Samalla tavalla olen tehnyt kuin affu. Kestää kyllä aika kauan kuivua sisälläkin se mollukka.
No hyvällä mallilla on teillä tilanne kelloköynnösten kanssa.. minä vasta odottelen kukkien ilmestymistä. Maaliskuussa minä ne kylvin, mutta ilmeisesti liian myöhään kuitenkin. Nyt kun ulkona tuli niin kylmät yöt nostin valtavan ruukun kodinhoitohuoneeseen ja sitten vasta ilmestyi ensimmäiset nuput! Luultavasti se ei ehdi kukkia ennen talven tuloa, pystynköhän talvehdittamaan tuota? Onko sillä talvehtimisen kannalta merkitystä onko se ehtinyt kukkia tai kukinta vasta aloittelee? Oishan se kiva jos ois ens kesänä sitten kukkiva yksilö....
Mahtava syysväri isoksi kasvaneessa kelloköynnöksessä! Huomaa kurottautuminen takana olevien havupuiden oksille.
Kiven harmaa ja kelloköynnöksen syvä violetti voisivat olla sisustussuunnittelijan tuote:
Nuppuja kelloköynnös tekee aivan ähkynä. Eivät ehdi tietenkään kukkia, sääli.
Onpas sinulla maaonni komia tuo köynnös! Taidan tahtoa samanlaisen ensi vuonna! Tosi mahtava syysvärityskin! Miten se on kasvanut noin komeaksikin?
Kyllä on hoyabellan ja Maaonnen kelloköynnökset upeita . Omani ei ehtinyt edes nuppuja tekemään
En ole ennen noin reheviä nähnyt, tosi hienot!
Eikös vaan olekin! Nyt meillä tulee olemaan kelloköynnös aina ja joka kesä. Kauhea homma niiden tukikeppien kanssa, oli usko mennä kun niitä siirsin ulkoruukkuihin. Olin varma että eivät siitä repimisestä tokene olivat takertuneet niin kauheasti joka paikkaan ja toisiinsa. Koulin ne aika isoihin ruukkuihin, joihin iskin puolitoistametriset kepit. Huhhuh, oli se mun hermoilleni kova juttu.
Valkeakukkaisia siemeniä pitää ensi keväänä ostaa (ei, en talveta) kun violetit kukat eivät erotu ollenkaan. Ei sen puoleen, en minä edelleenkään ole ihastunut kelloköynnöksen kukkiin.
Yhtä outo on kelloköynnöksen hedelmä kuin on nuppukin. Ei, minä en osaa ihastua sen kukkiin paitsi noihin viehättäviin verholehtiin! Lehtiin ja kasvuvoimaan sitäkin enemmän.
Kannattaa ottaa nyt vesilasiin juurtumaan pistokkaita, niin ei tarvitse siemenestä asti kasvatella. Kärhöt kannattaa leikata pois, jolloin pistokkaita on helpompi käsitellä.
Minä ajattelin yrittää talvetusta. Onko jotain hyviä vinkkejä, muuta kuin viileää ja valoisaa?
On tuo kelloköynnös kyllä mainio köynnös. Minulla kukkii vieläkin täyttä häkää eikä lehdetkään ole yhtään punertuneet. Nuppujakin on vielä vaikka kuinka paljon jäljellä.
Otin siitä eilen pari pistokasta vesilasiin, yritän mukamas saada niitä selviämään talven yli.
Työkaverini oli siirtänyt suuren kelloköynnöksensä sisälle korkeaan aulaan. Olipa kaunis ja vihreä. Se ulottui kattoon asti ja oli niin komea ja täynnänsä kukkia. Tuon aion hankkia ensi vuonna. Vaan eihän se jokapaikassa tule yhtä kauniiksi, mutta jos vaikka minullakin...
Saapas nähdä, mitentädin tämän kanssa käykään.... mutta pakko oli kokeilla, kun olivat niin pirteitä ja elinvoimaisia. Siis kelloköynnöksen pistokaslapsoset pääsivät multaan ja kokeilemaan talvehtimista sisätiloissa mökillä.....
kesäkukan neuvon mukaan leikkasin pistokkaat - ja poistin kärhöt:-) - 1.10. vesikippoihin juurtumaan. osa nuupahti melkein heti, mutta nuo jotka selvisivät, ovat nyt saaneet komeat juuret. näin lämmintä kun on, uskallan vielä pakata ne reppuuni, viedä mökille, ruukuttaa ja sitten vain odotella kevättä...
Saas nähdä, miten mahtavat minun ruukutetut kelloköynnöksen pistokkaani maalla voida? Kun ei niitä ole kukaan ollut katsomassa ja jututtamassa kohta pariin viikkoon.... Toivottavasti ovat kukkaset sillä välin pitäneet itse seuraa toisillensa.
Ne kärhöt sitten kai pitäisi leikata pois, sen kai ehtii tekemään myöhemminkin, kun en halunnut rasittaa niitä tuossa vaiheessa liikoja.
Minulla oli ne kelloköynnöksen pistokkaat juurineen vesilasissa koko syksyn ja alkutalven. Välillä vaihtelin vaan vesiä.
Ei mene taas kuin pari kuukautta ja sitten ne voi laittaakin jo multaan. En siis talvilepoa ollenkaan.
(Siniviuhkaa kokeilen samalla menetelmällä. Pistokkaissa on jo hienot juuret ja ne kasvavat kovasti. Kukkanuput kyllä nappaan pois. Liekö tämä on sitten sitä vesiviljelyä…)
Minun kelloköynnöksen pistokkaisiin ei ole ilmestynyt yhtään juuria, vaikka ne ovat olleet lasissa jo pari viikkoa. Olenkohan napsaissut jotenkin väärästä kohtaa poikki ?
Pari viikkoa on kyllä lyhyt aika. Juurten muodostumiseen menee aikaa pikemminkin useita viikkoja.
Itse otin muistaakseni syyskuussa nuo pistokkaat (sin.&valk.) ja osassa on jo tuhdit juuret. Joissakin on puolestaan vasta juuri puhjenneet haituvat ja lopuissa ei mitään. Valkoisen kelloköynnöksen pistokkaat nuukahtivat kaikki. Ehkä maljakossa vika...
Jos pistokkaat eivät mätäne vesilasissa, ei huolta. Voihan ne sitten periaatteessa tökätä kevättalvella pelkkään multaan ilman juuria ja muovihuppu päälle.
Taas siis taisin hötkyillä. Odottelen juurien ilmaantumista ja jos ei pistokkaat selviä talven yli, niin laitamma sitten siemeniä
odottele toki vielä. nelisen viikkoa minulla kesti…