Yöllä viileä kasvihuone on hillinnyt kummasti kelloköynnöksen kasvua. Nyt parina viimeisenä päivänä kasvu on taas kiihtynyt. Mulla se rontti on yli kaksimetrinen jo ja kierretty monelle kiemuralle.
Minulla on kohta kelloköynnösbonsai kun joudun sitä koko ajan nyppimään. No, haaroitus on ollut sitten kiitettävää ja varren vahvuus.
Kasvatutin viime vuonna kelloköynnökseni tutulla puutarhurilla ja muistelin että kesäkuun alussa, kun hain taimet, ne olivat tämän kokoisia kuin minulla nyt. Eli liian varhain laitoin....viime vuonna (tietysti kyllä oli se kuiva, aurinkoinen kesä) ne ehtivät ihan hyvin kukkaan ja tuleennuttivat siemenetkin, joista kasvattelenkin nyt sitten tänä vuonna.
Yksi ainut ostosiemen ( valkoinen) iti, mutta jäi sirkkalehtivaiheeseen ja jöpöttää vain. Ei kuole muttei kasvakkaan.
Mä olen kyllä ihan rohkeasti latvonut - muuten köynnökset olisivat pitkin seiniä ja verhoja... tuskin kasvi siitä pahastuu?
Onko jutita kasvihuoneessasi lämmitintä? Voisin viedä maalle kasvariin edes pari kelloköynnöksen tainta makuuhuoneen ikkunaa valloittamasta. Omani eikun innostuivat kun saivat viimesunnuntaina kunnon kepit ympärilleen. Olen latvonut niitä ronskisti, mutta taas on kepit käyneet liian lyhyeksi. Pitäisi varmaan laittaa suosiolla nuo lähes parimetriset rimat
Mikähän mahtaa kelloa vaivata? Onko mitään tehtävissä, aika hitaasti kasvaa, uudet lehdet terveempiä, mutta hailukoita.
Liikaa vettä? Kokeillut ulkoilua?
Veikkaisin, että kärsii kylmästä. Kelloköynnös vaatii käsittääkseni lämpimän kasvupaikan myös taimivaiheessa. On näet kotoisin Meksikosta. Punertavat lehdet voivat kertoa myös ravinteiden puutteesta.
Ovat olleet sisällä, vedottomalla ikkunalla n. 17-20C, eivät ole ulkoilleet. Lannoittanut olen jonkun verran, kastellut niinkuin edellisinäkin vuosina. Itse mietin kalkin puutetta, ovat turvemullassa, onko kello kalkinsuosija?
Jotain puutetta on:)
Valkoinen/kuiva reuna lehdellä viittaa mielestäni kylmään. Ja punaiset laikut lehdissä kertovat veden ja ravinteiden puutteesta tai muuten huonoista kasvuoloista.
Uskon että aurinko polttanut nahkan tai pikkuisen paleltumaa. Ei huolta, minunkin viimevuotiset kelloköynnökset näyttivät tuolta kun laitoin ne ulos - hei muuten mitens tuulikin kuivattaa - ja kasvoivat aivan reippaana vaikka alimmat lehdet olivat rumia.
Niin, tuntuu hassulta, että hoito ja paikka on sama, ollut vuosia ja nyt on käynyt näin. Turvemulta on ainoa poikkeama, sitä en ole ennen laittanut niin paljoa. Toivotaan, että tuosta tokenevat, kun pääsevät ulos. Kiitos vastauksista .
Laita vähän isompaan astiaan ja lisää tavallista multaa. Kyllä mie olen melkein joka kastelussa hieman lannoittanut.
Koska ajattelitte aloittaa kelloköynnösten ulkoiluttamisen? Riittääkö viikko-pari ennen ulos istuttamista? Ja miten kauan taimia ekoina päivinä uskaltaa pitää ulkona? Aluksi varmaan kannattaa laittaa varjoisaan paikkaan.
Mulla köynnökset kiipeää myös jo pitkin verhoja, saa nähdä miten ne saa irti ja ulos ehjinä.
Miekin ensimmäistä kertaa kirjoittelen tänne -aiemmin olen vaan tyytynyt lukemaan toisten kommentteja.
Koskas uskaltais Kelloköynnökset ihan vallan istuttaa pihalle? Tulevat siis parvekkeelle ruukkuun, jota ehkä olisi mahdollista takatalven tullessa nostaa sisälle suojaan. Olen ulkoiluttanut taimiani kohta jo pariviikkoa liki päivittäin, joten jokseenkin tottuneita ovat tuohon ulkoilmaan -kai.
Kiitos jo etukäteen vastauksista ja avusta.
Mie olen kahta jo totuttanut kasvarissa ja päivisin ovat kokeneet tuuleenkin. Aion tänään istuttaa ne portin pieliin tuleviin astioihin. Harsotan sitten kylminä öinä.
Tervetuloa vaan mukaan keskusteluihin:) Tuskin parvekkeelle enää kovin kylmiä tulee.
Täällä nimimerkki tyhmä kuin saapas, ulkoilutti eilen ensikertaa kelloköynnöksiään. Oli oikein kunnon tuuli, joka läheneli melkein myrskyä. Siinä ne taimipoloiset ensin kärvisteli aitankuistilla tuulessa, sitten siirsin ne kasvariin jonne porotti kunnolla aurinko. Illalla sitten ihmettelin ja surkuttelin kun kummatkin oli nuupallaan ja lehdet käpristyneenä. Virittelin sitten illalla hätäpäissäni kasvihuoneeseen hallaharsoja suojaamaan porottavalta auringolta...
Mie en opi ikinä. Joka vuosi jotkut kasvit ovat valkolehtisiä, mutta kyllä ne siitä.
Jännittää minuakin kuinka ämmän käy kun on jopa yksi parvekelaatikkokin täynä kelloköynnöksiä. Ovat päivittäisen nyppimisen ja selvittämisen tarpeessa koko ajan, ja kasvaa rojottavat hulluna.
Niin vain kävi että "omista" siemenistä kelloköynnökset(kin) kasvateltiin, ostosiemenistä ei yhtäkään.
Yhden menin katkaisemaan juuresta kun tämmäsin köynnöstukeen, se kai on välttämätöntä.
Pari ulos istuttamaani on hieman valkolehtisiä, vaikka kuinka olin niitä jo monta päivää ulkoiluttanut. Ollut niin mahdottomat tuulet. Kolme tai neljä on vielä sisällä.