Kelloköynnös, Cobaea scandens

Olen odotellut taimien nousemista jo melkein kolme viikkoa. Nyt pengoin purkin, kolmesta siemenestä kaksi oli pilaantunut ja yhdessä pieni idunaihe. On ollut puolivaloisassa paikassa huonelämmössä. Ainii, ovat siemenkirjeestä ja en ole ennen sitä kasvatellut.

Minä tilasin täältä Siemenvesalta

mä tilasin netin kautta sellasesta kaupasta kuin exotic garden, sieltä me tilataan melkein joka vuosi siemenet! noh saas nähä miten noiden mun siementen käy, nyt ainakin näyttäs vielä siltä, että 2 kasvaa ihan hyvin,mutta lopuista en mee takuuseen:-9

niin no ekaa kertaa minäkin kasvatan kelloköynnöksen siementä, mummuk antoi hyviä vihjeitä miten se idätys onnistuu:-) kiitos hänelle siitä

No tehän olette aikaisin aloittaneet! Minä ostin omat kelloköynnöksen siemenet (valkoisia) pari viikkoa sitten, sain tämän innoittamana laitettua ne likoamaan. Täytyy huomenna istutella.

Viime vuonna ostin siemenet Riikan matkalta, sieltä tarttui matkaan muutamia eri lajeja ja tätä valkoista kelloköynnöstä. Eivät vaan viime kesänä ehtineet kehittämään siemeniä, kun reippaana likkana nypin kukkineet kukat pois alkukesästä. Täytyy yrittää ihan kotimaasta ostetuilla siemenillä tänä vuonna uusiksi ja yrittää saada siemeniäkin aikaan. Ihanan rehevä kasvi, peitti todella hyvin heti ensimmäisenä kesänä tuulisen parvekkeen avointa seinustaa. Sai sen toivotun näköesteen, ettei vastapäisestä talosta ihan suoraan näe. :)

Elokuussa säleikkö näytti tältä:

juu saas nähä, miten isoja noi köynnökset minulla sitten on enneko ne saa ulos asti:-)mutta on sulla ollut komia köynnös viime kesänä

Nyt on kelloköynnöksen taimet tämän kokoisia! Kuinkahan kesäkuun 10 pvn aikoin kun voi ulos viedä?!

no onpas jo isoja, mulla on ihan pienet vasta, mutta eiköhän ne sieltä nosta päätään kokoajan! miten muuten tähän voi laittaa kuvia toisten nähtäville???

Menet sivun alereunaan jossa lukee: lisää viesti tähän keskusteluun. Siellä on kuvan lisäyksen kohta.

kuvan lisäys: klikkaa siitä missä on kaks vuorenhuippua ja auringon (?) kuva.

Ohjeet kuvan lisäämiseen löydät siitä oikeasta sivusta (kirjoituslootan oikealta puolelta) missä on vihreällä teksti : Katso käyttöohjeet

kiitos teille neuvoista:-)

Toinen satsi kelloköynnöksiä itämään. Tongin vanhan istutuksen mullat ympäri ja ihme: 2 siementä on itänyt (sentin itu), yksi on itämättä ja 15 on kadonnut. Laitoin ne kolme äkkiä takaisin multaan.silmän isku

Nyt tiedän syyn huonoon itämiseen. Olen kastellut mullan ihan liian märäksi, lisäksi meillä on liian kylmä sisällä (19-21¤c). Kastelin tietenkin tämän uudenkin satsin ihan märäksi. Nyt en pistä muovia päälle, lisäksi purkit muuttivat tekniseen tilaan, joka on talon kuumin paikka.

Yritystä piisaa... Mitenkäs te muut kastelette kylvömullan?

En ikinä märäksi asti mitään.

Minä kastelen sumutinpullolla. Sillä tavalla kevyetkin siemenet pysyvät paikallaan eivätkä joudu vesiliirtoon :slight_smile:

juu en minäkään märäksi kastele, mutta kyllä mä kelmun alla pidän ainakin kelloköynnöksen siemenet ja lämpimässä eli takan päällä, hyvin on lähtenyt itämään jo 3 alkua, saas nähä lähteekö loput kuusi! kanankakkaa laitoin mullan sekaan kun istutin ja sit kun laitan isompaan ruukkuun, niin vähän lannotemultaa mökiltä, niin johan taas rehottaa kasvit

Miun on ihan pakko yrittää niiden kelloköynnösten kanssa.Jos eivät ehdi kukkia, niin saapi niistä ainakin kivat köynnökset.Yks vuos miulla oli se ihan kasvarissa, mutta silloinkin se ehti paleltua, ennenku eka kukkanuppu aukesi.Huono-onninen olen kyseisen kasvin kanssa…

Eka satsi kelloköynnöstä iti niin hyvin, että laitoin viikko sitten multaan uusia siemeniä, jotka nekin ovat jo itäneet. Paremman mullan puutteessa olen käyttänyt tavallista Kekkilän puutarhamultaa. Ensimmäiset ovat jo kymmensenttisiä ja jossain vaiheessa kai pitäisi latvoa? Viime kesänä ostin puutarhalta muutaman valmiin taimen ja onnistuin ne kaikki tappamaan. Nyt toivon parasta.

mä ostin kanssa viime vuonna valmiin taimen ja hyvin lähti kasvaa, tosin ei tullut niin tuuheeta, kuin olis pitänyt, koska mulla oli se aika varjossa, mutta tänä vuonna olen fiksumpi.just kattelen takan päällä olevaa kelloköynnöksen alkua, istutin siemenen viime tiistaina ja nyt on jo 10cm korkea, että aika äkkiä lähti kasvaa! kaverille vein pari alkua ja ihmetteli miten niissä oli niin vahvat varret, noh oisko kanankakalla ollut syynsä moiseen;-)

oho Siis häh? Reilussa viikossako 10 cm?! Minulla on ollut mullassa viikon päivät eikä näy edes alkuja. Vakava kolaus puutarhurin itsetunnolle...apea

milli, olen todennut, että muovin alla kuuman kasvihehkulampun valossa itää hyvin.