Kelloköynnös, Cobaea scandens

Ostin eilen viherlandiasta kaksi valmista kelloköynnöksen tainta. Ensin ajattelin jo tänään laittaa ne parvekkeelle, toinen parvekelaatikkoon ja kaveriksi orvokkeja ja toinen vähän päältä 20 litraiseen metallisankoon. Pärjääkö kello orvokkien kanssa, vai lähteekö jommaltakummalta henki? Yöpakkasia ainakaan ei tarvitse pelätä kolmannen kerroksen parvekkeella, parisen viikkoa yön minimilämpötila on ollut vähintään 5 astetta plussan paremmalla puolella.

Orvokit ei pärjää kelloköynnöksen kanssa, koska köynnös tulee reheväksi jo alhaalta.

Niin minä vähän pelkäsinkin käyvän. Viime vuonna samassa parvekelaatikossa viihtyivät erinomaisesti orvokit ja japaninhumala. Japaninhumala kun kasvoi ylöspäin ja samalla pudotteli alimmat lehdet pois. Eipä hätiä mitiä, pitää ostaa kelloköynnökselle iso ruukku, niin ei kurista orvokkeja hengiltä. Mikähän on alin lämpötila missä kelloköynnös pärjää ulkona ympäri vuorokauden?

Minkä hintaisia ovat tällä hetkellä kelloköynnösten taimet puutarhoilla?

Tämän aamun torihinta taisi olla 3 euroa.

No eihän tuo ole ollenkaan paha hinta, jos hyviä taimia ovat!

Näkyi olevan Hesarissa Muhevaisella 4.10 e mutta täällä maalla meidän kylällä maksaa komeat kelloköynnökset 1.10 e kyllä siellä muutenkin se hintataso on ihan eriluokkaa kun noilla isoilla ketjuilla ja taimet tosi hyviä, pientä oman kunnan puutarhaa suosin , tietty.

Istutin kelloköynnöksen tänään ulos.

Minun kelloköynnökseni ovat päättäneet olla kasvamatta. Ärsyttää, ikkunalaudalla kasvaessaan jouduin latvomaan niitä ahkeraan  ja kasvu oli uskomatonta ja nyt kun olisi tilaa kasvaa parvekkeella, ei mitään tapahduapea. Onkohan paikka liian varjoisa kun parvekkeelleni ei paista kuin iltapäivälla ja alkuillasta aurinko?

Ajattelin, että saan tästä nopean näkösuojan säleikköön...

Välke, sama täällä! Kelloköynnökset jököttävät terassilla ja ovat päättäneet olla kasvamatta. Olen ajatellut, että pitäisikö ne siirtää varjoisampaan paikkaan, sillä iltapäivällä ja illalla aurinko paistaa kuumasti terassilleni. Toisaalta taas, monet muutkin kasvini ovat tänä kesänä kasvaneet hitaasti.

Toki hyö järkyttyvät muutosta. Odottakaa hieman:)

No sama vika täälläkin! Istutin taimet ulos, vierekkäin. Toinen taimi on ihan suoraan auringonpaisteessa, ja toista varjostaa matala perennapöheikkö. Ei kasva kumpikaan. Itse asiassa se, joka on auringossa, alkaa näyttää kuivumisen merkkejä runsaasta kastelusta huolimatta. Toinen ei sitten muuten vaan kasva. ärtynyt

Tänään tämä maksoi pienen seudun puutarhalla 5 ekee. Kaksi kaunista punertavaa kukkaa oli auki, ja nyt ne oli nuupallaan, kun kuvasin sen. Työkaverille kävin hakemassa (työajalla)

Tuo taitaa olla jotain muuta kuin kelloköynnös ! Omassani ainakin on sellaiset liuskoittuneet lehdet ja kukatkin on iiiiiihan erilaiset, sitten kunhan joskus kukkii syksyllä.

Veikkaan kerrottukukkaiseksi karhunköynnökseksi? Kova leviämään jos laittaa kukkapenkkiin.

Minä laitoin viikko sitten kelloköynnökset ulos kasvamaan isoihin ruukkuihin, kun elelen toivossa että saisin ne muutossa mukaani, tosin en tiedä miten sellaisia ryökäleitä voi kuljettaa jos oikein innostuvat kasvamaan. Silloin kun pihalle vein oli monta päivää lämmintä, mutta pilvistä ja nyt kun alkoi helteet niin tietysti on tullut vanhoihin lehtiin auringonpolttamaa, osa melkein valkoisia. Valkoisista lehdistä huolimatta ovat kasvussa, eivät kasva ihan niin nopeasti kuin sisällä mutta selkeästi kuitenkin kasvu etenee. Minulla ne kasvoivat sisälläkin kolmen litran ruukuissa, joten eivät juuri tainneet ruukunvaihtoa huomatakkaan.

Tuo arvuuteltu köynnös on punainen päivänsini.

Se on punainen päivänsini. Kellokukka sekin .

Pitkän etsinnän jälkeen löysin kameraan laturin ja sain otettua tämän lupaamani kuvan

Tötterö, en löytänyt sitä viestiä mihin viittaat lupaamassasi kuvassa, mutta siis onko tuo kasvi tuossa kuvassasi kelloköynös?? Sisso, mitähän mulla kasvaa kelloköynöksenä, kun mulla on ihan erinäköinen kasvi. oho Kasvattelen ekaa vuotta kaupan siemenistä.