Kelloköynnös, Cobaea scandens

Sen verran kaheli olen, että kokeilen kelloköynnöksen talvettamista kerrostalossa! Kuukauden on ollut sisällä ja vielä näyttää hyvältä! Siemenestä kasvatin, ei ehtinyt kukkaan ja sen verran harmitti, että en pois heittänyt, enkä pistokkaita ottanut. Katotaas kui ämmän käy!

Minulla oli samanlainen tilanne, lähdin matkalle kuukaudeksi, silloin oli nuppuja. Aukesivat matkan aikana ja nyt sitten viikko sitten heitin pois, kun oli niin ränsistyneen näköinen.

Mulla on toinen sisällä, viileässä valossa ja toisen laitoin kellariin! Kattotaan, ekaa kertaa yritän talvettaa.

Lasitetulla parvekkeellani elää yhä keväällä kylvämäni kelloköynnös täällä alasatakunnassa. Se on ihmeekseni kestänyt muutaman asteen pakkasetkin ilman peittämistä. Nyt nuo jouluvalot ehkä ovat hiukan antaneet lämpöä. Olen tuuminut pitäisikö sitä jotenkin suojella talvelta. ... ? Uuden kylväminen keväällä on kuitenkin helppoa...

Ompahan komean tuuheita! Saako kelloköynnöksen siemeniä ihan kaupoistakin vai tilaamalla jostain?

Saa ihan marketeistakin ja edullisesti.

Hei.

Milloin pitäisi laitta kelloköynnös itämään, ja millaisesta mullasta se tykkää? Käykö se kärhöjen kanssa samaan köynnöskaareen, jos kärhöt kasvavat maassa, ja kelloköynnös astiassa siinä vieresssä? Häiritsevätkö toisiaan? Viekö kellokäynnös kaiken tilan?

Helmi- maaliskuussa neuvotaan tuolla kasvikortistossa kylvämään. Kylvö/taimimultaan aijon itse kohta ostamani siemenet kylvää. Tietääkseni on aika voimakaskasvuinen ehkä parhaiten yksin kannattaa laittaa!

Mä taisin laittaa ruukun pohjalle kukkamultaa/mustaa multaa ja pinnalle kylvömultaa, 2-3 siementä ruukkuunsa. Muistaakseni maaliskuussa kylvin viimeksi ja olikohan ensimmäinen nuppu kesäkuussa(??).

“joku on vienyt häntäsi…” Heeh :slight_smile: joskus kyseinen kasvi kasvoi ja kasvoi, piharakennuksen katolle, kukkimatta kertaakaan. Kyllä se kärhön kanssa passaa ( riippuu tietysti senkin lajikkeesta) mun mielestä kuitenkin.

Minulla kasvoi viime kesäinen kelloköynnös kodinhoitohuoneessa viime viikonloppuun asti, silloin vasta pätkäisin sen  poikki. Ei se kerennyt viime kesänä kukkia, mutta mitähän pitäisi tehdä että se ensi kesänä kukkisi? Se oli jo tosi pitkä ja vähän teki pahaa leikata ...Olisko tuosta voinut ottaa pistokkaita? Minä nyt kokeilen tällä kasvilla enkä aio kylvää uusia siemeniä, kun ei viime kesänäkään onnistunut. Mihin aikaan keväästä te otatte talvetetut kelloköynnökset kasvamaan?

Eikös kelloköynnös juurru helposti pistokkaista. Taisin viime keväänä tökätä muutaman katkaistun latvan multiin ja hyvin lähtivät.

Ja minä onneton tökkäsin ne kompostiin...niin

Säilytän talven yli kahta kelloköynnöstä, toinen kellarissa ja toinen kamarissa vilpoisessa lisävalossa. Sisällä oleva on vihreä ja tuuhea, täytyy varmaan kohta vähän leikellä ja lannoittaa. Kellarityyppi saa olla vielä kuukauden siellä, katsotaan vasta sitten, onko elossa.

syksyllä leikatuista pistokkaistahan osa sai juuret jo niin aikaisin, että vein ne ennen kylmien tuloa mökille, purkitin ja nyt näyttäisi siltä, että kuolo ne korjasi. - osa on kotona vedessä, komeat on juuret ja kasvavat vaaleata uutta vartta. ruukutuksen aika alkaisi olla niillä pian. - 13.1. kylvetyt viisi siementä ovat kaikki taimella, vaikka olivat ns ylivuotista varastoa. - sitten ovat vielä parvekeruukussa olevat juurakot. en niitä ottanut pois. ruukku on kiedottu kuplamuovikääröön. pakkasta ei vielä ole ollut viittä astetta enempää (sekin vain yhtenä yönä). keväällä näkee, kun paketin avaa, alkavatko kasvamaan...

Noni,minäki sain sinisen kelloköynnöksen siemeniä. Oletteko istuttaneet suoraan ruukuihin joihin jää kesäksikkin (niiden kai tarvii olla aika isojaniin) vai kelpaako ihan pienet muovipotit? Vai laitanko johokin välimallin ruukkuun, johonkin terrakottaruukkuun? Jos laitan pieniin muovipotteihin niin kuinkahan vilkkaasti ne kasvavat niin että joudun siirtämään isoon?

Kah, sokiainen naurua Heti ekalla sivullahan näytti olevan muovipoteissa kasvamassa joten teen päätöksen ja laitan niihin.

Aina nämä minun kirjottamiset menee näin... yksi, viesti.. hoksin että jotaki jäi.. toinen viesti ja ehkä vielä kolmaskin perään.

Minä kylvin ensin pakasterasiaan ja siitä olen koulinut osan pieniin taimipurkkeihin, niissä saavat kasvaa mahdollisimman pitkään ,vievät vähiten tilaa ikkunalla!

Minun kelloköynnöksen siemenet meinaa nyt nihkeillä tuon itämisen suhteen. Laitoin valkoisen siemeniä 25.2, eikä mitään ole tapahtunut. Viime vuonna itivät 5 päivässä. Erona viime vuotiseen se, että nyt en liottanut siemeniä etukäteen. Pah, jos siitä nyt kiikastaa…:frowning:

Kelloköynnöksen itäminen on ollut joskus hyvinkin hidasta.