Kelloköynnös, Cobaea scandens

Vähän on samat tunnelmat kun Pirkko-Martalla, puska on täynnä nuppuja, vasta muutaman kukan on avannut eivät enää millään ehdi vaikka hallaa ei täällä vielä ole ollutkaan niin sen verran kylmää että eipä oikein jaksa

niitä avata.

Tässäpä kuva tänään, tietty joku roti pitäisi taimien määrässä olla on ollut kohtuus hukassa kun näitä on keväällä istutettu, joo taisi loppua istutustila niin samaan penkkiin kaikki mätettinnaurua

Siellä pohjalla on Liiterin köynnös kaari, se oli niin tylsän ja kaljun näköinen että pikkusen vihreää siihen ajattelin laittaa kiertämään, no tulihan siitä vihreääoho

Mun kelloköynnökseni taas on tehnyt kukkia kymmenittäin, mutta vain yhdestä näyttää olevan tulossa "siemenmollukka". Tietääkö joku, onko kyse pölytyksen puutteesta vai mistä. Kauniitahan ne kukkineet kukanpohjatkin on muuten, mutta olisin halunnut enemmän siemeniä, että voisi vaikka laittaa jakoon.

Sitä mieltä olen, että kelloköynnöksen taimien kasvatus pitää kyllä aloittaa hyvissä ajoin, jos siemenestä itse kasvattaa. Tuota talvetusta en vielä ole kokeillut......

Taimet on ostotaimia oliko se nyt 1.20 e/kpl isoja vahvoja, istutettu heti kun kelit sen sallivat..

Uudessa Viherpiha lehdessä oli talvetus ohje. Leikataan lyhyeksi, siirretään viherhuoneeseen tai muuhun valoisaan viileähköön paikkaan (no kaikillahan tietty se viherhuone onnaurua) ja pitäisi olla useampi emotaimi että joku edes säilyisi hengissä ja sitten vaan leikataan talvehtineista versoista pistokkaita, joista uudet taimet kasvatetaan, pah miten helppoa ja nakit olkoot mokomatvihainen

Onko toisilla kelloköynnöksen kasvattajilla samoja kokemuksia kuin minulla eli että vaikka kukkia olisi kuinka paljon, niin vain harva kehittää "siemenkodan" ja mistä se johtuu, tietääkö joku ?

Täällä on sama vika, ei taida tehdä yhteenkään siemenkotaa, vaikka kukkia on ollut useita kymmeniä ja nuppuja vielä toinen mokoma päälleniin.

Mutta on se vaan ihanan komea köynnös. Minulla vieläkin täysin vihreä, ei punerra ollenkaan. Ensi kesäksi laitan kyllä valkoista.

Minä myös tykkään valtavasti kelloköynnöksestä, meillä pitää vaan keksiä sille joku muu kiipeilyteline . Nyt on etuseinällä naruja, joita pitkin se levittäytyy, mutta olisi näyttävämpi jos ei kasvaisi niin leveälle eli joku vaikka pajusta tehty pyöreä, korkea hökötys itää haaveissa.

Äitini sai viime talvena talvetettua kelloköynnöksen. Lähti hyvin kasvamaan keväällä kasvihuoneessa.

Siemeniä minulla ei ole tulossa kuin valkoiseen (2 pallukkaa) vaikka kukkia on ollut paljon. Sinisistä en ole löytänyt yhtään. Tosin kasvavat  kolme metrisessä pajukartiossa (joka uhkaa kaatua ja luhistua painon alle) valtavan pehkona. Toivon että sieltä vielä löytyisi siemeniä lisää....

Uteleppas Kermesina äidiltäsi tarkempia talvetusvinkkejä, jos sitä vaikka kokeilisi omaakin ruukkua.

Minulla on hyvin monta kelloköynnöstä eikä yksikään ehtinyt kukkaan koko tänä sateisena kesänä. Viime kesänä kukkivat ja kasvatin nämä tämänvuotiset omista siemenistä. Olen lujasti päättänyt talvetuskokeilussa onnistua, saa nähdä. Osan laitan yläkuistille pohjoisikkunalle, osan talvetushuoneen eteläikkunalle ja ainakin yhden varakeittiöön ikkunalle. Kaikki tilat ovat erilaisia lämpötiloiltaan, opiskellaan mikä on parasta.

Miulla on portin kaaressa kukkineet oikein hyvin, yhtään siemenkotaa ei kuitenkaan ole näkyvissä. Jopa aivan aamuauringon paikassa on muutamalla kukalla ilahduttanut.

Välke, äitini vei kelloköynnöksen kellariin jossa pieni ikkuna eli sai päivänvaloa jonkin verran. Osa lehdistöstä kuoleentui mutta osa oli vihreänä koko talven. Roiskasi kuulemma vettä silloin tällöinno-jaa.  Lpt plussan puolella muuta ei niin paljon että köynnös olisi kasvanut. Lähti keväällä hyvin kasvuun kasvihuoneessa. Köynnös oli valkoinen vaikka luulen ettei sillä ole väliä minkä värinen on kun säilytys on sopiva? Kasvoi kuulemma tänä kesänä huonosti kun ei vaihtanut kasvualustaa tai lannoittanut riittävästi.

Kiitos kermesinalle hyvistä ohjeista. Taidan jättää kokeiluni talvetuksesta, kun minulla ei ole kuin kerrostalon talouskellari käytettävänä, eli ei ikkunapaikkaa.

Tarleenalla on oikein soma nuppu josta tulikin mieleeni, että voisiko minun yltäkylläinen kukinta johtua penestä ruukusta?

Niin, noitten vihreitten ulkolehtien sisään kasvaa kukinnan jälkeen se siemenkota, jos kasvaa. Siitä tulee kyllä se kokoinen, että sen sitten huomaa !

Minä ajattelin jokatapauksessa kokeilla tuota talvettamista, huonot on olosuhteet täälläkin, mutta ajattelin yrittää kellarissa vaikkei siellä ikkunaa olekaan. Siellä sain viime talven yli yhden ruusun ja pasuunan elävinä !

Tällaisen kuvan sain siemenkodasta otettua

Meillä ei tänä vuonna näy ensimmäistäkään siemenkotaa kelloköynnöksessä vaikka kukkiminen alkoi viime vuotta aikaisemmin ja ollut tosi runsasta. Se tietää siementen ostoa ensi kevääksi tai sitten ilman ko kasvia.

Oho, onpas mollukka! Ei kyllä ole tännekään tulossa tuommoisia, ihan on vain pienet alut näkyvissä.

Oisko mahdollista, että ne pienet alut johtuu pölyttäjien puuttumisesta?

Tuosta yhdestä mollukastakin tulee kyllä siemeniä sen verran, että jos sen saan kunnialla kuivaksi, nin riittää kyllä muutamalle muullekin, kukat on siniset !

Sinisen siemenille sanon edelleen *HEP* jos jollakulla on ylimääräisiä....

Missäs vaiheessa sen molluskan (siemenkodan) voipi ottaa talteen? Meilläkin on niitä vissiin vain pari kappaletta, mutta näyttävät olevan vielä hyvin kiinni..

Sen ainoan kerran, kun aiemmin olen onnistunut saamaan siemenmollukan omasta köynnöksestä, toin sen sisälle sitten kun otin kasvin muutenkin pois seinältä. Sisällä mollukka kuivui ja avautui ja luovutti siemenensä ilman ongelmia. Olen niitä kylvänyt ja ovat itäneetkin. Nyt ruukuiassa on sekaisin sekä omista että kaupan siememistä kasvaneita yksilöitä.

Yritän muistaa Sinua Hyrinä, siinä vaiheessa kun tuo mollukkaa luovuttaa "satonsa" !