Kelloköynnös, Cobaea scandens

Ei tullut mulle kelloköynnöksiä!:frowning: Kaksitoista siementä kylvin joista kaksi vaivaista “lenkkiä” ilmestyi, mutta äsken kun katsoin niin ei oo kipossa yhtikäs mitään!!! Multa loppu nyt kelloköynnöksen kasvatusyritykset. Yhtään siementä en ikinä enää hanki!

kuva

Mitäs näille pitäisi tehdä? Ovat tuosta kuvan otosta kasvaneet hurjasti: nyt pisimmät ovat arviolta 10 cm ja sirkkalehdet levällään. Annanko olla vielä noissa poteissa? Vai tekisinkö niin, että istuttaisin potteineen päivineen isompaan astiaan, esim. sanomalehtipottiin tai maitopurkin pohjaan ja täyttäisi uudella (kukka)mullalla potin sirkkalehtiin saakka? Auttakee minnuu!

Istuttaisin uudestaan sirkkaehtiin saakka ja yrittäisin saada valon ja lämpötilan suhteen paremmaksi.

Tulkitsenko Kurppaa oikein, jos pistän köynnöksen taimet tänään isompiin astioihin noiden selluloosapottien kanssa? En uskalla lähteä nykimään niitä ylös poteista ja istuttaa sitten uudelleen, ettei vain käy samalla tavalla, kun kävi kaikille edellisille taimille. :confused:

Huoh, hemmetin köynnökset. :confused: Kasvaa hötkivät pituutta kyllä, mutta toista lehtiparia ei vain näy eikä kuulu. Tein, kuten edellä mainitsin, eli lykkäsin selluloosapotit sanomalehtipotteihin, jotta saivat lisää multatilaa. Osa oli näet kasvattanut juurensa läpi selluloosapotista. Ulkoilua he ovat muiden, vielä elossa olevien taimien kanssa, harrastaneet nyt päivittäin. Kun ovat sisällä, ovat niin lähellä ikkunoita, kuin suinkin (eli keittiön pöydällä ja olohuoneessa kukkapöydällä olevan terraarion päällä).

Mitä mä niille nyt oikein teen?! Joko ne voi istuttaa ulos, vai vieläkö pitää odottaa uusien lehtien ilmestymistä?

Heih, kertokaas nyt viisaammat, että minkäkokoiseen astiaan kellot voi laittaa kasvamaan (ulos)? Parvekelaatikko on ilmeisesti liian matala? Millainen purkki on hyvä ja montako tainta/ko. purkki?

Valkoisessa kelloköynnöksessä on jo sentin kokoinen nuppu. Ei mulla ennen näin aikaisin ole kelloköynnös nuppuja tehnyt. Olen ostanut taimen torilta.

Mites teillä kelloköynnökset?Mulla on jo monta isoa nuppua ja näyttäis olevan paljon pieniä tulollaan.Josko sais nyt nauttia ekaa kertaa niiden kukinnasta,siemenistä kasvatettu.Ostin kaksi tainta paikallisesta rautakaupasta ku sai puoleen hintaan.Niissä ei kyllä näy nuppuja.

Minulla on kaksi Kelloköynnöstä,ja niissä alkaa kasvaa nuppuja,Oikein hyvä kukka ja kukkii takuuvarmasti.Itse olen kasvattanut siemenistä jo useamoana vuonna,että silleen,voimia Vähikselle .wink

Silmät tapillaan vahtaan köynnöksen vieressä kun eilen huomasin pari lippua. :slight_smile: Mun eka kelloköynnös ikinä.

Ensimmäinen kukka on avautui 31.7.2014! Vanhempi lehdistö on melko keltaista, en tiedä miksi.

kuva

kuvaTäälä tämänkokoinen.

Oho Karvari, sulla näkyy lehdistö olevan huomattavan paljon paremmassa kunnossa kuin mulla. Millaisissa oloissa sun kasvi on? Mulla on suora porotus klo 13-17. Kastelen reilusti joka ilta ja noin joka toinen ilta laitan sitä vaaleanpunaista lannoitetta. Silti koko rehu on keltaruskea (paitsi uusimmat kiipeilevät oksat, nr ovay hyväkuntoisia).

Mulla on tuo taimi mistä kuva suurinpiirtein koko päivän porotuksessa.Ja on tosi paahteinen paikka terassilla.Tavis multa ja kastelen kerran kaksi päivässä.Vaaleanpunaista laitan ehkä kerran viikossa.Eli huonolla hoidolla ja oman onnen nojassa

Miksi valkoisen kelloköynnöksen kukkien terälehdet eivät ole ehjiä? Vain joku kello on ehjä. Toisten terälehdet ovat kapeita, kuin ne olisivat jotenkin halki. Viimevuonna tummat kukat olivat kaikki ehjiä. Nyt ei ole yhtään tummaa vielä auennut.

Mä luulin ettei mun kellossa oo nuppuja, mut onhan niitä ku kattoin näkimien kans heart

Ensimmäinen kukka

kuva

Kauan tää kitui kun aikaisin sen ulos istutin, mutta on se aika suuri jo

kuva

Ei mulla vaan aukea nuo nuput vaikka kuinka tuijotan niitä(vihaisesti) olleet tuossa jamassa varmaan kaks viikkoa,epistä :frowning:

kuvaNo lopulta.Mutta miksi se on halki?

Tässä näitä nyt tulossa usiampia.kuva