Keittiön koneet

Just, joka kodin perusrekkule, jota ilman ei millään tule toimeen8D

Ostin tuossa jokunen viikko sitten uuden kahvinkeittimen kun edellisessä ei enää tippalukko toiminut. Muuten kyllä pelitti vuosien käytön jälkeen edelleen ihan hyvin. Tutkin eri mallien ominaisuuksia pitkään ja hartaasti (varmaan kaupan vartijat jo kiinnitti huomiota että mitä se tuolla häärää noin älyttömän kauan) ja päädyin sitten vähän tilaa vievään, käteväkäyttöiseen, tippalukolliseen edulliseen malliin jossa oli 2 vuoden takuu.

Ja toimikos se tippalukko jonka takia koko hankinta tehtiin, ei tietenkään kuin joskus satunnaisestitäh?. Samalla huomasin että kahvi ei ollut ollenkaan niin kuumaa kuin aikaisemmassa keittimessäni. Eli olisi pitänyt keitintä valitessa kiinnittää huomiota muiden ominaisuuksien lisäksi myös tehoonärtynyt. Oikeastaan oli onni että minulla oli syy palauttaa tuote kauppaan ja valita jokin toinen tilalle. Nyt ostin kalliimman ja tehokkaamman tippalukollisen laitteen ja saamme taas kuumaa kahvia. No, nytpä osaan sitten kiinnittää tuohon tehoonkin huomiota seuraavassa ostotilanteessa. Tippalukon toimintaa seuraamme vielä hieman epäluulolla, mutta jospa se yllättäisi nyt meidät iloisesti.

Onko kellään kahvinkeittimessä metallista kestosuodatinta, paperisuodatinta ei siis tarvita? Meillä on keittimen hankinta edessä mutat vaimokulta ei mokomaan sihtiin luota, siksi kysyn kokemuksia.

Mulla on OBH-Nordica merkkinen kahvinkeitin. Siinä on sellainen metallinen kotelo sisällä, johon laitetaan jauhot. Vesi kaadetaan sinne kannuun ja kansi päälle. Kohta rupeaa pulputus kuulumaan ja kun se loppuu on kahvi valmis. Oikein kuumaa ja maistuvaa kahvia siitä tulee (suodatin kuulemma vie rasvat ja aromit) ei vain sovi jos pitää keittää isolle porukalle. Kannu ei ole kovin iso.

Meillä on yhden kupin keitin missä on kestosuodatin. Vuosia on jo ollut ja hyvin toimii.

Miten te pärjäätte yhden kupin keittimellä ?

Vain mieheni juo kahvia ja hänkin lähinnä viikonloppuisin. Vieraita varten meillä on vuonna 91 ostamani kahvinkeitin kaapin ylähyllyllä, otetaan aina tarvittaessa esiin. Puhalletaan vaan pölyt pois ensin :wink:

Oi mahoton, met keitämmä isännän kans aamulla 10 kuppia ja illalla saman verran, kyllä sitä jää yli aina jonkin verran mut useampi kuppi menee kummallakin

Kateeksi käy. Kaksi vatsahaavaa tekee sen että tähän suuhun ei kahvia saa enää laittaa. :-/

Perkolaattori taitaa olla Kitikatinkin keitin? Meidän perkolaattorilla saa saman kuin tavallisellakin, 10-12 kupillista ja juuri tuon kuumuuden takia Isännyys siitä tykkää, minä taas siitä, ettei tarvita suodatinpusseja. Terässuodattimen raot pakkaavat täyttymään, mutta koneessa kun käyttää niin puhdistuu, joskus hankaan teräsharjalla.

Pressokeittimessähän ei myöskään tarvita suodatinpusseja, se on ihan kiva mun mielestäni, mutta Isännyys ei tykkää, kun se ei oikein pidä kahvia kuumana ja kahvi seisoo purujen päällä.

Meillä on tuo pressokeitin ollut ainoana kahvinkeittimenä jo lähes 20 vuotta. Mielestäni tekee todella hyvää kahvia vars. keittimiin verrattuna. Perinteinen pannumyssy pitää kahvin lämpimänä esim. aamujuomisen ajan, mutta jos pitäisi säilyä kauemmin kuumana, pitää siirtää termariin.

Joo, minäkin käytän vedenkeitintä esim. pasta- ja perunaveden kiehauttamiseen aina. Muuten ei sähköhärpäkkeitä kauheasti ole, paitsi nuo normivatkaimet jne. Jäätelökone on täällä kyllä suht. ahkerassa käytössä: esim. raparperi- ja mustikkajäätelöt ovat aivan taivaallista tavaraa…

Kun nyt kuulemma viinakin aiheuttaa syöpää, niin kai kahvikin kohta julistetaan virallisesti myrkyksi. Doping-aineiden luettelossa se taitaa olla jo ehdonalaisena.

HS.fi: Alkoholissa on syöpää aiheuttavaa ainetta

Ei ole metallista kestosuodatinta vaan muovinen. Hyvin se näyttää isännän käytössä pelittävän. Kahden hengen kahvinkeittoon se olisi liian pieni.

meilläkin kahvia keittelee metallisuodattimella oleva perkolaattorikeitin ja hyvää / kuumaa kahvia tuleepi:) Olen ostamassa ihan ensimmäsistä ja toivonmukaan viimeistä kunnon yleiskonetta leipomista varten leipää ja pullaa lähinnä, onkos kenelläkään suosituksia merkistä tai mallista? Äidilläni on joku hirmu painava ja kestävä kone jonka on ostanut joskus kun minä olin vielä vain kiilto isän silmissä ja kone toimii edelleenkin moitteettomasti vaikkakin on mahottoman kova ääninen.

Meillä on ollut vuodesta -82 Boschin yleiskone ja hyvin toimii. Litran pullataikina tulee hyvin. (siis taikina litrasta nestettä). Äidilläni on ollut Kenwoodin yleiskone herraties kuinka kauan ja hyvässä kunnossa edelleen.

Nyt olis kiikarissa kohtuuhintainen oobeehon leipäkone. Eikös täysin automaattinen tarkoita, että kaikki aineet vaan vipataan sinne ja kone itse vatkaa, veivaa ja paistaa? Masiinan nettisivuiltakaan ei tarkempaa tietoa löydy :frowning:

Minulla on yli 25v. Kenwudin yleiskone ja on kyllä tehnyt työtä eikä ollut kaapin täytteenä. Nykyisistä yleiskoneista ei ole kokemusta. Omaani olen todella tyytyväinen.

Oletko Heksu huomannut miten on eroja noissa kodinkoneiden hinnoissa, etenkin nettikaupoissa? Minen kodinkoneista ole jaksanut aikaisemmin hirveästi perustaa, mutta nyt olen iskenyt silmäni yhteen Kitchen aidiin. Niissä on ulkonäkö minun makuuni. Hintaa on, mutta samoin tehoja ja kestoa.

Olen huomannut juu, nyt taitaa kuitenkin hakusessa olla halpa perusvehje.

kitchen aidista minäkin olen haaveillut monta vuotta mutta siinä ei ole tehoja kuin 300 ja kenwoodissa taas olisi1000-1500 eli ei voi edes puhua saman päivänä näistä. Halvalla ei taida tehokasta ja hyvää konetta saada ja olen ajatellut sijoittaa siihen sen mitä se vaatii jotta saisin hyvän tehokkaan koneen piiiiiitkäksi aikaa.