Isoäidin kasveilta tuli kyllä priimaa. Itämisprosentti 100, itämisaika viikko. Miten tuon kasvatuksen kans suosittelisitte? Tarkoituksena ois laittaa ne köynnöstämään ritilikköön terassille, isoon ruukkuun. Mutta nuohan kasvaa ihan kauhian nopeasti, kohta kaatuu, ja ovat jo grillitikkua korkiammat. Kannattaako istuttaa ne melko aikasin jo lopulliseen ruukkuun kimpassa, ja joku koivunoksasysteemi tueksi, vai piänkö yksittäin viimeiseen asti? Nuita on kuiten 11kpl.
Latvo ne nyt aluksi ainakin
Itsekin joskus vuosia sitten kylvin muistaakseni tammikuun lopulla kelloköynnösiä ja jouduoin niitä typistelemään reippaasti. Kimppaan istutetut voivat olla keväällä aikamoinen kerä. Itse olen pitänyt taimet omissa ruukuissaan kunnes olen ulos istuttanut. Ei ole kokemusta useammasta samassa ruukussa kun yksikin vaatii melkoisen ruukun kasvaakseen kunnolla ja kukkiakseen.
No montako menee ämpäriin? Ja juurtuuko latvat kettuilematta?
Ämpäriin en laittaisi kuin yhden. Ikinä en ole yrittänyt latvoja juurruttaa mutta viisammat sanovat niiden juurtuvan suht helposti.
Sussiunaa, no en minä taija yhtä laittaa ämpäriin. Mulla ei oo ämpäreitäkkää niin montaa. Taijan mennä hoyan tyylillä. On vain yks pienenpieni ongelma. Ku nuita on 4kpl/ pieni 7cm potti. Jos meen sörkkimään, niin nehän menee poikki. Jos yhen purkin kokeeksi koulin, niin saapiko sen koulia syvempään? Pysyis pystyssä, kun eihän nuo juuret vielä kovin suuret ole.
Voipi olla juuret solmussa. Olen kylvänyt aina 1 siemen/ruukku ja silloin ei mitään ongelmaa isompaan ruukkuun istuttaessa.
Mulla olivat kitukasvuisia vaikka kasvatin 1/ n 15 l ruukku ja kukkiminen olematonta verrattuna maahan istutettuihin.
No sitten on vaihtoehtoina paikoiksi ruusujen kimppaan eteläseinustalle. Maa on hiekansekainen, no siis ruusupenkki, mimmonen sen kuuluuki olla. Sitten on aurinkoinen paikka tuossa köynnösportissa. Siinä ois 100l multatila molemmin puolin. Mutta ei ole suojainen paikka. Sitten ois puolivarjossa kaariportti, jossa on kostea ja hapan maa. Vähän suojaisempi. Oisko joku noista parempi kuin ruukku terassilla?
Kiitos hoya ohjeista. Minä suoritan toimenpiteen noille ohjeiden mukaan.
Hoya, juuri noin ja juuri siksi en ainuttakaan köynnöstä esikasvatukseen laita, meillä tuulee aina, joskus vähän vähemmän yleensä enemmän, oon muutamina keväinä taistellu harsojen jne kans kun ei nekään pysy vaikka nitojalla kiinni löis, joten anti olla, mitä noijen kans tappeleen tai surkuttelemaan, ilimanki pärjää oikein hyvin.
Minä laitan Kelloköynnöksen siemenet vasta huhtikuun lopulla kasvamaan ja vien sitten vanhan asuntovaunun ikkunalle toukokuun lopulla ja sitten kun on ilmat lämmennet istutan aivan tavalliseen kukkapenkkiin jossa on säleikkö,Hyvin on jo kolmena kesänä kerinnet kukkimaan.Viime kesänä ne kukkivat vielä syyskuun lopussa vaikka hieman halla niitä koettelikin.Nyt yritän vielä samaa temppua jos jaksan laittaa,ihanan kaunis kasvi se on,Tsemppiä Kelloköynnöksen kasvatukseen.
Mulla on kelloköynnökset olleet aina kasvihuoneessa huhti-,toukokuun eikä niitä ole tarvinnut sieltä ulos siirrettäessä mitenkään suojata.
Mä vien suoraan pirtistä kartanolle enkä oo niitä mitenkään suojannu
No tuota tuulessa lakoontumista mietin, että ois antanu jo niitten kiipeillä sisällä. Ei ois niillä sitten muuta ku kasvaa ylöspäin siitä missä jo ovat olleet. Sehän se on aina ongelma nuitten köynnösten kanssa, kun ne ettii aikasa tarttumapintaa, niin menevät läjään ulos vietäessä. Vaikka koiranhäkin verkkoa vetäis nippusiteillä kiinni, ja ämpäriin pystyyn. Oispa vain nätti kytystys. Mutta jovain pysyis hyvin asennossa.
Kuinka monta tainta laitatte yhteen ruukkuun,siis lopulliseen paikkaan? Vai laittaako joku maahan?
Aattelin kokeilla tänä vuonna maahan. Vaatii ison ruukun, juuristo kasvaa todella isoksi. Vettä ja ravinteita ryyppää reilusti
Viime vuonna ostin tokmannin ale laarista kuihtuneen näköisen kelloköynnöksen eurolla.Pistin sen sankkoon ja sehän kasvoa huiteli korkeuksiin ja kukki kolmen kukan verran. Nyt minulla on 6 hyvän näköistä tainta kasvamassa litran tölkeissä. Mietin miten ne sitten laitan.3 per ruukku.Olis sellaisia 150l ruukkuja.Riittääkö?
Ensimmäinen valkoinen kukka auki. Valkoisessa on tiedossa monta kukkaa, monta nuppua on jo näkyvissä. Sininen vielä miettii. Tuossa ruukussa on kaksi kumpaakin. Viimeisen kuukauden aikana kasvuvauhti on ollut todella nopeaa, nyt se jo on katoksen välikatolla. Pitää yrittää kerätä siemeniä talteen.
Koskahan ois odoteltavissa nuppuja? Luin että olisi pitäny lannoittaa sitä en ole tehnyt:/
Ei näy nuppuja minullakaan ja lannoittanut kyllä olen.Kälyllä on enemmän varjossa kuin minulla ja se on aivan täynnä nuppuja.