Minä olen katellut sitä Kitchen aidin tehosekoitinta. Tänään juuri löysin netistä tuon Kenwoodin mallin ja siinä olis isompi se kannuosa ja parempi käynnistysnappula. Kitchen aidissa on sellainen kosketusnäyttö, joka hieman epäilyttää. Meidän kaupungissa vaan ei taida olla jälleenmyyjää, että pääsis ihan livenä katsomaan.
oih ja voih… En ole saanut tuota yleiskone pinttymää päästä joten ole etsinyt tietoa monesta paikasta kitchenaidin yleiskoneen kapasiteetista ja sillä tekee 1.9 nestelitran vehnätaikinan , onko se jo hyvän kokoinen taikina? Mietin vain että uskallanhan koneen tilata En ole juurikaan pullaa leiponut kuin töissä ollessa töistä ottamasta valmiista taikinasta eli eipä ole pullataikinaa tullut leivottua kuin kotona alustaalkaen viimeksi kun olin pikku tyttö ja mummun kans leivottiin. Olen haaveillut kitchenaidista jo 15 vuotta ja kova kitchen aid kuume on ollut jo muutaman vuoden. Näitä kun nyt on tullut suomeen muutamaan paikkaan niin tietenkin het huomasin:) Tein jo tarjouspyynnön koneelle kun se on nyt miltei päätetty että se meille tulee vaikka kenwoodin majorissa on tehoja enemmä. Samankokoisen taikinan sillä kuitenkin vain voi pyörittää joten onkohan koneiden tehoissa eoja kun kenwodissa moottori on eri paikassa kuin kitchen aidissa jossa kone on päällä eikä rungossa/pohjassa. Kitchen aid painaa 12kg ja kenwoodi 10kg ja kumpikin on täyttä terästä mutta erilaisilla moottorimekanismeilla. Kitchen aid on koko ajan pöydällä esillä kun on nätti kuin karkki ja kenwoodi kaapissa silloin kun ei leivota joten ei tarvitse huonolla selällä nostella alakaapista painavaa konetta jos ka:han päädyn. Tällaista mietiskelen ja tuumaan että sydämen ääntä vai mitä ääntä kuuntelen …järkeähän tyhjästä päästä ei löydy
Mie olen myös haaveillut hyvästä yleiskoneesta, mutta kun tykkään taikinan alustamisesta käsin ja monitoimikoneella saa muut, niin eipä ole tullut työpöydän tilanviejäksi hankittua. Kyllä sillä pitäisi aika paljon käyttöä mielestäni olla.
Kitchen aid näyttää kyllä hyvältä, mutta ihmettelen tuota taikinan kokoa niillä tehoilla tai sitten muissa koneissa on tehoja ylenmäärin. Pitäisi päästä kokeilemaan niitä jossain. Tai laittaa Kuningaskuluttajaan pyyntö testata koneiden taikinanvääntötehoja:)
Assistent jaksaa vaivata 1,5 l taikinan ja se on jo minusta ihan kiitettävän kokoinen pulla- tai hiivaleipätaikina. Se on simppeli käyttää ja pestä, ei ole liikaa osia.
laitoin tarkempaa kyselyä tehoista ostopaikkaan ja nimen omaan tehoista. Sillä ne moottorien erot vaikuttaa varmasti koneen tehoihin ja watteihin. Kyllä minä sen ka:n otan kun se on helposti otettavissa kaäyttöön kun on koristeena aina pöydällä ja jos ei jaksa isoa taikinaa pyörittää niin tuleepahan leivottua useammin tuoretta mistä lapset ja mies varmaankin pitävät:)
kitchen aid jaksaa pyörittää 9.5dl nesteen vehnätaikinan ja tietysti sitten ruisleipä taikina on pienemmällä nestemäärällä kun on raskaampaa vaivatakkin… Nyt vain oli huono tuuri kun just punainen kone oli loppunut ja jäljellä oli sitten värejä joista en niin piittaa. Ja haluan kuitenkin koko keittiön koneet saman värisiksi eli tilaan koneen p*x maniasta jossa se on edullisin, vaikka Hh ssakin sitä on niin on reilusti kalliimpi siellä. Mistä alunperin olin tilaamassa niin oli jäätelökone kaupan päällisisksi mutta näissä kahdessa muussa ei ollut kaupanpäällisiä.
Ihan vain sivuhuomautuksena tuohon yhteen flooran viestiin, että kyllä mulla Kenwood seisoo pöydällä koko ajan…
niin mutta muotoilusta kun puhutaan niin ei voi edes samana päivänä puhua:) kitchen aid joka on retro kaunis ja herkullinen ja kenwoodi joka on yleensä harmaa laatikko:)
Olen kanssa ollut aikeissa ostaa tehosekoittajan. Millasia pirtelöitä oot tehnyt?
Mulla oli joskus yleiskoneessa tehosekoittaja ja tein sillä esim. sesam- ja mantelimaitoa. Ohjeet löysin jostain kasvisruokavalioppaasta.
(Siinä oli myös tofun teko-ohjeet ja kokeilinkin)
Sauvasekoittemella teen pirtelöitä aamuisin. Hyvin sotkeuttu jäisetkin marjat ja turkkilainenjugurtti. Jäätelöt ja hedelmätkin menee sekaisin. Todella kestävä ja helppo käyttöinen,ollut varmaankin jo 15,vuotta mulla ja merkki on Braun.
Sauvasekoitin mullakin on ja menetteleehän sekin. Välken satsia on syöty semmoisenaan, ilman muusaamista tehosekoittajalla. Lisukkeena vielä talkkunamuruja.
Yleiskoneen tehosekoittimen mentyä rikki ostin obh nordica mallisen tehosekoittajan. Pienikokoinen ja kätevä. Tulee paljon useammin käytettyä, kun yleikoneen.Sauvasekoitin vaatii käsiä käyttövaiheessa.
Eläkeläisten arki ruoka. Marjoja, Purkki rahkaa ja kevyt maitoa. sokeria tai makeutusainettaa maun mukaan. sekaan voi lisätä leseitä, tyrnirouhettä makeuttajaksi hilloja tai mitä sattuu olemaan.lapsille jäätelöä, marjoja ja maitoa.keitetyistä porkkanoista saa hyvän tasaisen kastikkeen. Lämmitys ja suolan lisäys.jauhispihvit muuttuu nansenin pihveiksi.
En tykkää sauvasekoittimessa siitä, että mun pitää peukalo mutkalla painaa sitä pitääkseni sen käynnissä. Siksi ajattelin tehosekoittajan hankkia.
Jee minulla köllöttää keittiön pöydällä punainen kiiltävä kitchen aidin yleiskone. Tänään pitää heti pyöräytää pullataikina ja sämpylätaikina ja tehdä vielä kuivakakkukin:)
Minä teen pirtelöt sayvasekoittimella kun en vielä tehosekoitinta omista. Sekin on kitchen aidilta tulossa jz punaisena, kunhan saan miestä vähän pehmitettyä pullalla ja kakulla:)
Hienoa, että sait mistä olit haaveillut:)
Hihhiiii olen nyt eilisen ja tämän päivän hurmiossa leiponut ja vaikka mitä. Lasten suosikit oli porkkana sämpylät, hannatädin pikkuleivät ja kristallipullat. Mies ihastuii korvapuusteihin ja saaristolaisleipään. Minusta kaikki oli ihania ja miten hyvän ja pehmeän taikinan sai kun kone vaivasi eikä oma laiska käsi:) Pullataikinan tein puolesta litrasta maitoa ja ihan vaivatta kone sen vaivasi. Sämpsiin tuli liian vähän suolaa minun makuun mutta lapset vakuuttivat posket pullollaan ettei ole mitään vikaa vaan hyviä ovat. Neiti sitten eilen tomerana hönkäili ja pyyhkeellä kiillotti äidin uutta hienoa konetta ja nyt äsken kyllä tein itse ihan samaa:)
floora, mikä on kristallipulla? ja onnea uudesta keittiöapulaisesta
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Googlaa kristalipulla. Siihen tulee vaniljakastiketta ja maitoa nesteeksi muuten perus pullataikina. Reilummin vain vanilja sokeriakin siihen taikinaan. Pullat tehdään pötköksi ja pötkö solmuksi ja paistetaan ilman voitelua. Uunista oton jälkeen voidellaan sulalla voilla ja kastetaa sokeriin jotta tuleepi kristalli pinta. Kristallipullat on jo kohta stöty joten pitää tehdä isompi taikina ja laittaa raakapakasteena pakkaseen josta sitten saa nopsaan pullantuoskua kotiin ja vieraille uunituoretta nisua. Tein pullataikinan juurella eli en kohotanut vasta kuin leipomisen jälken. Ihanan pehmeitä pullia tuli. Tai tavallaanhan taikina juurivellinä kohosi ja kävi sen 25min mutta taikinana en kohottanut kuin vasta valmiina solmuina
Ihana pullan ohje, alkoi heti kiinnostaan. Pitää soittaa siskolle, jos se viittis kokeilla, kun en nyt oikein itse viitti alkaa yhdellä kädellä väsään pullia (toinen käsi on lastassa). Kiitti ohjevinkistä.