Kelloköynnös, Cobaea scandens

Ohooho! Milloin aloitit tötterö kelloköynnöksesi esikasvatuksen? Miun köynnökset on vasta köynnösritilän alkupäässä...

Joo, se lupaus oli ehken päivänsini-palstalla! Ja on kelloköynnös ja muistaakseni maaliskuussa laitoin siemenet multaan Tuo aikainen kukinta ei ollut tarkoitus, vaan lähinnä ehkäpä vähäisen lannoituksen aikaan saannos. Siitä ja olosuhteista johtuu myös tuo punakka lehtien väri(?)

En ole koskaan kuullut kenelläkään näin aikaisessa vaiheessa kukkivan. Onneksi olkoon!

No sitä punakkaa väriä juuri ihmettelin, kun mun köynöksenalussa on ihan vihreät lehdet. Ehkä se sittenkin on kelloköynös.. no-jaa

Minulla on valkea ja lilakelloköynnös, tossa lilassa köynnöksessä on mullakin punertavat lehdet, valkeassa on "tavalliset" vihreät, olisko vaan lajista johtuva, en tiijä, liekkö kellään muulla samanlailla.

Mullakin lehdet on punertavat. Puutarhalla sanottiin, että valkeassa kelloköynnöksessä vaaleat lehdet, lilassa tummemmat eli elän toivossa, että köynnökseni olisi punainen...tai lila...mikä se väri nyt sitten onkaan.

Mutta sanokaapas nyt, minkä värinen minun kelloköynnökseni on, kun kukat puhkeavat ihan valkoisija ja muuttuvat vähitellen tummansinililoiksi ??? Onko se silloin sininen ?

On.

Keneltähän mahdoin saada keväällä kelloköynnöksen alun, en mistään löydä lähettäjää. Se on nyt toistametriä pitkä ja voi hyvin.  Se joka tunnistaa itsensä, sanon vaan että paljon kiitoksia, kun lähetit  kieli ulkoa

Mie kastelin kelloköynnökseni kuoliaaksi. Olkoon mokoma, ei ehtinyt viime vuonnakaan kukkia kunnolla ennen pakkasia.

Minulla on meneillään testi kelloköynnöksen viihtyvyydestä. Kaksi tainta istutin pihani kuumimpaan paikkaan länsiseinustalle (tiilinen), yksi on samassa suunnassa, mutta juuristo on villiviinin osin varjostamana ja kolmas on tammen juurella varjossa. Viimeisin väköttää edelleen vähäisenä kasvultaan, muut ovat oppineet kiipimään seinätiilien pintaa pitkin ylöspäin.

Ihastuin kovasti tähän pajukartion ja kelloköynnöksen muodostamaan yhdistelmään - ainut vika on vain se että kartio on auttamattomasti liian pieni vaikka etsin suurimman mitä löysin. Pitäisi tehdä itse oikein korkea.

Kelloköynnöksen kärhillä on tekniikka hallussa.Ne muodostavat tiuhoja vietereitä, niin että tuulenpuuskassa kiinnitykset joustavat eikä ohut kärhenvarsi katkea:

Tämän muodostelman voisi suurentaa ja kehystää:

Kelloköynnökseni tänään. Kuvasta ei taida erottua, mutta pisimmät versot ottavat jo lähes yhteen tuolla huipulla. Kaksi viikkoa muuttoon, mahtaakohan

köynnöstä millään saada muutettua no-jaa?

Belgi, ehdotan sellaista mattorullakokeilua noiden kelloköynnösten kanssa: Ota kaksi mattoa, jotka vaikkapa kaipaisivat vähän pesua, mieluiten ns. isoja mattoja ja kata matto nihkeillä sanomalehdillä vähän painellen, aseta yksi kelloköynnös per matto keskikohdan kieppeille ja yritä rullata matto rullalle köynnöksen ympärille ruukkuineenoho Ilman ruukkua kääriminen voisi kenties olla kuitenkin helpompaa?

Minulla nimittäin onnistui vallan mainiosti edelliskesänä pitkähköjen perennojen kuskaaminen kuumassa kelissä parin päivän oleskelut mukaan luettuna, kun käärin ne märkiin puuvillakankaisiin ja annoin niiden levätä pitkällään takakontissa, jossa oli muovi autoa suojaamassakieli ulkoa Ohuempia kasveja menee aika monta yhteen ikkunaverhoon, kun aloittaa reunasta rullaten ja aina kasvi väliin ja pari kiekkaa ympäri ja sitä tehdennaurua

Hmmmm...jaah...*miettii ja funtsaa*. Tuon kaaren saa kyllä keskeltä halki, että niin varmaankin on parempi kuljettaa, mutta kääriminen ja pitkälleenlaitto...tuota en kyllä ole miettinytkään, funtsaankin tilannetta! Sand, taitavat muuten nuo köynnökset olla omia lapsukaisiasi, lähetit minulle toissakeväänä siemeniä, joita en silloin kylvänytkään, kun tuli ero juuri silloin, joten nyt sitten kasvavat vuoden myöhässä.

Reilusti vaan irti ja kaarikehikko kasaan, muutaman viikon uudessa paikassaan juroo ja muistelee mennyttä pihaa mutta nopeasti se virkoaa ja lähtee uuteen kasvuun.Kellokönnöksen kärhöt ovat hyvin tarttuvat ja vähän kun avittaa ja suoristelee niitä niin vielä voit nauttia loppukesän komeasta köynnöksestä.  Onnea uuteen kotiin !

Ai, minulla on siis sittenkin lapsenlapsia!! Kivaa, Belgi

Olen todennut (testini perusteella), että kelloköynnös tykkää olla täysauringossa paahteisella tiiliseinällä ja kiivetä katolle. Tammen juurella varjoisassa ei venynyt lähes ollenkaan, sen siirsin jo myös aurinkoon. Nyt puuttuu enää kukat, kun vartta on jo kohta 4 m. Siinäpä se temppu sitten onkin !