Kelloköynnös, Cobaea scandens

No niin, kaikkee sitä tuleekin tehtyä. Kaivoin juuri siemenet mullasta ja laitoin vesikuppiin likoamaan. Jos nyt varmuudeksi hakisi vielä kaupasta toisen siemenpussin…

Sama ongelma, paitsi ovat olleet mullissa jo yli kuukaudensurullinen. Täytyy varmaan luovuttaa...Pussissa oli ohjeena, että itävät +18C 14-20 vrk.

Mutta kun eivät vaan idä.....

Minä liotin vedessä vain puolisen tuntia, en malttanu kauempaa. Nyt aika tarkalleen 2viikkoa meni kun ensimmäiset kurkistelee, 8sta 5 kurkkii, kolmessa ei ole pinnalta katsottuna tapahtunu vielä mitään.

Niin ja minulla on minikasvarissa johon huvikseni laitoin mittarin hyllylle joka näyttää 20astetta.

Minulla on siemenkirjeestä saadut kelloköynnöksen siemenet mullassa. En tiennyt että ne itävät vaikeasti. Tämän ketjun luettuani töngin ne mullasta esiin. Yksi oli mätä ja kaksi pullistunut. Ovat olleet mullassa parisen viikkoa. Vaihdoin ne toiseen vähän kuivempaan multaan.

euffis, sinä ihana, onko sinulla vielä pinkkiä kelloköynnöstä ylimääräisenä???oho (söpö ilme)

viherpeippo, minulta saat.

ihanaa, viherpeukalo, että lähes naapurista.

Kylvin äsken kelloköynnöstä. Pussissa luki että liotus 1-2 vrk. Liotin varmuuden vuoksi 2 vrk. Olivat hyvin limaisia. Kuuluuko se asiaan?? Ovat kaupan siemeniä. Siemenkirjeestä kun en älynny ottaa:(

viherpeippo, ok.

bernino, itse liotin muutaman tunnin ja limaisia olivat jo siinä ajassa. Kait sen siemenen kuoren kuuluukin pehmitä ja limaistua. Saas nähdä koska itävät, kylvin kolme päivää sitten.

Mun pussissa lukee 1 h liotus, jonka tein ja kylvin sitten. Kääks, tuleekohan niistä mitään…

Ah, tätä onnistumisen elämystä! Kaikki kelloköynnöksen 12 siementä itäneet ja puskevat vartta valtavalla voimalla. 7 päivää sitten kylvin, en liottanut.

Kelloköynnökest kasvavat todella valtavalla vauhdilla, olen niitä latvonut , osan vienyt viileään kasvamaan, latvapistokkaatkin kasvavat!!

Moi, mä tulen joukkoon juttelemaan.

Katsoin Hoyabellan upeita taimia, mä kylvin kelloköynnökset myös 1.3, mutta yhtään ei ole itänyt, nyyh. Olisiko ne päässyt mätänemään? Limaisia ainakin olivat liuotuksen jälkeen. Mulla on ostosiemeniä, ne ei taida olla itsekerättyjen vertaisia? En anna silti vielä periksi, onneksi keijunmekot ovat itäneet, istutin ne samana päivänä.

Täytyy varmaan etsiä kelloköynnöksen taimia, jos saisin sitten siitä pistokkaita.

Viippu, laitoitko siemenet kuinka syvälle? Siinäkin on se taika että pitäisi olla aika pinnassa, mutta en muista mihin asentoon siemenet on hyvä laittaa? Viime kesänä en onnistunut saamaan ainuttakaan kelloköynnöstä siemenistä, joten se ei ole todellakaan kaikille helppoa. Ilmankos kelloköynnöksen taimet ovatkin sitten niin hintavia!

Kertokaapas te joilla itäminen onnistui, kuinka ne siemenet sinne multaan laitoitte? Minulla olisi tänään se istutusvaihe kun siemenet on olleet yön liossa. Laitoitteko ne lappeelleen, pystyyn vai poikittain???

Viippu tervetuloa!

Minä kylvin siemenet kylvömultaan vaan kuiviltaan ja hiukan multaa päälle pakasterasiaan, sen suojaksi laitoin kelmun. Lämpimässä patterin päällä ikkunalla pidin ja itivät tosi hyvin ja äkkiä helmikuun alkupuolelle joskun kylvin.

Nyt olen niitä jo pari kertaa latvonut ja tänään istutin sellaiseen amppeliruukkuun nyt ovat latvomisen jälkeen noin 30 cm pitkiä.

Siemenet tilasin täältä Siemenvesalta ovat sinistä.

Niin ja latvotut pätkät laitoin multaan, nekin näyttävät kasvavan.

Minulla on kolme siementä -06 vuodelta joista nyt yritän saada edes yhtä kasvia onnistumaan. Yhdestäkin kelloköynnöksestä kun riittää koko parvekkeen verhoksi.

Tässä vuoden 2006 elo-syyskuulta kuvia mitä odottaa.......

Jos onnistuu niin jo yhdestä riittää parvekkeen kattoon ja......

puolet roikkuu vielä kaiteitten ylikin.

Eijanita, apua jos yksi kasvaa noin mahdottomasti niin mulla on koko suvulle taimia ja vielä ainakin puolet talosta peittyy;-)Kuinka isossa astiassa/ruukussa omasi on tai oli? Ja vain yksi ruukussa?!!

Juu, yksi vain ja versoo ihan mahdottomasti. Omalle parvekkeelle en laita enenpää tai ei muuta mahtuisikaan

Tämmöisessä kerrostalokellarista pihistetyssä perunalaatikossa tämä kasvoi, keijunliljan ja kannojen (jotka eivät tuossa kyllä kukkineet) kanssa. Ehkä neljäs-osan tuosta laatikosta juuret käyttivät.

yläkuva toukokuulta ja alakuva heinäkuulta.

Tässä mennään heinäkuun puolivälissä. Huono kuva mutta näkyy kuinka paljon se tekee aina uusia ja uusia versoja jotka loppusyksyllä täyttävät jo ison alueen. Kelloköynnös kukkii pitkään syksyyn ja on tosi kaunis.

Ompa hyvä tietää sen kovasta kasvusta . Taidanpa kokeilla kuinka se menestyy kuusiaidan vieressä siinäpä saa kiipeillä mielin määrin, minulla on isoja ruukkuja joihin voin laittaa kasvamaan! Kun vain ne kevään sopivat olemaan sisällä! On paljon muitakin esikasvatettavia!