Keittiön koneet

tämä on tehokas ja kestävä. kestäisi vain eläkeläisen maksukyky:-)
kurpan tavoin veitsi ja raastinrauta aina vaan käytössä

Juu, olen varmaan välillä liiankin innokas ostamaan arkea helpottavia laitteita, koska myös huonoja ja pois pistettyjä on tullut ostettua.

Kiitos R&T, näyttää sen Börnerin voivan ostaa netistäkin, ei siis tarvitse itseään messuille viedä sitä varten.

Maj-leehan se vasta hienon ja kalliin laitteen on kekannut. Onkohan tuo Kokkipuodin vihannesmandoliini sitten jotenkin kovasti parempi kuin Börner? Onhan se terästä, mutta onko Börnerin muovisuudesta ollut haittaa?

"Börner-tuotteita myy myös Kokkipuoti Helsingissä" (korkeavuorenkatu 45) sanotaan. siksihän minän sen teräsvimpaimen löysin:_)

mun mielestä niitä Börneriä on esmes näkyny puutarhamessuilla, en muilla messuilla tapaa käydäkään.

Juu, kyllä tuon börnerin esittelijä löytyy yleensä kaikilta messuilta. Siksi vinkkasin tuosta netistäkin, kun Tuomipihlaja ei kuulostanut messuihmiseltä :wink:

Omassa käytössäni börnerin muovisuudesta ei ole ollut haittaa, on kestävä.

Huomaan, että jos teen jotain pientä, itse olen myös niin hyvä käyttämään veistä , että sillä hoituu. Mutta jos pitää tehdä isompia satseja, niin börner on nopeampi ja tehokkaampi.

Vie niin vähän tilaa, ettei ole turhake.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Saatanpa nyt hankkiakin tuon Börnerin. Kiitos kaikille infosta!
Tuomipihlaja ei kuulosta messuihmiseltä. Pitäisköhän vetää luunsa myös messuille tänä keväänä ?? Kivaahan puutarhamessuilla olisi, jos vaan sais aikaiseksi.

Ai näitä on edelleen myynnissä, paranneltuna versiona varmaankin. Tämä laite on moitteettomasti toiminut jo monta kymmentä vuotta, ja käytetty on todella paljon.

Meillä oli myös tuollainen, mutta valkoinen. Oikein hyvin palveli, kunnes mies tunki levyosan tiskikoneeseen missä se vääntyi aivan kieroksi…

Sama laite on anopilla ollut jo parikymmentä vuotta ja kestänyt tiskikonettakin. Olin aika yllättynyt, kun messuilla näin aivan samanlaisen vimpaimen.

Meille on kerääntynyt aikamoinen valikoima ilman sähköä toimivia koneita: perunasuikalekoneella saa kiusauksiin sopivaa tikkua, mutta wokkiin ovat liian paksuja. Äidilläni oli aikoinaan vastaava parempi puristin joka oli vahvempi, ja siinä oli useampia erilaisia teriä.
Sitten meillä on onneton pikkuinen veivattava raastinmylly, sellaista lihamyllymallia, jota en suosittele kenellekään. Eniten käytössä on perinteistä tyyliä oleva veivattava säiliöllinen mylly, josta saa kyllä viipaletta ja raastetta, muttei juliennesuikaletta. Kaikki on jostain marketeista haalittuja, moulinexeja ja zylissejä sun muita. Raastekäytössä meillä on käytetty paljon tupperin konetta, jolla saa silppua ja jolla voi vatkata.

Tätä laitetta en voi olla suosittelematta. 10 sekunttia ja raakasalaatti on valmista. Puhdistus vie aikaa vielä vähemmän. Eniten käytetty laite minun huushollissani.

Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´

Tuo laite mulla jo onkin :slight_smile: Sillä saa ihanasti kesällä tuoreet yrtit pieniks ja tietysti monta muutakin asiaa. Mutta kaikki menee tosiaan aika pieneksi.

Kyllä ja siten myös tosi mehukasta. Yleiskoneen raastimet jää käyttämättä, koska tällä on niin helppoa valmistus ja ennenkaikkea se puhdistus.

Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´

Sähköinen pippurimylly, noin mukin kokoinen, oli Camilla Plumilla jossain ruokaohjelmassaan.Tietääkö kukaan onko niitä myynnissä täällä, ja millä nimellä jos on.

Olen googlaillut ja etsinyt liikkeiden nettisivuilta mutta turhaan.

Bumble: Oon nähnyt täällä Tampereella yhdessä "sähköliikkeessä" semmosen sähköisen pippurimyllyn. Itselläni on lidlistä ostettu jossa on patterit virtalähteenä, niinkuin varmaan useimmissa. Hintaa en muista, mut etsin liikkeen nimen niin voit sitten soittaa, pikku hetki…

http://www.tv-ora.fi/sis/yhteystiedot.htm

Hei, minkä merkkisiä kasvikuivureita teillä on ja kertoisitteko käyttökokemuksia niistä? Olen tähän asti lähinnä saunassa jälkilämmössä yrttejä kuivannut, mutta se niiden edestakaisin nostelu, toiset ku haluaa käydä saunomassakin, alkaa pikkuhiljaa korpeemaan. Hintahaarukka niissä näkyy olevan melkoinen, n. 50 € - useampaan sataseen.

Mulla ei ole kuivuria, mutta puutumpa tähänkin. KAnnattaa miettiä, paljonko sitä käyttää ja mitä sillä kuivaa ja sen mukaan katsoa tehoja. Noilla muutamankympin vekottimilla varmaan yrtit kuivuu vielä kivasti, mutta sienien kuivaaminen vie jo aikaa sitten oikeasti. Ja jos niitä suppilovahveroita on se 40 litraa oottamassa kuivattamista ja kuivuriin mahtuu kerrallaan pari litraa ja kuivaaminen kestää vaikka 6 tuntia…

Itse noita viime vuonna vertailin ja todellakin ne halvimmat on teholtaan melko vaatimattomia.

Minulla on OBH Nordican kuivuri. Siinä on päällekkäin ladottavia kerroksia (oliskohan 5 ?) ja kaksi eri kuivauslämpövaihtoehtoa. On helppokäyttöinen ja olen siihen ollut aika tyytyväinen.

Miinuksena se että se on hiukan toispuoleinen eli kuivattaa etu- ja takaosan eri tahtiin. Kerran jo takuuvaihtona vaihdoin laitteen uuteen kun ajattelin että se minun on viallinen, mutta kyllä tämä toinenkin tekee saman. Tuo ei ole kummiskaan mikään ongelma koska jossain vaiheessa kuivaamista vaihdan ritiläkerrosten paikkaa niin että päällimmäiset siirrän alimmaiseksi ja alimmaiset tietty päällimmäiseksi (puhaltaa ilmaa alhaalta joten alimmaiset tietysti kuivavat nopeimmin), ja samassa yhteydessä sitten asettelen ritilät päinvastaiseen asentoon. Lopputulos on että kaikki ovat kuivuneet tasaisesti.

Tämä OBH Nordican kuivuri näyttää olevan marketeissa yleisesti myynnissä. Kuivannut olen yrttejä, sieniä ja omenalohkoja.

Mä ostin kaksi vuotta sitten kasvi-/sienikuivurin Hong Kongista, varmaan niitä halvimpia malleja, koska ei ole mahdollisuutta eikä halua satsata kalliisiin koneisiin. Mutta kyllä se asiansa on ajanut ihan hyvin. Paras on se, kun kuivuvat suppilovahverot eivät enää haise päiväkausia keittiössä! Kun niitä kuivaili tarjottimilla ym. tasoilla ihan vain huoneenlämmössä, osa aina ehti mätänemäänkin. Nyt kuivaus hoituu nopeasti ja siististi.

En tosin ole mikään suurmäärien kuivaaja, mutta nämäkin määrät ovat minulle riittäneet yli seuraavankin satokauden.

Mullakin on toi OBH ja riittää meidän tarpeisiin. Ei kahden ihmisen talous ehdi millään syödä valtavia määriä kuivattuja sieniä kun joskus tekee mieli muutakin ruokaa :wink:

Minulla on Ewermat,ollut jo -80 luvun puolivälistä,siinä on yleensä 4,mutta tässä on 6 ritilää,oli silloin Kotipuutarhalehden tarjous.Toimii hyvin ,paljon käytetty,varmasti hintansa hankkinut.Termostaatti ja ajastin ,saa säätää ajan ja lämmön.Kehun.