Keittiön koneet

Millaisia leipäkoneita teillä on?

Oletteko niihin tyytyväisiä,käytättekö usein? Kiitos jos ehditte vastata! (oli täällä kyllä jo aikaisemminkin puhuttu asiasta,mutta jos on uutta tietoa tullut)

olen lopen kyllästynyt tekemään kahta erilaista leipää käsin:( mulla on gluteeniton leipä ja ukkelilla tavallinen.

Mulla on Kenwoodin leipäkone ollut kaapissa käyttämättä toista vuotta. On eritäin hyvä kone. Isäukko osti sen kahdellakympillä jostain melkein käyttämättömänä. Isällä on ainakin neljä erilaista leipäkonetta, käytettyinä ostettuja muut, paitsi se ensimmäinen, joka oli niitä ensimmäisiä markkinoilla tulleita ja on vielä toiminnassa, se jossa on kupumainen lasikansi, ja josta tulee starwars mieleen. Kaikki koneet, jotka isällä on, osaavat tehdä leipää, sekin, jolla saa kaksi leipää kerralla ja ne halvimmat mallit myös, mutta kalliimmat koneet ovat kestävämmän oloisia ja helpompikäyttöisiä. Isäukkoni on koneen käyttäjänä kyllä kieltämättä erittäin harjaantunut ja osaa konstit, joten hänen käsissään ne huonommatkin toimivat ihan hyvin. (Jaa että miksi hänellä on monta leipäkonetta? No tietysti siksi, että on saanut halvalla.)
Se Kenwood, joka mulla on, sekoittaa ja paistaa tasaisesti, on helppo puhdistaa sisältä ja päältä ja on toimintavarma ja helppo, muutama erilainen ohjelma ja ajastus.

Kiitos K-E ! tuota merkkiä on katseltu myös.

Pitäisi taas kaivella sekin kone kaapisto, olen sitä tässä jo pari kuukautta suunnitellut. Leipäkoneen käyttö on vähän sellaista, että muutama kuukausi tehdään jatkuvasti ja sitten jotenkin kyllästytään kun kaikki leipä maistuu muka samalta, kun on saman muotoista, vaikka on eri aineet. Sitten pidetään vuoden tauko ja taas on mukava käyttää leipäkonetta jonkin aikaa.

Meillä obhnordica, tuommoinen mustakromipönttö. Kooltaan vähän iso, meillä ei esim. mahdu kansi aukeamaan yläkaappien alla. Minusta ollut ihan ok, ei ole vertailukohdetta mutta tämä kuitenkin halvemmasta päästä. Gluteenittomia kun olen kokeillut, tulee niistä semmosia rumia könttejä, mutta koemaistajan mielestä maku on ollut hyvä. Mulla vielä harjoiteltavaa siinä, miten niihin saa sitä kuohkeutta.

Mutta tavallista leipää kun tekee, tulee se kyllä syötyä samantien.

Onko kellään antaa vinkkiä hyvästä ja edullisesta tehosekoittimesta?

Yleiskoneen sekoitin on rikki ja ei enää saa vanhaan masiinaan. Ostin Lidlstä jonkun “ritsan” joka ensinnäkin on painavaa lasia, eikä se edes jaksa raastaa yhtikäs mitään. Tarkoitus on aloittaa terveysdietti kasviksilla ja en tykkää pureskella porkkanoita, koska sairauteni on tehnyt suun araksi ja kovan pureskelu rikkoo ikenet. Siis vinkkejä?

Laitan nyt tänne tämän linkin Kotimainen kokoontaitettava kuivuri

Pitkän ajan jankutuksen tulos, mies oli ostanut uuden hellan vanhan risan ja niin mahdottoman likaisen tilalle. Nyt voi taas palovaroittimenkin ruuvata paikoilleen;)

Miehen serkku tulee meille kahdeksi viikoksi ja hän on sähkömies, hyödynnetään vierasta asentamisessa.

Ihan perushella, kun mie en kuitenkaan sitä jaksa kovin hyvänä pitää.

Meillä kävi päinvastoin, hella oli 25 vuotta vanha, toisen tuntolevyn termostaatti oli lakannut toimimasta ja toisen tuntolevy kannatteli kattilaa. Samanlaisen tummanruskeaksi emaloidun Husqvarna Reginan olisin ostanutkin, vaan kierrokset konekauppoihin olivat aika masentavia. Kaikki liedet valkoisia (en halunnut edes ajatella, miltä ne näyttävät kymmenen vuoden päästä), levyt pikkuruisia eikä ollenkaan termostaattilevyjä. Sanoin miehelle, että uutta ei osteta, ennenkuin saadaan ainakin yhtä hyvä kuin entinen, mutta eikös hän vaan yhtenä päivänä tullut hellan ja asentajan kanssa kaupungilta. No, olen kyllä tullut uudenkin hellan kanssa toimeen, mutta joka kerta kun paistan lettuja tai pannullista kyljyksiä, ihmettelen eikö helloihin voisi saada edes yhden sen kokoisen levyn, etteivät letut ja kyljykset ruskettuisi vain toiselta reunalta. Tässä hellassa on kaksi sellaista pikkulevyä, joille mulla on tosi vähän käyttöä. Olisin valmis lahjoittamaan tuon pois, jos löytäisin sellaisen, mitä haen. Ja vika ei todella ole kypsennysastioissa, olen aika ronkeli niitäkin hankkiessani. Toisaalta oletan, että valitsemani kestohyödykkeet palvelevat ikäni, en halua olla ostamassa uusia kaiken aikaa.  

Kurpan hellan valinta on ihan kun mun.Haluan tavaroita joita täytyy “hoitaa” mahdollisimman vähän.Meille kun ostettiin hella pari vuotta sitten, mies oli saanut ihmisten puheista päähänsä että sen on oltava keraaminen, kun se on muka helpompi pitää puhtaana, no ehkä se onkin sellaisilla jokka koko ajan on pyyhkimässä jotain.Onneksi hinta oli mun puolellani.

Husqvarna liedet ovat ilmeisesti ainakin ennen olleet kunnon laatua, kun tässäkin huushollissa Husqvarna Reginett (erilliset liesitaso ja uuni) on moitteettomasti toiminut jo reilusti yli 30 vuotta. Olisin ihan valmis ostamaan täysin samanlaisen  tilalle, kun nykyinen liesi tai uuni sanoo sopimuksen irti.

Tulikin mieleen yks epäkohta uudehkossa hellassani, uuninluukun lasit on auki toisistaan yläreunasta, huomasin kun sinne meni jotain, ainakin pölyä menee vaikka olis kuinka siististi.Kuulemma muillakin on tällaisia uuninluukkuja, nyt kun oon kironnut tätä, kun sitä ei saa puhtaaksi, joku pannaritaikinan roiske siinä nyt on sitten kai lopun ikäänsä.Mulle ei ollut tullut mieleenkään että tällaista voisi olla.

Perikunnan asunnossa on hella vuodelta 1963, hyvin pelaa ja on siisti. Yksi vastus on vaihdettu. Merkkiä en muista.

Bumble,minä huomasin ihan vahingossa siivotessani, että sen ulommaisen lasin saa kyllä irti. Meidän hellassa se on jonkinlaisten jousien varassa. Kun nostaa alareunasta, se irtoaa. Toivottavasti sinullakin irtoaa!

Siemensissä lasin saa ruuvarilla irti sisäpuolelta, mutta lasia en jaksa silti aina hinkata puhtaaksi. On muutakin tekemistä.

Sitku kakarat muuttaa pois kotoa voi ruveta uusimaan kalustoa. Kyllä yhden miehen saa karjumalla siivoamaan jälkensä mutta ei jaksa eikä viitti koko ajan juosta nakuttamassa monen perässä. Ite olen siis siivo mutten himosiivoaja.

No perhana, ehän mää o koskaan oikein kattonukkaa, no tän sisimmäisen lasin sais ehkä alareunasta ruuvarilla, mutta se täytyis koko hella kiskoo sijoiltaan kun on seinän vieressä ja ruuvinkanta ulkoreunassa, eli talvipuuhia.Mutta seuraavan kerran muistan kyllä ostaessa kattoo ettei oo noin.Kaippa se on ollut halvempi tehdä noin, muuta syytä en keksi tohonkaan kiusantekoon.

Olen hankkimassa perinteistä mehustinta eli "mehumaijaa", onko teillä kokemusta eri merkkien laatueroista? Onko halvin ja kallein yhtä hyviä, maksaako pelkkä merkki?

Ei ole kokemusta kun yhdestä. Iso kannattaa ostaa.

Tilta, katso että kattilaosa on sopiva keittolevyillesi. Ja että kattilaosan pohja on paksu kuten hyvässä kattilassa yleensä.

Kuten kurppakin sanoi, iso kannattaa ostaa.

Meillä on se Opa:n Mehu-Liisa. Hyvin on reilun kymmenen vuotta meitä palvellut.

Pari vuotta sitten siihen jouduttiin hommaamaan uusi pohjaosa, kun alunperin kattilaa tehdessä ei ollut edes olemassa induktioliesiä.

(keittiöremontissa meille laitettiin semmoinen ja ihan varta vasten kolmilevyinen että mehumaijalle/isolle kattilalle/paistinpannulle on kunnolla tilaa :))

Nyttemmin uusien kattiloiden pohjaosa on kuulemma suoraan sopiva kaikille liesityypeille.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami