Kelloköynnös, Cobaea scandens

Mä kilpailen komeus-sarjassa enlä nopeus :smiley:

Pitipä käydä vilkasemassa omatkin kellikset ja olihan noissakin nuppuja. Ja mikäliekirvojenkesäpäivät, joita näyttää olevan aika runsain mitoin tänä kesänä.

Kello on heittäytyny ihan hurijaksi, siinon nuppuloisia :open_mouth: Koskaan ei ennen ole ollu tässä vaiheessa kesää. Luulin kyllä,että niistei tule mittään ku istutin net vähän ronskin ottein :))

Wau ! MIten oikein olette lannoittaneet kelliksiä, kun nyt jo on noin isot nuput ? Meillä lehtien väri on ihan kellertävä, vaikka taatusti ei ole punkin punkkia :((

Eilen avautui ensimmäinen kukka

Aaaa, se tulee siis tuolta “kotelon” sisältä tuo kukka :slight_smile: Itse olen tässä päivä (viikko?) -tolkulla katsellut köynnökseni nuppuja ja miettinyt pääni puhki miten niistä oikein kellomainen kukka tulee :stuck_out_tongue: Voe kun pian avautuisivat munkin kukkaset!

Täälläkin valkoinen kelloköynnös on kukkinut jo parisen viikkoa, mutta sinisessä ei taida olla nuppujakaan, siinä ovat vaan lehdet muuttuneet sinipunaisiksi… Taisivat tän kesän kylmät jaksot pohjoistuulineen olla sille kasvihuonekasvatuksen jälkeen liikaa, kun heti tulivat ruskaan! :confused:

Koskaan aikaisemmin ei mulla ole ollut näin tummaa sinistä kelloköynnöstä.

Yksikään kelloköynnöksistä ei vielä kuki, mutta yksi valkoinen onkin lehdiltään variegata. 

Mun kelloköynnökset on juroneet koko kesän eivätkä todennäköisesti ehdi kukkia ollenkaan. Mutta jos sitten ensivuonna…

Ostin keväällä valmiin kelloköynnöksen taimen. Nyt se on kukkinut parisen viikkoa. Kasvoi aika kituliaasti, joten yllätyin, kun näin siihen tulevan nuppuja. On sinikukkainen.

Paremmin ne kelloköynnökset kukkivat, jos ei ole hyvät oltavat. Mulla on kait sitten sekä liian hyvä maa, (turve) ja vettä on tullut taivaalta, kasvavat kyllä mutta kukkia ei näy. 

Mää kans laitoin tänä vuonna kelloköynnöksiä, vaikkei ne ikinä oo kukkineetkaan kunolla (2-3 kukkaa just ennen pakkasia). Tänään kattoin ihan ihmeissäni, et valkosessa on n.2 cm nuppuja !

Ovat ruukussa, jossa on raskasta maata ja aikalailla kanankakkaa. Ennen kasvattamat on olleet sellasessa osto multa/turve-sotkussa ja ei oo lannoittaminen auttanu ainakaan kukintaan. Tiiä sitte mistä johtuu.

Hmm, kauankohan tämmöisen aukeneminen kukaksi kestää? Ehtiikö kuukausi vielä vaihtumaan?

Jeeh, nyt mulla on nuppujakin kelloköynnöksissä, sekä valkoisessa että variegatassa. 

Tässä variegatan nuppu. 

ja valkoinen 

Ehtihän tämä ainakin yhden kukan aukaista.

Minulla vasta reilun nuppineulan pään kokoisia nuppuja. Ei toivoakaan että ulkona ehtisivät kukkia, kai koko “komistus” on kannettava kuistille.(ulkoeteiseen joka on lämpösen puolella koko talven)

Valkoisessa on kukkia auki jo kymmenkunta, mutta tämä violetti vaan jurpottaa  Muuten kyllä aivan ihana köynnös, kun kiipeilee itsekseen seinää pitkin ja on reheväkasvuinen. Täytyy ens kesäksi laittaa katokset täyteen 

Tadaa! Näitä on pari auennut. Kiva, että ehti tämäkin lopulta kukkaan.