Jopas onkin kiurunkannuksen kelloköynnös komean vihreä ja tuuhea! Onko sinulla useampi taimi per puoli, vaiko yksi vain? Vähänkö olen kateellinen, kukkaonnea sinulle, vaikka upea on viherkasvinakin!
Kelloköynnösten kasvuvauhti on joskus ällistyttävää, joten ihmettelen, mistä se oikein mahtaa johtua. Samasta puutarhasta viisi tainta istutettuina eri paikkoihin: Huonommillaan ne kituvat aurinkoista verantaa vasten pienissä ruukuissa tai puolivarjossa mökillä kukkalaatikossa ei edes pari metrisinä, kun taas puolivarjossa isoihin ja noin metrin syviin ruukkuihin istutettuina ovat levittäytyneet jo kaksikerroksisen talon useammallekin seinälle ja ylimmät latvat kurkottelevat jo katolle, siis ainakin 7 m korkeita. Samassa paikassa ja samoissa ruukuissa ei koskaan aikaisemmin ole todettu tällaista kasvuvauhtia kelloköynnöksillä! Heitin keväällä ruukun pohjalle tuoretta puutarhajätettä kuten oksia, lehtiä ja ruohoa ja sen päälle multaa puoleen väliin ruukkua, lisäksi kanankakkaa ja harvoin mutta runsaasti vettä silloin kun olen muistanut. Ruukkujen pohjassa ei ole edes reikää, mutta ei minkäänlaista ongelmaa ole ollut sen suhteen. Vielä kun ne saisi kukkimaankin, niin olisin onnellinen!
Kelloköynnös näyttää tekevän kukkia vain latvaosiin. Kannattaa siis estää köynnöksen kiipeily kovin korkealle, niin että kukat puhkeaisivat näköetäisyydelle. Tämä hoituu siten että ei ole mahdollisuutta kiivetä tukirakennelmasta ylöspäin - sekä tietysti että tukirakennelma ei ole kovin monta metriä korkea. Meillä köynnöstukena toimii portti, jonka yläpuuta männyn ja kuusen oksat hipovat. Nyt kelloköynnös aloittelee kukintaa männyssä ja kuusessa.
Montako nuppua kuvassa on?
Puolisen tusinaa nuppua osuu minun silmiini. Ovat muuten erikoisia nuo nuput. MInusta ne näyttävät enemmän kukkien jäänteiltä kuin nupuilta.
Jep, pipu, kuusi mnäkin laskin. Minusta kelloköynnöksen nuput ovat nätemmät kuin kukat, joista en oikeastaan tykkää.
Kelloköynnöksen kukittamista olen minäkin harjoitellut muutamana vuotena. Yhtenä vuonna olen saanut sinisestä siemeniä, mutta kukkia on ollut vain vähän. Tänä vuonna kasvatin taimia sekä omista että ostosiemenistä ja nyt kasvi köynnöstää kahdesta ruukusta, joissa molemmissa on kaksi tainta. Ja ihme on tapahtumassa, kävin äsken laskemassa 29 kukkuanuppua, muutama kukkii parhaillaan ja kaksi on jo kukkinut, joten uusista siemenistäkin tässä haaveilen.
Koska se kiipeilee pitkin seinää ulko-oven molemmin puolin, sellaista kuvaa, jossa koknaisuus näkyisi on vaikea ottaa, mutta nyt menen taas ohjailemaan versoja etteivät menisi vintille piiloon.
Emsimmäiset kukat valkoisessa auki ja sininen ei taida ennättää kukkia koko kesänä
Täällä myös valkoiset kukassa, sinisissä vielä nuput, mutta taitavat ehtiä, jotkut ainakin.
On ne vaan niiin kauniita .
Tänä aamuna, aamukasteessa:
Etananretkut ovat nakertaneet nuppujen suojuslehtiä...
No ei näy mulla vieläkään nuppuja Kasvu vaan yltyy mutta ei kukan kukkaa…
Kauniita kukkia ja kuvia teillä.
Upeita kuvia! Yritin sinikukkaista viime kesänä, muttei kukkinut...
Ihastuin kuitenkin jo kasvin kauniiseen kasvutapaan niin kovin, että tahdon sitä vielä. Jos vaikka jonain päivänä kukkisi.
Anne-64 jännää, mutta tunnen niiden hyvän (vanilijaisen) tuoksun kuvasta voi ei... tosi hyvät kuvat Tuoksuuko ne muuten vanilijalta?
Pieni yhteenveto minun kelloköynnöskasvatteluista, ensikertalaisena siis asialla.
Maalisakuun alussa istutin siemenet multiin vuorokauden liotuksen jälkeen ja n. viikossa iti ensimmäinen. Kevään aikana sain latvoa taimia moneen kertaan huiman kasvun takia. Kesäkuun alussa pääsivät taimet parvekkeelle. Istutin kaksi taimea n. 7 litran ruukkuun, pohjalle kevyt soraa ja multana tavallinen kaupan kukkamulta.
Ensin olla jöröttivät ja alussa näytti siltä, että tänä kesänä en saakkaan parvekkeelleni kasveista näkösuojaa. Täällä kin taisin huhuilla ja ihmetellä sitä miksei kelloköynnökseni kasva?
Tämän kesän parvekekukkieni lannoittaminen on ollut vähän sitä sun tätä; jotain vanhaa merileväuutetta välillä ja sitä vaaleanpunaisen jauheen loppuja alkukesän. Välillä myöskin jotain halpahallin kukkaravinnetta pullosta, joka ei kyllä voi kovin kummoista olla kun pullokin maksoi 90 senttiä. Eli varmaan siis pääsääntöisesti vettä?
Silti kun köynnös lähti vauhtiin on kasvu ollut todella hurjaa. Ja uskomatonta miten kaksi taimea haaroittuu niin paljon, että nyt on ritilä ihan peitossa ja paljon muutakin. Ensimmäinen kukka ilmestyi n. 1 1/2 viikkoa sitten ja sen jälkeen niitä on auennut kymmenen lisää. Nuppuja on kymmeniä. Parhaimmillaan kaksi nuppua rintarinnansamassa varessa tai 30 sentin matkalla 5 nuppua.
Parvekkeelleni ei paista aurinko kuin iltapäivällä muutaman tunnin joten lehdistökin on pysynyt vihreänä ja rehevänä.
Epäilykseni mm. siitä, että istutin taimet ihan liian pieneen ruukkuun osoittautuikin ihan vääräksi. Ihana köynnös, ensikesänä laitan varmasti samaan paikaan kasvamaan ja samoilla "hoito-ohjeilla".
Kauanko kestää kelloköynnöksen siemenien valmistuminen?
Ah ja woih.
Teidän kuvienne + Kenkäveron livenä nähdyn perusteella tahtoo ehdottomasti kelloköynnöstä ensi kesäksi!
Jos kellä siis olisi ylimääräisiä sinivioletin version siemeniä, niin olisin kovasti kiitollinen!
Jos omani ehtivät tekemään siemeniä, tarjoan ilmanmuuta niitä täällä. Katsellaan hyrinä siis myöhemmin asiaa !
Jes. Loistawaa. Kiitoosss. *tulis jo ensi kesä*
Kesäheinä : Kovasti ovat vaniljaisen näköisiä ja luulen, että jos oikein nuuskuttaa silmät kiinni ja toivoo, niin voi tuntea heikon vaniljan tuoksun
.
Ehkä kelloköynnös on satsannut enemmän tuohon visuaaliseen puoleen, on tuo tuoksu jäänyt sivuseikaksi.
Meillä alkaa vasta nyt siniset raottua ja nuput on huomattavasti ylempänä versoissa kuin valkoisissa. Samaan aikaan kylvin molemmat, taisi olla jo helmikuussa. Hetelmien kasvua minäkin toivon, pölyttäjiä on vaan ollut todella vähän, pitäisiköhän näitäkin kukkia vähän pensselöidä.
Tämä on nyt eka harjoitukseni kuvien siirrosta, kuvassa ei ole mitään erinomaista, toivon vain, että
opin kuvia siirtämään !
Kyllä tästä aiheesta minusta keskustelimme vanhassa pentissä siihen suuntaan, että voi talvettaa. Onhan kelloköynnös monivuotinen köynnöskasvi, joka ei vaan suomalaista talvea kestä. Siellä lie jossain niksit talvetukseen?
En taida enää kelloköynnöstä kylvää ollenkaan, nyt vasta näyttää muutama nuppu olevan. Tiedä kerkiääkö kukkia ollenkaan.