Minun kelloköynnöksessäni on pikkuruisen pieniä nuppuja.
Meillä myös nupeja, mutta vain valkoisessa. Ruukuissa on aina molempia, lila on selvästi keskittynyt kasvattamaan lehdistöä ja valkoinen kukkia, alimmat nupit on alle metrin korkeudessa .
Jutitalle kiitos, elämäni ensimmäinen kelloköynnös kiipeilee pergolan katossa ja siellä ylhäällä vilkahtelee pieniä nuppuja! Vielä kuukausi sitten olin varma että se ei selviä tästä kesästä ja nyt topakasti pitää kiinni kaikista naapureistaan kuten pikkuisesta Zilgasta, muutamasta tomaatin varresta ja lehdestä, eli tykkää kun on kavereita.
Kertokaapas onko nämä pienenpienet nysät kukkanupun alkuja ?!
Kyllä ne taitaa olla. Täytyykin mennä tarkistamaan omien tilanne.
Oih, esikoiseni !
Minulla ensimmäinen kukka auki kolmatta päivää, sininen. Toinenkin on auennut, mutta on vielä valkoinen, huomenna varmaan muuttunut siniseksi.Taimi on puutarhasta ostettu ja oli aika iso jo alkuaan.Valkoisessa itsekasvatetussa on nuput vielä pieniä.
Miulla on niin pienet nuput, että voi olla mielikuvituksen tuotetta:(
Edelleen kelloköynnöksestä varmistuu, että viihtyy ihan älyttömän kuumalla paikalla tiiliseinällä paahteessa ! Mun köynnöksessäni on jo peukalonpään kokoiset nuput. Vihreitä kun ovat, niin niitä vain on vaikea huomata, pitää oikein keskittyä erottamaan lehdistä. Kaiken lisäksi maaperäkin on aika ravinteeton (luulen). Olinkin jo vähän huolissani, että pitäisikö sille antaa hirmuisen vahva lannoitus. Tuo kun kasvaa niin lähellä seinää, että taitaa olla sitä seinänvierushiekkaa pääosa alustastaan. Mitä mieltä muut olette kasvupaikan suhteen ?
Kaupungissa minulla kasvaa kelloköynnöstä kaksi taimea ruukussa jossa on vain kaupan kukkamultaa. Välillä on saanut kasteluveden mukana sitä vaaleanpunaista. Nyt sekin on ollut vähän aikaa loppu. Hyvin kasvavat, kattoa hipoen. Eilen virittelin lankoja, että saan sen kasvamaan sivusuunnassa kattoa myöten, muuten taitaa tuo roikale lähteä yläkerran parvekkeelle ja sittenhän minulta jää kukat näkemättä.
Maalla istutin äidilleni kelloköynnökset vanhaan sinkkiammeeseen, pohjalle hevonpeetä ja päälle huonoa savista multaa. Samaan tyrkkäsin vielä ylimmääräisiä krassin taimia. Kasvavat hulluna aitan edustalla, köynnösristikkoon ja nyt jo mennään katolla. Nuppuja sielläkin. Paikka on puolivarjoinen. Katolla olevat tietenkin auringon paahtesa. Nämä maalle istutetut taimet kokivat toukokuussa hirveän shokkikaraistumisen kun ekana ulkoilutuspäivänä oli kevään pahin myrskyä tuuli ja samalla aurinko porotti. Unohdin taimet tietenkin aitan kuistille jossa ne lötkähtivät ja paloivat täysin. Siitä kaikesta sitten selvinneenä ovatkin kasvaneet oikein urakalla
Tässä minun kelloköynnökseni. Vielä ei yhään kukkaa avautunut, nuppuja on paljon.
Tämän vuoden ensimmäinen
Oih ja voih, toivottavasti en ole kastellut kelloköynnöstäni hengiltä. Multa tuntuu kostealta, silti latvassa lehdet lurpattaa. Mistähän johtuu.
Minä en kastellut kelloköynnöksiäni hengiltä, mutta sade mokoma sen teki! Kaksi ihanaa kelloköynnöstä on täysin hengettömänä liiallisen märkyyden vuoksi
Iiik, voiko kelloköynnös kuolla sateeseen? Omani ovat koko kesän kasvaneet suurissa ruukuissa sateen armoilla koko kesän, pohjalautasta ei ole joten vesi pääsee virtaamaan ulos, ainakaan vielä ei ole lainkaan ongelmia ollut.
Joo, kyllä kelloköynnös voi hukkua, varsinkin kun on niin torvelo kasvattaja, ettei tajua, että kasvatuspurkissa ei ole pohjassa lainkaan reikiä . Istutin keväällä isoon muoviastiaan ja ihan tarkastamatta siinä istutustohinoissa ajattelin, että tottahan nyt isoissa muoviruukuissa reiät on pohjassa. Eipä ollut ja huomasin asian vasta kun köynnökset lehdet olivat muuttuneet punaisiksi ja lurpottaviksi. Onneksi kaksi köynnöstä on vielä hengissä, parit nuputkin jo ihan mukavan kokoisia.
Mulla on toisella partsilla kelloköynnöstä ja purppuraa elämänlankaa samassa pikkupurkissa, ja ne peittää jo lähes yhden seinän. Nuppuja vaan ei kuulu, muutenkin mulla tänä vuonna kauhean huonosti kukkii mikään, kasvu on muuten kyllä kovaa ja hyvinvoivaa. Pöh. Kukkia kaipaan silti...
Normalla näyttää olevan kelloköynnöksissäkin samat ongelmat kuin minulla. Ei nuppua, ei kukkaa vaan hurjaa kasvua pituudessa. Ja leveydessä.
Huolestuttaa jos joutuu ostamaan ensikevään kelloköynnöksen siemenet, kun ne ostosiemenet itävät niin huonosti. Oman kelloköynnöksen siemenet kun itävät melkein sataprosenttisesti.
Valkoinen kelloköynnöksen kukka auki Jos ehtisi tekemään siemeniäkin?
Sinisiä myös ..... niistä en ole koskaan saanut siemeniä, oletteko muut saaneet?
Lehteä pukkaa jonkusen nupunkin olen löytänyt mutta liiterin tuki viritelmä ei kestä pystyssä jos kunnon myrskyn ja sateen nyt tuohon lykkää niin se on sitten menoa, kaatuu koko höskä
Joku pieni tirppa on ottanut tavakseen yöpyä tuon pehkon suojassa.
No, tämä pystykuva on konu mutta en sille nyt mitään fiksua osaa tehdäkään, menkööt.