Kelloköynnös, Cobaea scandens

Ei puske ei. Kuukausi on jo ooteltu, taidan kohta laittaa samaan kippoon jotain muuta.

joo, se oli itseasiassa mein paikallinen lehti, mis oli joku viherpiipertäjä, ja hän kertoi, että lämpöä pitää olla 24-28, mutta jokainenhan kasvattaa omalla tavalla, mä ainakin laitoin heti, kuten jos aikasemmin totesin niin takan päälle lämpimäänhymy ja nyt kun jossain vaiheessa siirrän ne isompaan ruukkuun, niin laitan mökiltä lannotemultaa, niin johan rehottaa taashymy

eli tässä mun kelloköynnöksen alku, jonka laitoin itämään 17.3.2008 ja tänään 22.3, kun mittasin niin noin 10 cm pitkä jonaurua

laitan nyt tähän ketjuun… löytyisikö joltakulta ylimääräisenä valkoisia tai/ja punaisia kelloköynnöksen siemeniä euroja vastaan? Vielä varmaan ehtii aloittaa, eikö?

vaikee sanoa minkävärisii mulla on, tosin ne on jo kaikki itämässä purkissa:-) yhden kelloköynnöksen siirsin jo isompaan purkkiin, saas nähä miten käy, jatkaako kasvua vai nuukahtaakono-jaa

Toivottavasti ehtii, kun itselläni on vasta makronmittaiset alut (hmph, kaivoin siemet ylös). Valitettavasti minulta löytyy ainoastaan sinistä.

ehtii ehtii varmasti ehtii, mä ostin viime toukokuussa valmiin taimen ja se rehotti kesällä komiasti, tänä vuonna kasvatin ite ja on tosi hieno alkucool

Ihan huvikseni kerron oman havaintoni kelloköynnöksen kasvupaikasta ja kukkimisesta.
Talvella lomareissulla törmäsin kelloköynnökseen luonnollisessa ympäristössään.
Noh, ainakin siellä niitä ei taatusti pakkanen pure. Joka tapauksessa, kelloköynnös
kasvoi säleikköä vasten, ja oli todella täynnä kukkia. Paikka oli kuuma, jopa paahteinen, mutta
ilmaston kosteusprosentti oli korkea, ja päivittäiset sadekuurot varmasti kastelivat maan hyvin.
Näytti, että maata ei varmaankaan ollut juuri lannoitettu,
eli se oli laihahkon näköistä. Harmi, ettei kamera sattunut tuolloin mukaan.
Joka tapauksessa, tein johtopäätöksen; kelloköynnös kukki valtavan runsaasti
ei-lannoitetussa aurinkoisessa paikassa, muttei kuitenkaan päässyt kuivumaan.
Yritän valitan sen mukaan kesällä itse kelloköynnökselleni paikan.

kelloköynnöshän viihtyy paremmmin lämpöisessä, mutta myös varjoisessa paikassa,mutta silloin siitä ei tule niin vahva, noh mä vihdoin isompaan ruukkuun ja heitin kananpaskaa sekaan niin saas nähä, minkälainen köynnös tulee vai tuleeko ollenkaan mitäänno-jaasilmän isku

Niin, vielä...unohdin kertoa.

Mietin omia kelloköynnöksen alkujani...voivatko ne olla lämpimän patterin yläpuolella ikkunalaudalla taimivaiheessakin. Patterin päällähän voi olla melko tukala. Päättelin, että koska niiden alkuperäisessä elinympäristössä päivälämpötila on ympäri vuoden yli +30 ja öisinkin vain vähän alle +30 niin taidan jättää huoletta ne kasvamaan lämpimän patterin yläpuolelle.

Muista sumutella! Patterin päällä on usein liian kuivaa.

voi olla, jos ikkunasta ei vedä! olihan mullakin ja on vieläkin takan päällä muutama alku! ja siinähän se vasta kuuma onkinnaurua

Sumutella! Niipäs tietenkin! Hyvä kun Milli muistutti. Kosteassa ilmanalassahan ne siellä ulkomaillakin kasvoivat. (lähtee etsimään sumutinpulloa...)

Ehkä tuo patterin yläpuoli ei kuitenkaan ole niin kuuma kuin Sandrun takan ylinen

no ei varmasti ole, mutta mä siirsin heti pois alun, kun se jo vähän mullan alta pilkistihymy

Pitäis olla jo nukkumassa, mutta ei uni tullut. Onnneksi on aina pentti..ei siis naapurin ukkonaurua

Jok.tap kun ei uni ei tullut silmään mietin mihin paikkaan laittaisin kellojan kesällä.

Satuin törmäätään netissä tähän Ihanuuteen !

http://www.on24.fi/muut/puutarhakalusteet/8934

Huokaus..kuvitelkaa kun molemmilta reunoilta nousisi kelloköynnös kohti kattoa, ja siinä istuisi alapuolella niitä ihailemassa...huokaus taas...hymy

ihailin justinsa kelloköynnökseni alkua ja huomasin, että sieltä alkaa tulla jo lissee lehtiähymy mutta ei ole lähteneet itämään 6 siementä vaikka ovat takan päällä lämpimässä itämässä, oiskohan siinä kuitenkin liian kuuma…no-jaa

Muistaako kukaan nähneensä täällä Turun seudlla valkokukkaisen kelloköynnöksen siemeniä? Sinistä ja sekoitusta löytyy, mutta se valkovihreä puuttuu... Haluaisin niin laittaa sitä taas ulko-oven viereiseen pylvääseen kasvamaan.

Oletko käynyt katsomassa kauppilassa?Siellä on vaikka mitä!

Olen. Ja Viher-l...ssa, Plantussa, Kukkat....ssa.... Missään en ole löytänyt valkokukkaista.... Pitäneen odottaa messuja... Jos sieltä löytyisi. Ei kai ole liian myöhäistä istuttaa niitä parin viikon päästä?

Unohdit H:lla alkavan joka on puutorin vieressä?Oletko siellä käynyt?