tilasin kelloköynnösen siemeniä ja noin 2 viikkoa sitte istutin ekat siement ja nyt haluan tietää, että kauanko menee, että siement alkavat kurkkia sieltä mullan alta:-)
Eijanita: laitoin siemenet noin sentin syvyyteen ja kapeampi puoli ylöspäin. Luin jostain (olen kirjoittanut muistiinkin), että kapeampi puoli ylöspäin. Siinä sitten tiirailin, että kumpi puoli mahtaakaan olla kapeampi, limaisia ja liukkaita siemeniä luiskahteli sormien välistä... Mukavaa puuhaa... Saakohan Bauhausista taimia? Tai puutarhamessuilta?
Hienoja köynnöksiä teillä muilla on ollut.
Aika pian varmaan saat odotella kasvua, onko kylvös lämpöisessä?
Tervetuloa Sandru!
9.3 kylvin ja kaikki ovat itäneet jo muutamia päiviä sitten.
no ei ne kovin lämpimässä ole, kun jostain luin, että aika viileäkin riittää, minulla ne kasvaa maitopurkissa, niin pitääkös siinä sitten olla joku kelmu päällä, että paremmin kasvaa?? viime vkolla laitettiin chilin ja kirsikkatomatin siemenet kasvaa ja ne on jo aika isoja:-)
kiitos mummuk, kiva kun on tällänen sivu, mistä saa apua jos tarvitsee:-)
Minä idätin ikkunalaudalla lämpöpatteri alapuolella ja kelmun olen pitänyt kaikkien kylvöksien päällä, pysyy kosteus tasaisena!
menikö sinulla kauan enneko alkoi itämään? noh minä äsken laitoin kanssa kelmun päälle ja pistin takan päälle kasvamaan, kun meillä joka päivä vähän aina lämmitetään takkaa:-) kiitos sinulle hyvistä neuvoista, olen taas viisaampi:-)
Ehkä reilun viikon verran, on niin paljon kaikenlaisia itämässä, enkä ole laittanut kylvöaikaa muistiin! Minäkin laitoin takan päälle uusia siemeniä itämään! Kelloköynnöstä tuli liikaakin;-)
mulla on vasta 4 siementä kasvamassa, viime vuonna ostin ihan valmiin taimen, mutta tänä vuonna ajattelin kokeilla kasvattaa itse, vielä pitäsi laittaa elämänlangan siemenet kasvaa, niistä minulla on hyvä kokemus! lannoitteena käytän kanankakkaa ja mökiltä sitten kompostimultaa, niin johan kasvit rehottaa:-) mutta kiitos sinulle hyvistä vihjeistä, kerron sitten miten kävi:-)
Aijotko jo nyt elämänlangat laittaa? viime vuonna laitoin liian aikaisin osan;-) Nyt laitan vasta toukokuun alussa!
juu ajattelin laittaa, laitoin viime vuonnakin joskus maalis-huhtikuun aikoihin ja ihan hyvin ehtivät kukkia, toissa vuonna laitoin vasta toukokuussa, eikä niistä ollut mitän iloa:-( mutta tänä vuonna ajoissa:-)
ite kasvatan taimia putkivalon alla ja idätän hehkulampun alla, ajattelin et idätykset tykkäävät lämpimästä. kelloköynnökset meni 2 vrk sitten multaan niin pintaan et osittain näkyvät.saa nähdä tuleeko mitään.
Kellokylvös muutti juuri pesuhuoneeseen lattialle (lattialämmitys 25°C) pimeään. Takan päällä olis varmaan lämpimämpi, mutta takka on niin korkea, unohtuisivat sinne, raukat.
Itääkö ne hämärässä? Onhan siemenet ainakin mullan alla. Takan päällä olisi valoisampaa...
Ei ainakaan ohjeissa sanota, että valoisassa pitäisi idättää! Niissä kyllä yleensä lukee jos ei saa peittää ja idätetään valossa, kelloköynnöksen siemenpussissa ei lue!
jippii, tulin tänään töistä ja katsoin onko kelloköynnöksen siemenet lähteneet kasvaa, niin toisessa maitopurkissa oli 2 pientä alkua, ihanaa jippii! kyllä meillä on takan päällä aika pimeetä mutta lämmintä ja hyvin lähti kasvaa! tänään luiin meidän paikallisesta lehdestä että kelloköynnöksen siemenet pitäisi olla itämässä noin 24-28 asteen lämmössä:-) mut vähäx mä olen onnellinen,että mulla jo pari niitä kasvaa:-)
niin ja vielä ois kuusi siementä laittamatta itämään, ajattelin laittaa ja sit jos ne lähtee hyvin kasvaa, niin ainahan niitä voi kavereille myydä tai antaa;-)
mistä te muuten ootte ostanut kelloköynnöksen siemenet???
Tänä vuonna ostin Prismasta. Aikeisempina vuosina Anttilasta.