Keijunmekko, Rhodochiton atrosanguineus

Mie ajattelin huomenna kylvää keijunmekkoa. Viimekesäiset kasvit ei jostain syystä tehneet hyvännäköisiä siemeniä, mutta minulla on toissakesäsiä vielä jäljellä. Saa nähdä miten itävät. Viime vuonna itivät kyllä tosi hyvin.

Täällä pentissä olen vasta tutustunut tähän kauniiseen kasviin. Kiitos kuvistanne.

No voi herranpieksut, kuinka isoja mekon alkuja. Minulla vasta himmeänä ajatuksena kylväminenkin. Aikaisemmista vuosista muistelen niiden kanssa tuskaista aikaa, kun tilaa ei ole tarpeeksi kaiken maailman taimille ja mekko rievut tarraa kiinni jokapaikkaan. Täällä saa ootella pitkään ennenkuin voi niitä viedä ulos paikoilleen.

Jess! Ekaa kertaa kylvin mekkoja ja nyt ovat pikkuiset nousseet. Niin ovat hentoja, että vesisumukin kaatoi jotkut.

Kannattaa nostaa varovasti pystyyn kastelussa kaatuneet.

Joo, hammastikku- tai pinsettihommiksi menee…

Mä olen vuosien varrella oppinut hyvän konstin varsinkin mekkojen idätykselle.

Kylvän viili- tms. samankokoiseen purkkiin seokseen, jossa on puolet kylvömultaa ja puolet kukkamultaa.
Purkkiin multaa puolilleen ja siemenet pintaan. Kastellaan suihkupullolla hyvin -ei litimäräksi. Päälle raejuusto- tms. purkin läpinäkyvä muovikansi. Purkki valoon lämpimään, mulla on loisteputkivalaisimen alla.

Itävät kun itävät ja kylväessä suihkutettu kosteus riittää melkein siihen saakka kun pitää koulia kun ei nostele "kantta" pois. Eikä pääse harsosääsket purkkiin eikä niitä myöskään kehity, jos purkki ei ole liian märkä.

Tässä vielä kuva systeemistä, jolla kylvän kaikki esikasvatettavat. Kuvan purkkiin kylvin tänä aamuna hämiksiä.

Työkaverit kantavat kaikki läpinäkyvät kannet mulle.naurua

Tässä mun keijunmekot. Takana kolme ruusuliisaa. Kaikki kylvetty 1.2.

Muoks tietysti piti olla 2.1.

Oho, kyl on olleet tosi nopeita Emon mekot!

Mun mekoilla meni itämiseenkin 2 viikkoa!

Ohhoh, tuli virhe, tietysti numerot toisinpäin, eli 2.1.

Emolla komeita keijunmekon alkuja, minulla vielä ihan vasta sirkkalehdillä.

Huh kun helpotti, kun ajattelin että Emolla on saman kokoisia vaikka on kuukautta myöhemmin kylvetty:D

Mulla on kanssa varmaan joku hama kirjanpidossa (varmaan kylvöpäivän kohdalla) koskapa olen merkinnyt mekot itäneeksi 14.1. ja muistan ihan selvästi (?), että itäminen vei pari viikkoa.

Eli oikeä kylvöpäivä vois olla 29.12…

Minä en ole viellä kylvänyt siemeniä, laitan vatsa hiihtoloman jälkeen.

Jes Mekot on itäneet täälläkin. Ekaa kertaa näitä yritän ja on kyllä tooosi pikkuisia... Menee kyllä varmaan aika pitkään ennenkuin alan harkitsemaankaan koulintaa...Voiko mekkoja laittaa samaan purkkiin muutaman taimen, että tulisi tuuheampia puskia? Vai tarvitsevatko ne ihan oman purnukan jokainen...

Liisukka: Onko sinulla tuossa kannessa siis lainkaan ilmareikiä? Vaikuttaa hyvältä systeemiltä tuo purkkikikka.

Kauanko se itäminen tarkalleen ottaen kestää?

Minulla mekkojen itämiseen meni 10 päivää.

Eli ei kovin kauaa

LiisiA, ei ole ilmareikiä, olen kyllä nuppineuloilla joskus pistellyt.

Purkkikikka ON hyvä konsti :slight_smile:

Minulla lähti ensimmäiset keijunmekon siemenet kasvuun noin viikon sisällä ja kolme viikkoa niitä on aina vaan heräillyt lisää sieltä.

Parin kuukauden sisällä niitä nousee.