta, mutta latvominen saa ne haaroittumaan, vaikka muutenkin haaroittuvat hyvin.

Ehtiikö keijunmekon vielä kasvattaa siemenestä? Siis mulla ei vielä oo niitä siemeniäkään... Viime kesänä ostin taimena, mutta olishan tuo hauska kasvattaa siemenestä asti Entä mistä noita siemeniä löytyy?

Ehtii kyllä :). Varmaan niitä on täälläkin vaikka kuinka monella, omat siemeneni ovat jo vanhoja, joten en niitä viitsi tarjota vaikka itivätkin.

Siispä pyydän nöyrästi saada keijunmekon siemeniä :slight_smile: Olisiko kenelläkään ylimääräisiä? Mieluusti sellaisia joista on tietoa että ovat kypsiä ja itämiskelpoisia… Vaihtareista tms korvauksesta voidaan neuvotella vaikka hölöllä.

LiisiA, minulla olisi keijunmekon siemeniä sinulle, laita hölöllä osoite

Jadeliilalle on nyt hölötetty. Innolla jo odotan näiden kasvatus- yritystä

Keijunmekot iti lopulta hyvin, vaikka itäminen ja taimelle nouseminen kesti melkein 3 viikkoa. Onkohan ikkunalauta taimille huono, kun siinä on alle +15 ja ikkunanraosta tuntuu veto?