Keijunmekko, Rhodochiton atrosanguineus

Arvatkaa, kenellä on keijut vieläkin kylvämättä. Jos kylvän viikonloppuna, vieläkö ehtivät?

Eipä siinä kai muuta ole kuin että kukinta alkaa myöhemmin, jos vasta nyt kylvää.

Eli joskus heinä-elokuun paikkeilla? Kun sen tuo sisälle, sehän voi silloin kukkia vielä sisälläkin.

Keijunmekko on monivuotinen köynnös. Jos olot ovat hyvät ja ruokaa riittää, se kukkii kyllä syksyllä sisälläkin. Talvehtiminen ei taida onnistua kuitenkaan kuin viherhuoneessa.

Yritn nuita keijuja koulia ja siinä ei menny ku hermot ja tupakkaa, pikkunen multakikkarekkaan ku osu niin heti oli taimi vaakatasossa

Nyt on keijut kylvetty :slight_smile:

Muoks. Pipu, meillä keiju on talvehtinut vuoden viileässä eiteisessä melko kuivana (ehkä liiankin?), ja viihtynyt ihan hyvin.

Jadelle terkkuja… ei ollut yhtään sen onnistuneempaa minun mekkojeni kasvatus aikoinaan. Kolme vuotta yritin ennenkuin sain yhden taimen aikaiseksi. Nyt vaalin sitä kuin silmäterääni, kun tiedän kuinka kätevä olen kasvattamaan keijunmekkoa siemenestä. Joten tsemppiä. Kyllä se siitä… usko vain vakaasti, että hyvä siitä tulee, niin kyllä sieltä muutama taimi kasvaa isoksi ja komeaksi .

Jade, kuinkas ne keijut jakselevat?

Aivan yhtä surkeasti, net kaks mitkä ei katkenneet koulimis vaiheessa ovat kuolleet, on tuossa alkuperäsessä kylvöastiassa vielä jokunen hengissä mut ei ne te oo tehny yhtään uutta lehteä, jurrottavat vaan

Minulla on aina mennyt tosi kauan siinä sirkkalehtivaiheessa, lopulta sitten lähtevät etenemään kasvussaan. Eli kaikki jotka koulit, joko katkesivat, tai sitten muutoin heittivät henkensä?

Hidasta on keijunmekkojen elämänalku siemenestä täälläkin. Tammikuun alussa kylvin, nyt kolme lehtiparia näkyvissä.  Mutta : MirjaM lähetti mulle viime keväänä taimia, kasvoivat ja kukkivat hyvin, ja ovat talvehtineet (2kpl) yläkerran hämärässä plussanpuolella olleessa huoneessa. Nyt ovat siellä työntäneet uutta vaaleanvihreää elämää kymmeniä senttejä

Kunhan keijunmekot lopulta intoutuvat kasvuun, niin ei niitä sitten pidättele mikään.

Mun keijut ovat olleet pikkuisia sirkkalehti-ituja jo kohta 1,5kk. Laihojakin ovat pirut. Onneksi eivät ole venähtäneet pituutta juurikaan, sillä sitten niistä tulisi sellaisia lankoja, että tietäisi niiden olevan tuhoon tuomittuja. En oikein tiedä mitä kaipaisivat kasvaakseen. Lomamatkan aikana “hoitaja” oli koulinut noi aivan hiuksi-taimet ja poistanut myös hupun…onneksi ehdin kehottaa laittamaan peittoa viipymättä, ennenkö kaikki idut oli heittäneet veivinsä. Ehkä noille pitäisi näyttää vielä enemmän aurinkoa, kuin länsi-ikkuna tarjoaa.

Ei tapahdu minunkaan siementaimissa juuri mitään. Nuo kaksi viimevuotista ovat ottaneet kauheat spurtit… Vähän väliä huomaa jonkun oksan karanneen. Yhdet pistokkaat näyttäisi lähtevän. Syksyllä laitetut pistokkaat ovat vaiheessa Mökötys, sillä siirsin ne isompaan ruukkuun. Nämä on ainakin minulla sellaisia, että niihin ei saa mennä koskemaan, muuten suuttuvat.

Minulla on nyt viimeisen parin viikon aikana tapahtunut selvää piristymistä mekontaimissa. Pienimmät ovat saaneet vasta ensimmäiset varsinaiset lehtensä, isoimmat rakentelevat kolmansiaan, eivät siis isoja, mutta oikein pirteitä ovat. Nakkasin eilen koko joukolle ensimmäisen lannoitusveden, ajattelin että jos heitä vähän piristäisi, kun ovat vielä taimikasvatusmullassa :slight_smile:

täällä ei edelläänkään oo mitään muuta ku sirkkalehet

Keijun mekkoja koulittu eilen 12 kpl, enkä enempää meinaa niitä säästää. Jätän näistäkin itselle vain muutaman ja annan muut sukulaisille tai kavereille lahjaksi. En vielä raaskinut heittää kompostiin useita kymmeniä "varataimia", jotka jätin vielä vanhaan purkkiinsa. Tuli kylvettyä taas ihan liikaa…

Tällaisiä pikkuisia vielä, mutta aivan pirteitä ovat.

Nuo on aivan jättejä mun keijuihin verrattuna, hienoja taimia on sulla

Voi hitsi kun Belgillä hienoja taimia. Kylvöksistäni on tähän mennessä itänyt 1 joka on ollut sirkkalehtivaiheessa jo jonkin aikaa. Kaipa sitä yhdelläkin taimella pärjää jollei ainokainen päätä kupsahtaa syystä tai toisesta ennen kesää.